Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 25 januari 2020

GÅ OCH BADA, SA PROFETEN

Farmor och farfars Bibel.


Vad gör en teolog en lördagskväll? Umgås med sin familj, förhoppningsvis.
Jo, men inte om man har influensa och hostar så att gardinerna fladdrar. Då väljer man enskild tid och får söka annat sällskap.

Inte kom jag iväg till simhallen heller, som jag brukar.

Men profeten Elisha och överbefälhavaren Naaman är mycket fina kamrater denna afton.
Vi ska lära känna dem, tillsammans. Jag bildsätter med teckningar ur Gustav Dorés bibel och från De yngstas Bibel.
Vi befinner oss vid slutet av 800-talet före Kristus. Det är länge sedan. Ändå är berättelsen så klar!

Det handlar om ordets kraft, om sjukdom och bad.

Denna söndag har rubriken "Jesus skapar tro" och det är 3:e söndagen efter Trettondedagen.
Om du vill, så kan du slå upp texten i psalmboken på sid 1321. Den historiska händelsen finns att läsa i 2 Konungaboken kapitel 5.

Frakturstil. Kan du läsa?


Alla namn i Bibeln har en särskild betydelse som anger livsriktningen och identiteten.
Om man kände namnet på en person, så menade man sig ha makt över personen som bar det.
Att ringakta namnet är att ringakta personen.
Man kunde även låna ut sitt namn till någon annan, som fick agera i ens ställe. Man handlade i dennes namn, och uppdraget hade samma verkan som om det vore utfört av personen själv.

Det är så profeterna är uppmanade att göra när de talar och agerar:
- Så säger Herren...

Gud själv ger sig tillkänna och avslöja sitt väsen genom sitt namn - JAG ÄR. GUD ÄR KÄRLEK. GUD SKALL TILLBEDJAS I ANDE OCH SANNING.

Dopförberedelser vid Jordanfloden.


Överbefälhavaren för den arameiska armén hette Naaman. Vet du vad det betyder? Det är samma språkliga stam som i kvinnonamnet Noomi = ljuvlighet, behag, den av lyckan gynnade.
Om man inte vet det, missar man en av poängerna i texten...

Detta är berättelsens ena centralgestalt.

Naaman har ett gott rykte och högt anseende hos både kung och folk. Han är verkligen gynnad av lyckan och bär sitt namn med självklarhet.

Allt borde vara väl, men så är det inte. Överbefälhavaren har drabbats av den fruktade sjukdomen spetälska, som enligt tidens sed betraktades som ett gudastraff.

Vad ska han ta sig till?

Är Naaman lyckosam?


OCH HAN VAR EN TAPPER KRIGARE, MEN SPETÄLSK.
NU HADE ARAMEERNA, EN GÅNG DÅ DE DROG UT PÅ STRÖVTÅG, FÖRT MED SIG SOM FÅNGE EN UNG FLICKA UR ISRAELS LAND.
HON KOM I TJÄNST HOS NAAMANS HUSTRU. 2 Kon 5:2.

Den här unga flickans tragiska livsöde skulle visa sig vara en del av Guds plan.
Hon är den andra centralgestalten i berättelsen.

Vi stannar upp en stund inför hennes liv och hur det flätas samman med den höge militärens:

Om man ser en persons mörker som en länk i en lång kedja, då kan en tragedi i livet påverka andra människors liv. Han tvingas prioritera på ett annat sätt, omvärdera vad som egentligen är viktigt.
Hans agerande sätter igång en kedjereaktion som påverkar andra.
En personlig storm skapar vågskvalp hos någon annan.

Det här känner jag igen...

Bibeln skapar kedjereaktion i mig.


Men även den israeliska flickan, som är bortrövad till ett annat land står i en storm, skild från sin familj. Varför?
Det skulle visa sig att det är hon som har svaret på hans problem. Hon visar omsorg om sin ädle herre.
En ny kedjereaktion skapas. Hon sa till sin matmor:

OM MIN HUSBONDE BARA KUNDE KOMMA TILL PROFETEN I SAMARIA! DÅ SKULLE HAN BLI BOTAD FRÅN SIN SPETÄLSKA. vers 3.

Kungen i Aram vill hjälpa sin bäste medarbetare. Han tänker att det är Israels kung som skall bota Naaman. Därför sänder han ett brev och dyrbara gåvor, och Naaman får agera i kungens namn, som jag skrev ovan.
Men Israels kung blir inte glad. Han river sönder sina kläder och säger:

- ÄR JAG DÅ GUD, SÅ ATT JAG SKULLE KUNNA DÖDA OCH GÖRA LEVANDE, EFTERSOM DENNE SÄNDER BUD TILL MIG, ATT JAG SKALL BEFRIA EN MAN FRÅN HANS SPETÄLSKA? vers 7.

Israels kung vet vem som är Gud. Och det är inte han.
Detta hör profeten Elisha.
Nu kommer den tredje centralgestalten in på scen.

Ska vi aldrig gå och bada någon gång!
Nej, det får vänta lite.

För att förstå situationen på djupet måste vi återigen ha den hebreiska namnbetydelsen klar för oss.

Elisha, stavas också Elisa, betyder = Gud är frälsning, eller frälsare.
Namnet har koppling till Jesus:
El = Gud. Isa = Jesus, frälsaren!

Profetnamnet Elisha pekar alltså framåt mot Jesus, som är sann Gud!

Den israeliska tjänstflickan.


Elishas hemort låg vid floden Jordan. Han verkade som profet under sex kungar (Ahab, Ahasja, Joram, Jehu, Joahas och Joas).
Från början var han jordbrukare. Elisha höll på att plöja när den äldre profeten Elia träffade på honom, och på Herrens befallning smorde honom till sin efterträdare.

Det är en mäktig berättelse när Elisha tar upp sin företrädares fallna mantel (därav det bevingade uttrycket) vid Elias himmelsfärd.
Läs mer i " Konungaboken kapitel 2.

Det märkliga med Elisha är att han hade fått dubbel arvslott av Elias ande. Det betydde att han utförde många fler under än sin företrädare.
Det första undret skedde när han gick ned till Jordan, där han slog på vattnet med Elias mantel. Då delade sig vattnet och kan kunde gå torrskodd över. Då blev han erkänd som profet.

Elias himmelsfärd.


Nåväl, Elisha, frälsaren, går fram till kungen och ber honom skicka dit Naaman. Härhövitsmannen stannar med sina vagnar och hästar framför dörren till Elishas hus, som sänder ett bud ut till honom, och lät säga:

- GÅ BORT OCH BADA DIG SJU GÅNGER I JORDAN, SÅ SKALL DITT KÖTT ÅTER BLI RENT.
vers 10.

Bibel 2000 översätter:
- … så skall din hud läkas och du bli renad.

Hur tror du att den högt aktade militären upplever det att bli tilltalad på det viset?
Han blir jättearg, förstås!

Rik och mäktig. Men sjuk.


JAG HADE TROTT ATT HAN SKULLE KOMMA UT SJÄLV OCH STÅ DÄR OCH ROPA TILL HERREN SIN GUD, OCH FÖRA HANDEN FRAM OCH TILLBAKA ÖVER DET SJUKA STÄLLET OCH SÅ BOTA MIN SPETÄLSKA! vers 11.

Så onödigt att fara hela vägen till Jordanfloden, som om inte deras floder Avana och Parpar i Damaskus skulle duga!
Förbittrad vände han sig om och gick. Lyckan hade tydligen vikit ifrån honom.

Varför var Elisha så oartig?
Var han rädd att bli smittad? Hade han inte tid? Var han arrogant? Nej, inget av det.

Skildringens huvudsyfte är att demonstrera att gudsmannen Elishas starka ställning som profet i Israel. Och en profet verkar enbart genom Ordet - den verbalt formulerade ingivelsen från Gud.

Detta är mycket viktigt!

Profetens uppträdande är ägnat att slå vakt om Ordets integritet. Alltså stannade han kvar där bakom dörren.
Den sjuke överbefälhavarens ilska tjänar samma syfte. Jordans vatten helar inte i sig självt. Det som helar är tron på, och lydnaden mot, det uttalade profetordet!

Vad hände sedan?

Lydnad mot Ordet.


Precis som den oansenliga israeliska flickan fick största betydelse, träder nu hans tjänare och följeslagare fram, och ber honom att tänka över vad profeten sagt. Det blir en ny kedjereaktion.

- OM DET HADE VARIT NÅGOT SVÅRT PROFETEN BEGÄRT AV DIG, NOG HADE DU GJORT DET DÅ?
DESTO STÖRRE ANLEDNING NÄR HAN BARA VILL ATT DU SKALL BADA DIG FÖR ATT BLI RENAD!

Är det äntligen dags för det där doppet nu?

Eller har han för stor prestige och vänder om hem?
Nej, sjukdomens allvar är för stor. Naaman har inget val. Hans förmåga att lyda en överordnad sitter djupt i hans militära disciplin. Det ger dessutom en god moralisk påverkan på hans följe. Desto viktigare om det är en andlig auktoritet.

Naaman blev förstås arg. Men...


Plask! Sjufaldigt plask.

Han doppar sig sju gånger i Jordan och huden läker. Spetälskan är borta.
Naaman återvänder till profeten med hela sin stora skara, och tackar honom:

- NU VET JAG ATT DET INTE FINNS NÅGON GUD PÅ HELA JORDEN UTOM I ISRAEL. JAG BER DIG, TAG EMOT EN GÅVA AV DIN TJÄNARE. vers 15.

Är det slut nu?

Ja, i psalmboken, för församlingen orkar inte höra hela kapitlet... Men det skall du få göra!

Lydnad mot Ordet.


Tror du att profeten tar emot hans generösa gåva?
Nej, det gjorde han inte.

Då bad Naaman om tillåtelse att få ta med sig jord till Aram, för att inte mer offra brännoffer till avgudarna, utan endast åt Herren.
Här förstår jag inte riktigt vad som menas... men Naaman erkänner att han kommer att gå in i Rimmons tempel, araméernas gudatempel, och böja knä där - må det förlåtas honom.

- FAR I FRID!

Mot denne utlännings stora generositet står nu Elishas tjänare Gehasi. Jaha... och vad då?

Nu kommer vi till namnen igen... annars missar vi nästa poäng.

Namnet Gehasi, eller Gehazi betyder = girig, sniken.

Profetlärjungen Gehasi klarar inte att se hur de arameiska rikedomarna försvinner iväg. Han skyndar efter dem för att försöka lura till sig något. Läs själv från vers 19!
Men när han kommer tillbaka till Elisha, blir han genomskådad. Ännu en kedjereaktion sätts igång, men en mycket negativ sådan.

- ÄR DET NU TID ATT DU SKAFFAR DIG SILVER OCH SKAFFAR DIG KLÄDER...
NAAMAS SPETÄLSKA KOMMER ATT LÅDA VID DIG OCH VID DINA EFTERKOMMANDE FÖR EVIGT. vers 26.

Och så gick Gehasi ut från honom, vit såsom av snö, av spetälska.

Slut.

Vilka slutsatser kan vi dra av denna fantastiska händelse?

Utan flickan hade ingenting hänt.

Utan hennes personliga tragedi, att bli bortrövad, hade mannen i främmande land aldrig fått någon hjälp.

Jordanfloden, idag.


Poäng 1.

Gud låter svåra saker hända med oss, för att vi i andra änden skall kunna tjäna hans syften! Detta är en oerhört svår livsläxa att ta till sig.

Men Herren lägger livets pussel, och han måste kunna använda oss som han behöver.
Han behövde en godhjärtad flicka som frimodigt berättade var hjälpen fanns! Hon blev olycklige men älskvärde Naamans räddning.

Du och jag, och hela den kristna församlingen, har samma uppgift som flickan:
- Tala om var hjälpen finns!

Poäng 2.

Gud verkar genom sitt Ord. Detta ord ger han till sina profeter, en i sänder. Det är så kraftfullt att när det uttalas, då verkar det.

Vår uppgift är att sätta tilltro till Guds ord. När Gud talar, då gäller det.

Detta har jag för egen del fått uppleva gång på gång, denna svåra december och januari. Utan Guds ord i Bibeln hade jag förlorat hoppet, och inte rest mig från övertrycket. En annan gång kan jag berätta mer, men jag vill markera detta, att det inte är teoretiska finesser jag sitter och skriver om - det är brännande verklighet!

Poäng 3.

Var inte girig.

Här i närheten bodde Elisha.


Poäng 4.

Ta reda på vad ditt namn betyder och lev efter det. Låt Herren välsigna dig genom ditt namn.

Överbefälhavaren från Aram blev alltså omvänd till tro på Israels Gud. Det skedde så konkret att det inte rådde någon tvekan varifrån Guds uppenbarelse har sin hemort - i Israel.
Shalom!

Inspiration hämtade jag från Verbums exegetiska och homiletiska predikokommentar; tack Agge Carlsson.
Illustrerat Bibellexikon är en trogen vän liksom min teologi-nörd-kompis Marie Stridh, tack!
Och tack Gud för Ditt underbara ord som Helige Ande gör levande för mig, gång på gång!

Nu ska jag gå och bada!
Eller duscha, räcker...?

Kedjereaktors-hälsningar från Helene Frans Sturefelt,

- som undrar om Naamns bad också kan ses som ett föregripande av dopet, då alla synder blir förlåtna?

Helene = fackla, den som brinner...

Här inuti bor Livet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar