Goda frukter.
Det är otrendigt att vara god.
Det är fult att tigga.
Men godhets-genen har fått oss att överleva rent biologiskt.
Människan är inte "bra som hon är".
Utdrivna ur paradiset upptäckte vi att vi var frysande nakna, med en förlust av "Guds härlighet och godhet" som vi innan var insvepta i.
Det här inlägget handlar om Godhetens återkomst under 2014, och frågan om vi ska vänja oss vid Tiggeriet på gator och torg.
Men jag värjer mig mot uttrycket som biologen och filosofen Michael Ghiselins uttalande att:
- Skrapar man på altruist, ser man en hycklare att blöda.
Han har inte mött någon genuin godhet, inte heller någon kristen, som strålar av Guds kärlek, tänker jag.
Nu börjar vi.
Inlägget är bildsatt med foton från en fantastisk dag i spanska Ojén, bland apelsinlundar, avocadoträd och granatäpplen - A taste of Paradise!
Apelsiner och avocador!
Att skänka pengar till välgörenhet handlar inte bara om att bota sitt dåliga samvete.
Jo, hos den som vet att hen lever fel och över sina tillgångar, då kan det möjligen bota dåligt samvete för en stund.
Men för den som har blivit omvänd till Kristus är utgångspunkten en annan.
Den rubbade relationen till Gud, medmänskan och sig själv kan återskapas.
Egot bryter ihop och tar emot förlåtelsen, där negativa begär smälter bort i ljuset av Guds godhet.
Vår tomhet, tystnad och synd & brist blir Guds möjlighet, som istället fyller oss med kärlek, frid, tålamod och godhet.
Ur den läkande Guds-gemenskapen, börjar ett omvänt flöde:
- Det är roligt att ge!
- Det är en glädje att visa godhet!
- Ja, det är själva livets mening som går i uppfyllelse...
Den nakna utsattheten av egots begär liksom dränks i dopet och vi ikläds en mycket djupare identitet.
Denna Kristus-identitet är mer sann och visar vårt rätta jag.
IKLÄD ER HERREN JESUS KRISTUS!
Romarbrevet kap 13:14
Åh! Är det så de växer!
Med detta sagt, går vi vidare.
Hur undviker man då präktigheten i att vara god?
Dramatikern och regissören Mattias Andersson säger att:
- Godhet är ett extremt problematiskt begrepp, det är nästan provocerande otrendigt!
Folk får så konstiga bilder i huvudet, man misstänkliggörs att en männika ö h t kan göra något gott...
I vår ska Mattias sätta upp pjäsen "Act of Goodness" på Backa teater i Göteborg.
Den handlar om unga människor i socialt utsatta miljöer i Europa, som istället för att visa våld och aggressivt beteende svarar med oväntade handlingar - av godhet.
Ungefär som här om dagen, då hakkorssprejade moskédörrar dagen efter var pyntade med blommor!
Möt hatet med kärlek! I sanning en kristen handling.
Blommande salvia.
ER KÄRLEK SKALL VARA UPPRIKTIG.
AVSKY DET ONDA, HÅLL FAST VID DET GODA.
Rom 12:9
Men tiggeriet då? Ska vi vänja oss vid det?
Är det individens ansvar, eller samhällets? Vem ska bära skulden?
En del säger att vi måste vänja oss vid detta.
- Tiggeriet är en del av den fria rörligheten i Europa...
Nej, jag vill inte vänja mig vid detta gammelmodiga fattig-stöd!
Välgörenhet, som bara bygger på den enskildes givande, står i motsättning till den utjämning av ekonomiska klyftor som är samhällets ansvar.
Det handlar om en Utjämning.
Ja, det låter som politik det här, och det är det också, men grundad i teologi på kristen botten.
Granatäppelträd, sett uppifrån en klippskreva.
Hör här vad Paulus säger om insamlingen till de behövande i Jerusalem, för länge sedan:
Jag citerar ur 2 Korinterbrevet kap 8:7-15:
NI SOM HAR ALLT I ÖVERFLÖD - TRO, TAL, KUNSKAP, HÄNGIVENHET - SE TILL ATT NI OCKSÅ GER...
JAG VILL PRÖVA ÄKTHETEN I ER KÄRLEK...
NI KÄNNER VÅR HERRE JESU KRISTI STORA GÅVA:
- HAN SOM VAR RIK, BLEV FATTIG FÖR ER SKULL,
FÖR ATT NI SKULLE BLI RIKA GENOM HANS FATTIGDOM.
Riklig blomsterprakt.
HAR NÅGON BARA DEN GODA VILJAN, SÅ ÄR HAN VÄLKOMMEN MED VAD HAN HAR,
OCH BEDÖMS INTE EFTER VAD HAN INTE HAR.
MENINGEN ÄR JU INTE ATT ANDRA SKALL FÅ DET BÄTTRE,
OCH NI FÅ DET SVÅRT.
NEJ, DET ÄR EN FRÅGA OM JÄMVIKT;
- NU SKALL ERT ÖVERFLÖD AVHJÄLPA DERAS BRIST,
FÖR ATT EN ANNAN GÅNG DERAS ÖVERFLÖD SKALL AVHJÄLPA ER BRIST.
SÅ BLIR DET JÄMVIKT, SOM DET STÅR SKRIVET (i 2 Mosebok 16:18):
"HAN MED MYCKET FICK INTE FÖR MYCKET,
OCH HAN MED LITET, FICK INTE FÖR LITET".
Granatäpplena sett nedifrån gatan.
Men vad gör vi i väntan på att samhället skall ändras i riktning mot denna utjämning?
Ska vi gå förbi alla tiggare - avsett om det är ligor bakom eller inte?
Vad ska vi göra med alla utförsäkrade, arbetslösa, sjuka och sönderstressade?
Individen kan aldrig bära skulden ensam, som samhället har orsakat.
Skyll-dig-själv-inställningen kan bara den girigt rike unna sig säga.
Pengar finns, men på fel ställe.
Pengar finns, men...
Några ord även om Göran Greiders kommande bok "Den solidariska genen".
Han går emot den aggressiva evolutionsteorin där själviskhet skulle gynna överlevnaden.
Nej, det är inte så, menar han, och tar hjälp av modern hjärnforskning i sitt ifrågasättande.
- Det är inte så att den som är god går under, människan har en stark altruistisk sida, menar Göran Greider.
Han ser framför sig tillvaron när människan lämnade djungeln (paradiset, tänker jag) och gav sig ut på savannen (ut ur paradiset, tänker jag), då krävdes förmåga att samarbeta och ställa upp för varann (de var nakna och hungriga, fick fixa kläder av löv och skinn samt mat till varann), för att främja släktets överlevnad.
Vill du ha lite palm-frukt?
- Godheten är i själva verket ett resultat av vår svaghet, sårbarhet och utsatthet!
Det gynnar den enskilde att vara god mot den andre.
Bibelns lag ligger djupt nedärvt i våra gener, tänker jag.
Det är bra att Göran ger motargument mot rå-biologerna, och särskilt mot cynikern Ghieslin.
- Godheten har under lång tid nedvärderats på ett dumt sätt, säger Göran.
Men pendeln svänger tillbaka nu. Vi är trötta på fokuseringen på individen och det stora självförverkligandet.
Det gav ingen full lycka.
Hur når jag lyckan?
Till sist:
Varför är litteratur och film så fixerade vid att skildra ondska?
Varför läggs det ned så mycket pengar på att visa våld, hämnd, svek, brott och straff?
Jo, människan gottar sig i sin egen synd, eller snarare, andras synd och tillkortakommande, för att själv känna sig lite bättre - för ty, så ond är ju inte jag, tänker man nöjt när man går hem från bion, och lägger en slant i Röda Korsets bössa...
Men själen skriker efter godhet!
Vi vill se försoning!
Återvändande uppgörelser där förståelse och förlåtelse gör livet gott igen.
Jag vill ha fler Nelson Mandela.
Fler Axel som, i filmen "Fröken Frimans Krig" med Sissela Kyle, vänder om från sitt förakt, och istället visar sin hustru den största aktning och kärlek.
Fler sådana män!
Mer romantik.
Mer snällhet!
Inte mesighet, utan skarp godhet med vass egg mot den girige.
Fler diakoner som kan fördela givmilda gåvor till behövande.
Fler kristna bland politiska partier som agerar efter 2 Korinterbrevets agenda.
Naturens givmildhet.
Växande fikon och Johannesbröd.
Vad gör jag själv? Visst har jag gått förbi tiggare på gågatan.
Man kan liksom inte fråga:
- Tar ni kort? - - -
Men jag vill inte gå förbi. Försöker ha lite riktiga pengar i fickan.
Ja, jag vill ge, ända tills jag är utförsäkrad och själv sitter där med bössan....
Du minns väl det klassiska ordet om en glad givare?
DEN SOM SÅR SNÅLT, FÅR EN SNÅL SKÖRD.
OCH DEN SOM SÅR RIKLIGT, FÅR EN RIKLIG LÖN.
VAR OCH EN SKALL GE SOM HAN HAR BESLUTAT I HJÄRTAT,
INTE MED OLUST ELLER TVÅNG.
TY GUD ÄLSKAR EN GLAD GIVARE.
2 Kor 9:6-15.
Ingen har blivit fattig av att ge. Eller?
De allra spanskaste, jämviktigaste Kristus-hälsningar från
Helene Sture Tiggfelt,
- som tiggde om er uppmärksamhet - och fick den.
Tack.
P.S. Du vet väl varför avocadon har så stor kärna?
För att det i tomrummet ska få plats så mycket räkröra som möjligt!
Alltså: ju större tomrum i själen, desto mer plats för Kristus, kärnan!
Mitt i prick i Ojén.