Polisens våldsmonopol.
Vem ska ha monopol på våldet i ett samhälle?
Det framprovocerade upploppet i flera svenska städer under påsken har fått igång en nödvändig debatt om våldsmonopolet - och vad man kan hävda utifrån den bibliska synen.
I Romarbrevets 13:e kapitel kan vi läsa:
DET ÄR INTE FÖR INTE SOM ÖVERHETEN BÄR SITT SVÄRD, DEN STÅR JU I GUDS TJÄNST SOM HÄMNARE, FÖR ATT VREDEN SKALL DRABBA DEN SOM GÖR DET ONDA.
Romarbrevet 13:4b.
HÄMNDEN TILLHÖR HERREN.
Psaltaren.
- Att vi inte har ett flertal dödade och mängder av skottskadade ligister är faktiskt helt otroligt. Jag överdriver inte. Inte ens lite. Jag är nästan i chock. Ord räcker inte till. Ni som inte sett, kan inte förstå.
Orsaken var hot om en koran-bränning i yttrandefrihetens namn. Dansken Paludan hade fått demonstrationsrätt, något naturligtvis blev extremt provocerande, eftersom det var en fredag - muslimernas bönedag - dessutom under ramadan.
Att denna högerextremistiska ogärning även var på Långfredagen gör oss kristna extra ont.
- Man får inte bete sig som våldsverkarna gjorde, oavsett om det var med religiösa förtecken eller inte, säger Ebba Busch i en intervju.
Det svåra är att muslimska män gav sig på blåljuspersonal - helt felriktat - vilket gör att det är en aggression mot själva den demokratiska ordningen.
Vi är inte vana vid ett sådant övervåld, inte heller att vara så lättretade och ta till våld.
Övervåld.
Debattören Ivar Arpi skriver på Twitter:
- Problemet är inte en dansk som bränner en bok, problemet är att det finns tusentals som är redo att ta till extremt våld vid minsta provokation.
Kritiker anser att polisen påverkas av islamister, som vill styra vem som skall få demonstrationsrätt och bruka det fria ordet. En anonym jurist (vet ej namnet) skriver:
- Polisen bestraffas med stenkastning när den går emot islamisterna, men belönas med rosor när den agerar i enlighet med deras önskemål.
Paludan har nämligen fått 'nej' till att "tala" i Borås.
Påskens kravaller.
Men låt oss återgå till upploppen under påsk.
- Vi har minst 100 skadade poliser efter påskkravallerna. Det stora frågan borde vara: 'varför har vi inte 100 skadade islamister?' Varför sköt inte polisen skarpt? undrar Ebba Busch.
Låt oss stanna upp där ett ögonblick. Många har velat missförstå hennes ord.
Det handlar inte om att skada muslimska män. Det handlar om den stora frågan vem som har rätten att företräda våldet i samhället.
- Det är uppenbart att polisen ska stå för våldsmonopolet. Men det var polisen som tvingades till reträtt, inte våldsverkarna. Något är allvarligt fel, säger Ebba Busch.
Vem ska dra till reträtt?
Jag kan uppskatta att polisen valde att backa för att få aggressionen att lugna sig. Det kan mycket väl ha varit det mest kloka och diplomatiska.
Men islamisterna upplever ingen svensk klokhet... bara svaghet och undfallenhet. De har flytt från våldsamheter i sina hemländer, och ser sig själva som allt starkare, med rätt att försvara sin tro med våld.
Som de alltså har flytt ifrån, som sagt... Det är så djupt tragiskt!! Ser de inte??
Det betyder att vi har deras konflikt indraget i vårt samhälle. Det ville vi inte. Men vi klarar inte av att förhindra det.
Ebba Busch fortsätter:
- Vem ska ha slutord i ett läge där det finns personer som vill ha ihjäl svensk polis? Vem skall tvingas till reträtt? Det är inte polisen, utan våldsverkarna!
Varför kan vi inte upprätthålla lag och ordning?
Lag och ordning, vem?
Jag läser i Världen Idag, 26 april 2022:
"På sociala medier var det många som försökte använda kristen tro för att attackera KD.
I en ironisk kommentar skrev t ex klimatminister Annika Strandhäll (S) på Twitter:
- Det kristna kärleksbudskapet"...
Och ville antyda att KD-s linje inte går ihop med detta.
Jag blir bekymrad över att kristendomen bara finns kvar i sina fragment - även om kärleksbudet är det viktigaste.
Då blir det plötsligt ett språkproblem: Kärlek betyder slätstruken, mesig, svag, den som backar... och ingenting av Jesus finns kvar i det.
Jesus Kristus var den som i sin kärlek reagerade med helig vrede mot det som satte sig upp mot Gud och maktmänniskors förtryck av medmänniskan.
Jesus röjde i templet, han tillrättavisade de laglärde och han kunde till och med säga till sin närmsta medarbetare Petrus när han ville skydda Jesus från att utföra sin försoningsgärning:
- gå bort ifrån mig, satan!
Judas finns överallt.
Vi vet också vad som står i Romarbrevet 13, om överheten i Guds tjänst:
VARJE MÄNNISKA SKALL UNDERORDNA SIG ALL DEN ÖVERHET HON HAR ÖVER SIG..
TY DET FINNS INGEN ÖVERHET SOM INTE ÄR AV GUD, OCH DEN SOM FINNS ÄR FÖRORDNAD AV HONOM.
DE STYRANDE ÄR INGET HOT MOT GODA GÄRNINGAR, MEN MOT ONDA.
VILL DU SLIPPA KÄNNA FRUKTAN FÖR ÖVERHETEN, GÖR DÅ DET GODA, OCH DEN SKALL BERÖMMA DIG.
Romarbrevet 13:1-4
Detta menar även skribenten och debattören Susanna Birgersson:
- Ni vet ingenting, ni som menar att Ebba Buschs kommentar är omöjlig i en kristen kontext. Tvärtom!
Och så hänvisar hon till Romarbrevet 13 där det står att överheten alltså inte bär svärdet förgäves, utan ska straffa den som gör det onda.
Varför?
För att ingen av oss skall ta rätten i egna händer...
Och här är kulturerna olika.
Ebba i Ronneby.
Utgångspunkten är att överheten är god och tillförlitlig. Värre är det när makthavarna blir korrupta...
Då är Skriften också tydlig, att vi skall lyda Gud mer än människorna. Stora Rådet hade varnat lärjungarna.
VI HAR UTTRYCKLIGEN FÖRBJUDIT ER ATT UNDERVISA I DET NAMNET, OCH ÄNDÅ HAR NI FYLLT HELA JERUSALEM MED ER LÄRA OCH VILL GÖRA OSS ANSVARIGA FÖR DEN DÄR MANNENS BLOD.
PETRUS OCH APOSTLARNA SVARADE:
- MAN MÅSTE LYDA GUD MER ÄN MÄNNISKOR.
Apostlagärningarna 5:27-32.
Och då handlade det inte om våld, utan försoning. Inte om bokbränning, utan om kärleken till Jesus, den uppståndne.
Kärleken till Jesus.
Bibeln ger ett kännetecken på den som har makten över folket. Det står om "konungen" i det bibliska perspektivet:
"En god konung älskar rättvisan, är återhållsam, rensar bort ondska och ogudaktighet, är utvald av Herren och står under Guds beskydd."
"En dålig konung är oförståndig, har ogudaktiga tjänare, förvänder rätten och avskyr Guds rättfärdighet. Han drabbas av Guds dom.".
Polisen i vårt demokratiska samhällsstyre passar bra in på den första beskrivningen.
Medan korrupta politiker, diktatorer och militärjuntor tillhör den senare skaran. Och skall drabbas av Guds dom en gång.
Eller som det står i Psaltaren 94, vilket har hejdat många att hämnas - en brinnande bön att Gud själv skall utföra rätten:
DU HÄMNDENS GUD, O HERRE, DU HÄMNDES GUD, TRÄD FRAM I GLANS.
RES DIG, DU JORDENS DOMARE, VEDERGÄLL DE HÖGMODIGA OCH VAD DE HAR GJORT!
Psaltaren 94:1
Slutsats:
Vi måste ge polisen möjligheter att upprätthålla lag och ordning, det är väl självklart!?
Vapnen behöver inte vara krut som dödar, det kan hellre vara vatten som dränker överhettade känslor och tvingar männen bort.
Detta är inte partipolitik. Detta är en samhällsordning som är allmängiltig överallt.
Fredliga hälsningar,
Helene F Sturefelt.