Får en kristen be i en synagoga? Får en jude be i en moské? Får en muslim be i en kyrka?
Bönen är fri. Åtminstone tyst inne i hjärtat.
Bönen är fri. Åtminstone tyst inne i hjärtat.
Men inte alls i den fysiska verkligheten. Svaret på frågorna är nej.
Utom på en enda plats - klagomuren i Jerusalem.
Där får precis vem som helst komma och bedja till sin Gud, framför dessa stenar, som är resterna av det judiska templet som romarna förstörde år 70 efter Kristus.
Klagomuren. Mitt foto, 2018.
Jag har varit där tre gånger i mitt liv. Det är en mycket stark plats!! Öppen, vänlig och med det som vissa skulle kalla för "stark andlig energi".
Om man lyfter blicken snett uppåt ligger guldkupolen - den byggnad som många förknippar med Jerusalem.
Inget kan vara mer fel.
Denna moské är byggd på det judiska tempelområdet, över själva den stenklippa där Abraham anmodades att offra Isak.
Det är en oerhörd provokation som har orsakat mullrande konflikter i alla tider.
Här syns det tydligt att moskén är byggd på tempelplatsen.
Mitt foto, 2018.
Muhammed var aldrig i Jerusalem fysisk, men påstår att det var där Abraham skulle offra Ismael - inte Isak... alltså är det också en helig plats för dem.
Abraham levde någon gång ca 1.400 före Kristus. Muhammed kom in på den historiska scenen ca år 600 efter Kristus. Det är en tidsskillnad på 2000 år, om jag räknar rätt?
Den judiska närvaron i Jerusalem är väldigt mycket längre än den muslimska.
SVT, lörd 5 okt 2024.
Konflikt om helig mark.
Därför är det så märkligt att ikväll se på TV-nyheterna hur denna konflikt blossar upp igen, med dåliga argument av en skriftlärd muslim vid al-Aksa-moskén, som ligger i kanten av tempelplatsen.
Mannen heter Mustafa Abu Sway, och han säger som svar på en judisk ministers krav att få be på sin urgamla tempelplats:
- Jag kan inte åberopa religiös likabehandling och gå in i en svensk kyrka och säga att jag i jämlikhetens namn vill be där fem gånger om dagen.
Många judar ber här nu.
Precis! Det har du helt rätt i!
Även om du skulle smyga dig dit in, skulle du inte be till samma Gud.
Dessutom skulle Jesus på korset skulle plåga dig så mycket att du inte skulle vara trogen Koranens verser, som förnekar korset och att Jesus dog. Och uppstod.
Nej, det kan du inte. Skriftlärd vid al-Aksa moskén.
Slutklämmen i intervjun som SVT gjorde är att denne Mustafa Abu Sway säger:
- Det här har varit en moské i 1500 år.
Ja, så är det. Men som sagt, innan dess? Ni befinner er ju på den judiska tempelplatsen!! Det, om något, är väl "religiös ockupation"?
En byggnad är inte bara ett hus. Helgedomar har ett syfte och en riktning. De är invigda till den gud man tror på. Där kan ingen komma och kräva någon form av "rättighet". Det har den skriftlärde mannen helt rätt i.
Men som sagt, han var inte där först...
Just det, Mustafa Abu Sway.
Nu skall jag berätta något märkvärdigt.
1977 var jag i Jerusalem första gången, med bibelskolan i Glimåkra. Då var moskén öppen för turister.
Vi tog av oss våra skor och fick träda in i denna muslimska helgedom. Med egna ögon fick jag se den klippa där Abraham befann sig, med sin yngste son...
Klippan var omgärdad av staket förstås, och det var dunkelt ljus där inne.
Abraham bestod lydnadsprovet inför Gud, då han var beredd att offra Isak, som alltså är en den första förelöparen till Jesus... En bagge som fastnat i ett snår blev den gången det offer som fullbordade händelsen.
Vilket också pekar mot Jesus - som är det sista offerlammet...
Foto: SVT. Svart kupol - al Aksa moskén.
När vi kom ut ur moskén bländades vi av det starka solljuset; Guds närvaro.
Kristendomen växte fram ur judendomen. Men Muhammed hamnade vid sidan om dessa två "bokens folk" och bar våldet med sig.
Ibland får jag en känsla av att detta är en sandlåda i öknen...
Lillebrors förtryck syns inte lika mycket, för honom måste man vara snäll emot, han är ju minst. Och just därför kan han vara värst, för han vet att han får sympatierna med sig.
... och jag ropar och ber till den Gud som skapat oss alla att bryta in med frid och försoning!
Judar och muslimer i Jerusalem.
Käre himmelske Fader,
Du som bär det namn alla längtar efter att få tillhöra,
- förlåt oss när vi offrar varandra i "jämlikhetens namn",
eller i ockupationens namn.
Om vänd allas våra hjärtan till Dig,
- låt hatet smälta, låt oviljan fara, låt sanningen få råda.
Amen.
Bedjande hälsningar från
Helene F Sturefelt, resenär.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar