Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 9 december 2019

GIFT BARA EN GÅNG - 1 Timotehus Bibelstudium


Gift bara en gång.


Får en församlingsledare skilja sig? Kan en kristen gifta om sig? Vad säger Bibeln om äktenskap och skilsmässa - utan att bli fundamentalistisk?

Detta är en fortsättning på bibelstudiet från den 22 nov - FÖRSAMLINGSLEDARE - då vi gick igenom hur en ledare i den första kristna församlingen skulle vara.
Uttrycket "gift bara en gång" återkommer flera gånger.

Till min hjälp och inspiration har jag läst boken "Skilsmässa och omgifte i kyrkan - bibliska lösningar i själavården" av David Instone-Brewer, som har stor kunskap om judisk, grekisk och romersk uppfattning i denna känsliga fråga.
Boken är tryckt 2011 och finns förhoppningsvis att beställa på www.evangelie.se

Skilsmässa och omgifte i kyrkan.


Jag kommer att ta upp följande punkter:

1. Polygami contra monogami.
2. Gud och Israel har ingått äktenskap.
3. Äktenskapets krav.
4. Skilsmässa av "vilken orsak som helst".
5. Skilsmässobrev. Exempel: Josef och Maria.
6. Otrohet.
7. Förlåtelse.
8. Omgifte.

DEN SOM ÖNSKAR BLI FÖRSAMLNGSLEDARE EFTERSTRÄVAR ETT VIKTIGT ARBETE.
DÄRFÖR MÅSTE FÖRSAMLINGSLEDAREN VARA HÖJD ÖVER ALLT KLANDER, GIFT BARA EN GÅNG...
1 Tim kap 3:1-2.

Det går inte att läsa Bibeln "rakt av". Det är alldeles nödvändigt att veta vad som var vanligt på den tiden när detta skrevs. Vår tids delvis normlösa förhållanden har inte tillräcklig kunskap för att förstå vad som menas.

De flesta judar under det första århundradet tillät nämligen polygami - månggifte - utom Qumransekten och några progressiva grupper som var emot det. Även romersk lag accepterade månggifte.
Jesus undervisade och framhöll att monogami var det bibliska idealet.

De två skall bli ett.


                   POLYGAMI

Här kommer en intressant jämförelse. Vi känner alla till orden från 1 Mosebok som läses vid varje vigsel:

DÄRFÖR SKALL EN MAN ÖVERGE SIN FADER OCH SIN MODER OCH HÅLLA SIG TILL SIN HUSTRU, OCH DE SKALL BLI ETT KÖTT.
1 Mosebok 2:24.

Men när Jesus citerar detta skriftställe, gör han ett tillägg för att förtydliga vad det handlar om:

DÄRFÖR SKALL... OCH DE TVÅ SKALL BLI ETT.
Matteus 19:5.

Varför gör Jesus detta tillägg? Jo, för att polygamin var så vanlig, och nu markerade han att äktenskapet bara skulle gälla två personer - inte en man och tre, fyra kvinnor...

Detta är ju fortfarande aktuellt i Mellanöstern, inom islam. Vår svenska lagstiftning räcker inte till när flyktingar kommer hit, där en man är gift med flera kvinnor. Hur skall de göra? Skall han skilja sig från tre och behålla den första? Vad händer iså fall med de tre andra?
Här har vi ett olöst problem.

Två skor. Ett par.


                     GUD OCH ISRAEL

En röd tråd genom hela Bibeln är Guds kärleksförhållande till sitt folk Israel. Han talar om henne som en "brud" och det förbund Gud upprättar med henne är ett äktenskapsförbund.

Man kan säga att Gud äktade Israel på Sinai berg i ödemarken och förde sin brud över tröskeln vid Jordan in i det förlovade landet.
Där gav han henne mat ("mjölk och honung"), ull till kläder och naturligtvis älskade han henne och var henne trogen!

Men.

I det nya landet fick Israel höra talas om många andra gudar - "älskare" - som de började tillbe och offra mat och värdesaker till.
Profeterna beskrev Israels avguderi som ett andligt äktenskapsbrott.

Läs gärna vidare själv om detta:
- Hosea kapitel 1-3.
- Hesekiel kapitel 16, 23.
- Jeremia kapitel 3-4.

Gång på gång vädjar Herren till Israel att vända om från sin otrohet.

VÄND OM, ISRAEL, DU AVFÄLLIGA, SÄGER HERREN, SÅ VILL JAG INTE LÄNGRE MED ONÅD SE PÅ ER. TY JAG ÄR NÅDIG, JAG BEHÅLLER INTE VREDE...
Jeremia 3:12.

Det oerhörda är att Gud själv är drabbad av skilsmässa... Hans brud vänder honom ryggen. Trots att Gud i sin kärlek gör allt för människan, faller hon ändå för frestelsen att pröva andra gudar...
Det är Gud som är offret... !!

Gud är skilsmässo-offret!


                 ÄKTENSKAPETS  KRAV

Äktenskapets krav finns att läsa i 2 Mosebok kapitel 21:10.
Sammanhanget är när mannen tar sig ännu en hustru... men här måste vi veta att denna lagtext är en prejudikat-text, vilket innebär att principen är viktigare än detaljerna:

..TAR HAN SIG ÄNNU EN HUSTRU, SÅ MÅ HAN INTE GÖRA NÅGON MINSKNING I DEN FÖRRAS KOST, BEKLÄDNAD ELLER ÄKTENSKAPSRÄTT.

OM HAN INTE LÅTER HENNE ÅTNJUTA SIN RÄTT I DESSA TRE AVSEENDEN, SÅ SKALL HON FRIGES, UTAN LÖSEN OCH BETALNING.
2 Mos 21:10.

Rabbinerna på Jesu tid menade att om principen "mat, kläder och äktenskaplig rätt" gällde en slavkvinna som blev uppgift som andra eller tredje hustru, då måste detta även gälla den gifta kvinnan.
Försummelse av dessa tre krav var alltså en legitim orsak till skilsmässa.

Om kvinnor i polygama äktenskap hade rätt till skilsmässa av dessa orsaker, så borde kvinnor i monogama äktenskap ha samma rätt.
Och om kvinnan hade denna rätt, då hade även mannen samma rätt.

Den bibliska principen som utmejslas här är alltså rätten till skilsmässa från en partner som försummar plikten att ge mat, kläder och äktenskaplig kärlek.

Försumma inte dina plikter.


               "AV VILKEN ORSAK SOM HELST"


Allt detta var välkänt på Jesu tid.
Nu ville fariséerna sätta Jesus på prov och få något att anklaga honom för. Matteus kap 19 skildrar ett mycket intressant samtal:

NÅGRA FARISEER KOM FRAM TIL LHONOM FÖR ATT SÄTTA HONOM PÅ PROV OCH FRÅGADE:
-ÄR DET TILLÅTET FÖR EN MAN ATT SKILJA SIG FRÅN SIN HUSTRU AV VILKEN ANLEDNING SOM HELST?

HAN SVARADE:
- HAR NI INTE LÄST ATT SKAPAREN FRÅN BÖRJAN GJORDE MÄNNISKAN TILL MAN OCH KVINNA. DÄRFÖR SKALL EN MAN LÄMNA SIN FAR OCH MOR FÖR ATT LEVA MED SIN HUSTRU, OCH DE TVÅ SKALL BLI ETT. VAD GUD HAR FOGAT SAMMA N FÅR MÄNNISKAN ALLTSÅ INTE SKILJA ÅT.

DE FRÅGADE:
- VARFÖR HAR I SÅ FALL MOSE BESTÄMT ATT MANNEN SKALL SKRIVA ETT SKILSMÄSSOBREV FÖR ATT SKILJA SIG?

HAN SVARADE:
- DÄRFÖR ATT NI VAR SÅ FÖRSTOCKADE TILLÄT MOSE ER ATT SKILJAS FRÅN ERA HUSTRUR, MEN FRÅN BÖRJAN VAR DET INTE SÅ.
JAG SÄGER ER; ATT DEN SOM SKILJER SIG FRÅN SIN HUSTRU AV ANNAT SKÄL ÄN OTUKT OCH GIFTER SOM SIG, HAN ÄR EN ÄKTENSKAPSBRYTARE.

Smärtsamt.


                    SKILSMÄSSOBREV

Nu kommer en obehaglig faktor in i spelet. Godtyckligheten att skilja sig av vilken orsak som helst finns redan omnämnd i 5 Mosebok kap 24:

OM EN MAN HAR TAGIT SIG EN HUSTRU OCH ÄKTAT HENNE MEN HON SEDAN INTE LÄNGRE FINNER NÅD FÖR HANS ÖGON, DÄRFÖR ATT HAN HOS HENNE HAR FUNNIT NÅGOT SOM VÄCKER HANS AVSMAK, OCH OM HAN DÄRFÖR HAR SKRIVIT SKILJEBREV ÅT HENNE...
5 Mos 24:1.

Skilsmässor "av vilken orsak som helst" blev snabbt populära eftersom mannen inte behövde ha bevis för något, eller behövde ta upp sitt ärende i domstol. Det var ju pinsamt att stå i rättssalen och berätta att ens äkta hälft hade försummat en...
Det enda man behövde göra i detta fall var att skriva ett skilsmässobrev till hustrun, så att hon kunde bevisa att hon var fri "att gifta sig med vem hon ville."

De enda gånger som det inte lönade sig för mannen att ta ut skilsmässa "av vilken orsak som helst" var när han kunde bevisa att hustrun varit otrogen. Då kunde ha ta tillbaka hennes äktenskapsarv ("ketuba") som han lovat henne vid vigseln.

Snart hade denna typ av skilsmässa blivit så vanlig att den gammaltestamentliga skilsmässans hårdare krav nästan försvunnit.
Det är det vi ser när Josef är beredd att skilja sig från Maria...

Han uppfattade att Maria varit otrogen - eftersom hon tydligen var gravid... - men i sin kärlek ville inte utsätta henne för vanära.

HENNES MAN JOSEF, SOM VAR RÄTTFÄRDIG OCH INTE VILLE DRA VANÄRA ÖVER HENNE, TÄNKTE DÅ SKILJA SIG FRÅN HENNE I TYSTHET...
Matteus 1:19.

Skulle Josef skilja sig?


                       OTROHET

Jesus förminskar inte lagen, han visar på dess allvar. I diskussionen med fariséerna går han tillbaka till de ursprungliga kraven där sexuell omoral - otrohet - är den entydiga grunden för skilsmässa, liksom försumligheten av "mat, kläder och äktenskaplig kärlek".

I första hand undervisar Jesus dock om förlåtelse.
Hur många gånger bör vi förlåta? Sju gånger sju gånger...

Vi borde bara överväga skilsmässa om partnern oavlåtligt och hårdhjärtat bryter sina äktenskapslöften, alltså om han eller hon envist framhärdar i sin synd, utan att vilja omvända sig eller försöka förändras.

Vi såg ju tidigare att Gud själv var i det läget då Israel konstant sprang efter andra gudar, utan att vilja omvända sig. Till slut måste Gud skilja sig från henne, på grund av hennes hjärtas hårdhet, trots att Han egentligen avskyr skilsmässa - - -

Otrohet.


                         FÖRLÅTELSE

Det finns väldigt mycket mer att säga om detta svåra ämne.
Paulus har sin stora undervisning i 1 Korinthierbrevet kapitel 7, där han visar att skilsmässa är möjlig.

Försummelse, grymhet och otrohet innebär att äktenskapslöftena är brutna, och då är äktenskapet upplöst inifrån...

Det finns så många som lever i döda äktenskap idag, i våra församlingar, där man håller fast vid det yttre förhållandet, men där försummelse av olika slag har fått relationen att dö för länge sedan.
Frågan är varför vi i så fall skall upprätthålla en fasad, som Gud genomskådar...?!

Gud genomskådar oss.


Gud avskyr synden i brutna äktenskapslöften, men känner också våra brister.
Det märkliga är ju att Gud själv står på offrets sida... Han är fylld av kärlek och vill visa oss en väg ut ur det som skadar oss.

Vi har sett att lagtexten i GT inte är stel och obönhörlig så att en äktenskap till varje pris måste vara livet ut. Tvärtom. Om ens partner är otrogen, försumlig eller våldsam så är äktenskapet brutet och skilsmässa  möjlig, ja rent av nödvändig för att inte gå under.

En skilsmässa tar inte bort smärtan, men konserverar den inte heller, skriver David Instone-Brewer.
Även om offren i upplösta äktenskap inte skulle hitta kärlek någon annanstans, kan de få trygg förvissning om att den som förrådde deras kärlek inte har rätt att göra anspråk på deras liv längre.


Många av oss har hört dåliga predikningar om detta ämne. Präster och predikanter har velat kontrollera sin församling och undervisat på ett djupt fördömande sätt, utan kunskap om den bibliska bakgrunden.

Finns det förlåtelse för skilsmässa?

Svaret är: JA.

Vi är kallade att leva i frid och försoning. Och precis som Herren förlät Israel hennes otrohet, så förlåter Gud oss när vi faller. Jesus själv visade tydligt att det är förlåtelse och upprättelse som gäller, då han mötte kvinnan som skulle stenas (Johannes 8).

Varför skall inte vår kristna kyrkan följa Jesus i detta?!

Följ Jesus i förlåtelsen!



                      OMGIFTE

Vi började med ordet "gift bara en gång" och har nu sett att det handlade om monogami kontra polygami.
Men hur är det med omgifte efter en skilsmässa?

Faktum är att både judar och romare under första århundradet tänkte att de flesta frånskilda skulle gifta om sig!

En romare som fortfarande var ogift 18 månader efter skilsmässan - eller två år efteråt om partnern hade dött - kunde ställas inför rätta enligt den lag som kejsar Augustus stiftade år 18 f.Kr.
Augustus oroade sig nämligen över att unga män undvek äktenskap genom att skilja sig från den brud föräldrarna hade arrangerat giftermål med, för att istället leva ett sorglöst liv i utsvävningar.

Kejsaren av också orolig för de låga födelsetalen bland romerska medborgare och ville få de unga männen att gifta om sig och få fler barn.

Judar tyckte också att frånskilda skulle gifta om sig, särskilt om de var barnlösa, eftersom de ännu inte uppfyllt budet "Var fruktsamma och föröka er". Enligt dem var det judiska mäns plikt att få minst två barn.

Normen för frånskilda under första århundradet var alltså att gifta om sig - annars uppfyllde man inte normen, utan överträdde både den sekulära och religiösa lagen!

Alla kände också till den frånskildas rätt till omgifte, eftersom det stod inskrivet i skilsmässobreven:
"Du är fri att gifta dig med vilken man du vill".

Det är detta Paulus citerar i brevet till Korint:


… ÄR HON FRI ATT GIFTA OM SIG MED VEM HON VILL, BARA DET SKER I HERREN.
1 Kor 7:39

Judar lade ofta till ordet "judisk" för att påminna kvinnan att hon skulle gifta om sig inom sin religion. Paulus gör här ett liknande tillägg, att gifta om sig med en kristen man.

Plikt att gifta om sig!


                   AVSLUTNING

Den här undervisningen kan vara mycket omskakande, eftersom det sällan undervisas om äktenskap och skilsmässor.
Jag hoppas att du sett sammanhangen från Gamla Testamentet till Nya Testamentet, där både Jesus och Paulus undervisar utifrån Guds eget förbund med oss människor.

Jag hoppas att du ska se befrielsen! Genom Guds nåd.

Många människor lever i stor sorg och smärta efter att ha blivit sårade i det som skulle vara livets vackraste del.
Det viktigaste att minnas från detta bibelstudium är att det finns förlåtelse av de brutna löftena! Det finns en nystart, på goda grunder!

Låt oss leva av förlåtelsen, i Guds kärlek.

HERREN VÄLSIGNE DIG OCH BEVARE DIG,
HERREN LÅTE SITT ANSIKTE LYSA ÖVER DIG OCH VARE DIG NÅDIG.
HERREN VÄNDE SITT ANSIKTE TILL DIG OCH GIVE DIG FRID.

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN.

Läs.


Eder bibelstudieledare,

Helene F Sturefelt, V.D.M = Verbi Divine Minister,

- kvinna, frånskild och omgift - inför Guds ansikte!
Dock inte i vitt.

Rött, som i den lidande, blödande och försonade kärleken. Amen.



P.S. Längre fram ska vi gå igenom människosynen kring homosexualitet. Frid till er alla.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar