Helig Dans i trädgården.
Nä, fy! Ska de ha dans i kyrkan! Kan det aldrig få vara som förr!?
Jo. Dans i kyrkan är väldigt mycket förr!! Redan Mose syster Miriam ledde dansen och lovsången!
Följ nu med på ett dansäventyr i Bibeln så skall vi reda ut begreppen, en gång för alla.
Många av er vet att Helig Dans (Sacred Dances) är etablerat i många kyrkor. Denna dans är besläktad med pilgrimsvandringarna, det är bara det att man går runt, runt... till musik. Det handlar om fötternas bön.
Och kroppens! Läs mer här: 12 sept 2018:
https://helenesturefelt.blogspot.com/2018/09/dansa-tomhet-och-gudslangtan.html
Vi börjar med Gamla Testamentet, där den hebreiska människosynen är mycket kroppslig och självklar.
Dansen var ett uttryck för offentligt glädjefirande.
Dansen kunde också ingå som ett led i gudsdyrkan, främst vid de olika högtiderna, bland annat vid skördefester av olika slag.
Det vanligaste ordet för DANS på hebreiska är mahol och mehola. De kan översättas "ringdans" eller "ring-kör", eftersom dans i Bibeln oftast var förbunden med sång och musik.
Dessa substantiv kommer från verbet hul, som betyder "vrida sig, röra sig i cirkel".
Ett annat ord på hebreiska är verbet rakad, med innebörden "hoppa" och "skutta".
1 Krönikerboken berättar om en händelse där Sauls dotter Mikal fick se kung David dansa på detta sätt... och vad hon då tänkte:
NÄR HERRENS FÖRBUNDSARK KOM TILL DAVIDS STAD SÅG MIKAL, SAULS DOTTER, UT GENOM FÖNSTRET, OCH DÅ HON SÅG KUNG DAVID DANSA OCH GÖRA SIG GLAD, FICK HON FÖRAKT FÖR HONOM I SITT HJÄRTA...
1 Krön. kap 15:29.
Dansa och göra sig glad... på det där pinsamma sättet som vuxna gör, så att barnen skäms ihjäl... Mikal fick förakt för kungens krumbukter.
Samma ord rakad finns också i Predikarens bok:
KLAGA HAR SIN TID OCH DANSA HAR SIN TID.
Pred. kap 3:4.
Detta jublande glada sättet att dansa är återgivet även i Psaltaren 114.
Temat är Israels underbara räddning ur Egypten, kopplat till Miriam, som alltså var dansledare.
Men nu är det naturen som dansar...
NÄR ISRAEL DROG UT UR EGYPTEN, JAKOBS HUS UT FRÅN FOLKET MED FRÄMMANDE TUNGA, DÅ BLEV JUDA HANS HELGEDOM, ISRAEL HANS HERRADÖME.
HAVET SÅG DET, OCH FLYDDE. JORDAN VÄNDE TILLBAKA.
BERGEN HOPPADE SOM VÄDURAR OCH HÖJDERNA SOM LAMM...
Psaltaren 114:4 och vers 6.
Bergen dansar av glädje! Höjderna dansar de också, hoppande och skuttande!
Vilken underbar bild av glädje!
Nästa hebreiska ord är kirker, som kommer av verbet "kårar". Om jag förstår ordet rätt, så är denna form av dans fullt av allvar och respekt, lite i motsats till förra ordet.
Det är frågan om kultisk dans.
Nu står kung David framför själva förbundsarken. Jag citerar ur 2 Samuelsboken, vilket egentligen är samma situation som i 1 Krönikerboken, då arken alltså fördes till Jerusalem, och därmed blev hela landets huvudstad, (märk väl!).
… SJÄLV DANSADE DAVID MED ALL MAKT INFÖR HERREN...
SÅ HÄMTADE DAVID OCH HELA ISRAEL HERRENS ARK DIT UPP, UNDER JUBEL OCH BASUNERS LJUD.
2 Samuelsboken kap 6:14.
Bibel 2000 översätter samma ord här med att kung David dansade med "liv och lust".
Men kung Davids kultiska dans var inte i första hand uttryck för hans egna personliga känslor, utan gestaltade äran till Gud.
Eller som min danslärare Pia Lamberth skriver:
- Dansen är inte en illustration eller ett mellanspel i gudstjänsten. Dansen är av egen kraft en dynamisk del. Den gestaltar levande symboler i olika sorters stegkombinationer. Det kan gå långsamt, vara kraftfullt, meditativt eller fullt av energi.
På flera ställen i Psaltaren finns dansen med.
Det är lite lurigt för i den gamla översättningen har man översatt dansordet med "fröjdesprång":
DÅ FÖRVANDLADE DU MIN KLAGAN I FRÖJDESPRÅNG.
DU KLÄDDE AV MIN SORGENS DRÄKT OCH UTRUSTADE MIG MED GLÄDJE!
Psaltaren 30:12
SOM HJORTEN LÄNGTAR TILL VATTENBÄCKAR
SÅ LÄNGTAR MIN SJÄL EFTER DIG.
… JAG VILL HA I MINNE HUR JAG GICK MED HOPEN UPP TILL GUDS HUS,
UNDER FRÖJDEROP OCH TACKSÄGELSE I HÖGTIDSSKARAN.
Psaltaren 42:5.
Klagan förvandlas alltså till dans! Eller tvärt om, som i Klagovisorna:
VÅRA HJÄRTAN HAR INTE MER NÅGON FRÖJD,
I SORGELÅT ÄR VÅR DANS FÖRVANDLAD.
Klagovisorna kap 5:15.
Dans kan även övergå till gyckel.
Verbet shahak kan översättas med ordet "skämta" och "leka".
Så var dansen kring guldkalven...
Folket visste inte vart Mose hade tagit vägen, då han var uppe på berget för att ta emot stentavlorna med Tio Guds bud.
De blev otåliga och bad Mose bror Aron att göra dem en gud. Aron bad dem att ta av sig sina guldringar och så formade han en guldkalv.
Detta skulle nu vara folkets gud... på egen begäran.
NÄR ARON SÅG DETTA, BYGGDE HAN ETT ALTARE ÅT HONOM.
DAGEN EFTER STEG DE TIDIGT UPP OCH OFFRADE BRÄNNOFFER OCH BAR FRAM TACKOFFER.
OCH FOLKET SATTE SIG NED TILL ATT ÄTA OCH DRICKA, DÄREFTER STEG DE UPP TILL ATT LEKA.
Läs hela den dramatiska berättelsen i 2 Mosebok kap. 32.
Bibel 2000 översätter ordet med "förlusta sig".
Den här sortens dans är alltså negativ. Gyckeldans har sin plats, men inte inför Guds altare eller i kyrkan!
Tydligen övergår dansen kring guldkalven allt mer till en tillbedjan, för när Mose sedan kommer ned från Guds berg, då...
NÄR SEDAN MOSE KOM NÄRMARE LÄGRET OCH FICK SE KALVEN OCH DANSEN, UPPTÄNDES HANS VREDE OCH HAN KASTADE TAVLORNA IFRÅN SIG...
2 Mos 32:19.
Här används det hebreiska verbet mehol - ringdans med sånger.
Motsvarande ord i Nya Testamentet är på grekiska chorós, varifrån vi har fått vårt svenska ord "kör" och "körsång"!
Endast en gång används chorós i evangelierna och det är hos Lukas, när den förlorade sonen återvänder hem. Den äldste sonen fattar misstankar när...
MEN DEN ÄLDSTE SONEN VAR UTE PÅ FÄLTEN. NÄR HAN PÅ VÄGEN HEM NÄRMADE SIG HUSET, HÖRDE HAN MUSIK OCH DANS...
Lukas, kap 15:25.
Pappan - som alltså är en bild av Gud - blir så oerhört glad när hans förlorade son är på väg hem, att
han sätter igång den bästa körsång och de bästa kördanserna!
Så självklart det då är att också vi skall ha denna form av dans i våra gudstjänster, när vi förlorade döttrar och söner hittar vårt andliga hem igen...!
Nya Testamentet använder därefter endast ordet orcheiísthai, skriver mitt lexikon.
Helig Dans, såsom vi uttrycker den idag, är alltid i cirkel och alltid hållande varandra i händerna. Gemenskapen är mycket viktig. Centrum för dansen är lika viktigt:
- Att ära Gud.
Men ingen avkrävs någon "trosbekännelse". Alla får vara med, var och en på sina villkor.
Kyrkans altare talar sitt tydliga språk.
Eller när vi dansar under den fantastiska kupolen i Trefaldighetskyrkan i Karlskrona - under det allra heligaste Gudsnamnet!!
Helig Dans är alltså inte fråga om någon uppvisning. Man tittar inte på någon som ber... om än det är med fötterna...
Däremot beskriver Bibeln några olika typer av uppvisningsdanser:
Uppvisning av enskilda danser med danserskor förekom endast vid hovet. Ett exempel på en sådan kunglig dans är utgör den "vapendans" eller "lägerdans" som beskrivs i Höga Visan:
-VÄND OM, VÄND OM DU BRUD FRÅN SULEM, VÄND OM SÅ ATT VI FÅR SE PÅ DIG.
Kvinnan:
- VAD FINNER NI ATT SE HOS BRUDEN FRÅN SULEM, DÄR HON RÖR SIG SOM I VAPENDANS?
Höga Visan, kap 6:12
En annan välkänd dansuppvisning är när Herodias dotter Salome dansar på gästabudet på Herodes födelsedag. Det var den olycksaliga dagen då Johannes Döparen miste sitt huvud... på grund av mammans list... som inte tyckte om att han avslöjat hennes otrohetsaffär med Herodes. Hon var egentligen gift med Herodes bror Filippos...
NÄR HERODES FIRADE SIN FÖDELSEDAG, DANSADE HERODIAS DOTTER INFÖR SÄLLSKAPET, OCH...
Läs fortsättningen i Matteus kap 14:1-12.
Det här var ingen hebreisk ringdans till Guds ära. Salomes dans var en grekisk-romersk uppvisningsdans.
Vi har i vår kristna kyrka haft svårt för både kroppen och dansen.
Vad var det som hände?
På 300-talet blev kristendomen statsreligion i Romarriket genom Konstantin.
När männen tog makt över kyrkan kan man läsa hos de gamla kyrkofäderna hur allt judiskt-hebreiskt rensades ut, och därmed mycket av de kvinnliga uttrycken.
Nu tog den manliga teologin över och sedan satte påvedömet sin prägel på kyrkan i över tusen år... Vilken olycka detta varit för oss!
Märk väl att det är alltså det grekisk-romerska övertagandet som berövade den tidiga kyrkan dess kroppsliga uttryck!!!
Bibeln - Gamla Testamentet - har en djup och sinnlig känsla för kroppen, som Guds underbara skapelse. Som du ser är GT fullt av dans! Nej, det har du aldrig tänkt på... Vem har gjort dig blind för dansen i Bibeln?
Dansbane-eländet? Par-dansen där för tidiga lustar väcktes innan äktenskapet?
Det är så tragiskt att framför allt gamla "frikyrkan" så totalt är berövad kroppens uttryck att endast timslånga predikningar var accepterat.
Och i andra kyrkor kunde det evighetslånga liturgiska "mässandet" höras längre än vad som är pedagogiskt gångbart...
Jag som älskar predikningar och liturgi!
Men det utesluter inte dansen.
Hur kom dansen tillbaka till kyrkan? Det är en lång historia...
Rent språkligt kan vi se det i dansorden på Balkan, såsom kolo, choros, hora, ora.
I Serbien, Makedonien, Bulgarien och Kroatien kan man se hur dansorden också liknar orden för "hjul" och "sol". Det går runt... och solen som vi ser på himlen liknar ett hjul som dansen återskapar.
Från medeltiden ser vi nedslag i tiden hos Hildegard av Bingen och Mechthild av Magdeburg, på 1200-talet:
- Jag kan inte dansa, Herre, men jag kan det om du leder mig.
Thomas Merton på 1900-talet:
- När man dansar i Anden är det Gud som för. Själen är partnern som följsamt anpassar sig till Guds rytm och steg.
Tysken Bernhard Wosien på 1970-talet var den som på allvar samlade ihop många cirkeldanser och startade den moderna formen av dans, Helig Dans.
Via "kyrklig förnyelse" och kyrkospelen kom denna form av dans in i gudstjänstlivet tack vare några kvinnliga präster - Maria Rönn och danska Brita Haugen.
Tillbaka till Bibeln.
Vi förstår dansens ställning i det gamla Israel då vi läser orts-namn såsom:
- Abel-Mehola, som betyder "dans-ängen", där kvinnorna troligen firade skördens bärgande.
Det var vanligt bland israeliterna att kvinnorna mötte sina hemvändande konungar och härförare med sång och dans, särskilt efter seger över fienden.
Så gjorde till exempel Jeftas dotter, som mötte sin far med pukor och dans; Domarboken kap 11:34, men det är i sig en mycket tragisk historia.
På samma sätt möttes konung Saul med sång och dans efter segern över filistéerna. 1 Samuelsboken 18:6, 21:11 och 29:5.
Och Miriam, som jag älskar att berätta om! När folket gått igenom Röda havet ledde hon dansen och lovsången till Herrens ära!
OCH PROFETISSAN MIRJAM, ARONS SYSTER, TOG EN PUKA I SIN HAND, OCH ALLA KVINNORNA FÖLJDE EFTER HENNE MED PUKOR OCH DANS.
OCH MIRJAM SJÖNG FÖR DEM:
- SJUNG TILL HERRENS ÄRA, TY HÖGT ÄR HAN UPPHÖJD. HÄST OCH MAN STÖRTADE HAN I HAVET.
2 Mosebok kap 15:20
Så, all vår rädsla för dans i kyrkan har inget som helst stöd i Bibeln!
- Människa, lär dig dansa, annars vet änglarna i himmelen inte vad de skall göra med dig! Sade kyrkofadern Augustinus på 400-talet.
Men allt skall hanteras varsamt och med respekt.
Vill du vara biblisk så skall du prisa och lova Herrens namn med dans!
Fler psaltarpsalmer visar det: Psalt 149:3 och 150:4.
Och tro inte att framtiden blir utan dans! Profeten siar om den tid då Israel skall dansa av glädje över att Herren har upprättat sitt folk:
ÄNNU EN GÅNG SKALL JAG UPPRÄTTA DIG.
ÄNNU EN GÅNG SKALL DU FÅ UTRUSTA DIG MED PUKA OCH DRA UT I DANS BLAND DEM SOM GÖR DIG GLADA.
Jeremia kap 31:4 och vers 13.
Gladare än så här kan det inte bli i Guds rike!
Med försmak redan här på jorden.
Eder dansledare och bibelstudielärare, discodrottningen Helene F Sturefelt,
- nej, blev det rätt det där?
- som tackar Illustrerat Bibellexikon för utmärkt sammanfattning.
Läs mer: www.heligadanser www.sacreddances.se