Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 2 maj 2021

HJÄLPAREN - helig Ande


 
Idag har vi livesänt gudstjänsten från EFS Listerkyrkan i Hällevik. Här är predikan, men den blir halv om du inte har läst igenom bibeltexterna: Hosea kapitel 11:1-4, 1 Johannes brev kapitel 4:10-16 och Joh evangelium kap 16:5-11. Du finner dem i psalmboken på sid 1430.

Vi sjöng fina psalmer: 162, 198, 52 och den som är vår ingång till predikan: psalm 267:

Sv Ps 267.


Modfälld och trött, orkar inte mer, mörkrets stund, hjärtat är ångestfyllt… Anders Frostenssons psalm 267 blir vår ingång till bibeltexten, där vår oro möter den helige Ande, som Jesus sänder till oss. Tunga känslor får möta Anden som ”advokat” – den som för vår talan – och som tröstar oss.
 
5 söndagen i Påsktiden fokuserar på att ”växa i tro”. Det kan vi inte göra själva. Därför är rubriken för predikan: ANDEN – HJÄLPAREN.
Jag delar upp predikan i tre delar. Men först en inledning.
 
INLEDNING
 
Detta säger Bibeln om den Helige Ande:
 
* Gud är till sitt väsen ande och sanning. Helig Ande har utgått från Fadern och talar genom Jesus Kristus. De är Ett.
* Ingen känner vad som är i Gud, utom Guds Ande. Anden var med vid skapelsens början. Dopet sker i den helige Andes namn.
 
Den Helige Ande besitter personliga egenskaper:
* Talar, förkunnar, vittnar, beder, förhindrar, förbjuder, utrannsakar, tillkännager…
 
Den helige Ande ges många adjektiv:
* Visdomens ande, Förstånds ande, Starkhetens ande, Rättens ande, Reningens ande, Sanningens ande…
 
Den helige Ande har många uppgifter:
* Vittnar genom profeterna om Guds vilja, förutsäger kommande händelser, låter världen få veta sanningen i fråga om synd, rättfärdighet och dom…
… och därmed är vi inne på dagens evangelietext.

Listerkyrkan i vitsippsbacken.

 
Två ledord skall följa oss: advokaten och åklagaren.

I Gamla Testamentet kallas Guds fiende – djävulen – för ”åklagaren”, som Gud tillåter plåga Job intill bristningsgränsen, för att det skall visa sig vad som är hållbart.
I Nya Testamentet kommer den som är motsatsen till åklagaren, nämligen den Helige Ande: ”jag skall sända honom till er” säger Jesus, och kallar anden för Hjälparen.

I religionsdialogen har jag upplevt att några muslimer trodde att Jesus syftade på Muhammed som skulle komma 600 år senare... Nej, så är inte fallet! Med Jesus fullkomnas allt och helig Ande är en del av Honom.

Hjälparen skall visa världen tre saker, som den inte vill veta av – kanske inte vi heller - och det är de tre ”stor-orden” SYND, RÄTTFÄRDIGHET och DOM.

Svaghet är ingen synd.

 
1 )  SYND
 
Efter denna inledning kommer nu första delen.

Vi lever i en tid som pendlar mellan normupplösning, sekularisering och nyandlighet. Dessa hjälps åt att ta bort det försmädliga ordet ”synd”.
Ingen vill kännas vid att det finns ett uppror mot Gud
Varken normupplösningen, sekulariseringen eller nyandligheten erkänner att det finns något som är fel och något som är rätt. Relativismen har suddat ut allt sådant, och låter värderingar vara upp till var och en. Konflikten med Gud är ”borta” och gränslösheten är här.
 
Många gånger har detta ord misstolkats, både av kyrkan och av ”vanligt folk”. Låt mig få slå fast vad synd inte är:
 - inte kunskapsbrist, inte svaghet, inte maktlöshet…

a) OM synd vore kunskapsbrist – då kunde vi bota det med upplysning… att komma till djupare insikt. Men så säger inte Bibeln.

b) OM synd vore svaghet, ja då skulle vi få be om förlåtelse för att vi är människor över huvud taget!! Det faller på sin egen orimlighet. I så fall skulle ju detta kunna botas med mental styrka. Men så säger inte Bibeln.
 
c) Synd är inte heller ”maktlöshet”. Om så vore, så skulle det kunna botas med mer makt… Men så säger inte Bibeln.
 
Synd är något annat, något mycket mer allvarligt. Det är UPPROR mot Gud. Konflikt. Egensinnig stolthet. Förnekelse av Gud.
Häri ligger mänsklighetens stora problem, som får konsekvenser för allt vi gör. 
Men det hoppfulla är att Helig Ande kan väcka en stor syndakännedom i oss, som leder till förkrosselse när vi upptäcker hur det är ställt. Det är början till befrielsen.

Och att vi tror att Jesus är den han är: Guds son.

Jesus är den han ÄR.

 
2) RÄTTFÄRDIGHET
 
Andra delen. Anden skall visa oss vad ”rättfärdighet” är.
Det är ett sånt där krångligt bibelord som vi inte använder till vardags.

Om vi leker med ordet, så kan det i enkelhet betyda ”att vara rätt färdig att möta Gud”. Det kan Anden hjälpa oss att se.
Det har ingenting med prestation att göra, ingenting med att vara moraliskt oförvitlig eller perfekt, nej, inte alls.
 
Vi får ta Job i Gamla Testamentet som exempel för att förstå.

Job var rättfärdig, i betydelsen att han inte vek från Gud en enda tum, hur mycket Åklagaren än prövade honom”.
Han slogs med sjukdom, hans familj dog ifrån honom, vännerna gav honom dåliga råd och sökte förklaringar till hans plågor i att han måste ha syndat. Men det hade han inte. Job var rättfärdig = och hade ansiktet vänt mot Herren hela tiden, i rop om förbarmande.
Job bestod elddopet och Gud avslutade Åklagarens prövning.

Jesu rättfärdighet består i att han återvänder till Fadern, som har sänt honom. Det är det vi uppmärksammar vid Kristi Himmelsfärds Dag.

Kamp. 


Våra kyrkor genomgår just nu en enorm prövning då pandemin begränsar alla offentliga sammankomster till endast åtta personer.
Stora kyrkorum beläggs med samma restriktioner som små bönhus. Många höjer rösten att religionsfriheten naggas i kanten…

Men här måste vi i församlingarna vara kloka. Låt oss lyssna till vad Anden, Hjälparen,  säger. 
Hur skall vi vända detta negativa till något som tjänar Guds rike?
Jo, låt oss samlas bara åtta personer, men många gånger!! Det är bara till att dubblera gudstjänsterna och bönestunderna, eller hur! Helig Ande leder oss.
 
Blomma, många gånger.

 
3)  DOM
 
Evangelisten nämner ordet ”dom” – det är alltså inte ett pronomen som några konfirmander läste felaktigt:
- Han skall visa världen vad synd, rättfärdighet och var dom (dem…) är!

Vi måste nog lära oss stava vårt eget språk i alla fall... Slapphet leder fel, riktigt fel i detta fall!
 
”Dom” betyder lika ofta att frikänna, som att fördöma.
När Johannes skriver detta, tänker han sig att Israel är i en rättssal där de söker få sin sak prövad. Israel inledde en process mot de främmande makterna, som turades om att ockupera dem: Babylonien, Syrien, Egypten, Rom…
Vilken rätt hade de att förtrycka Guds folk? Gammal tid får bli en tyst kommentar till vår nutid…
Psaltarpsalmerna har bevarat folkets böner att Gud själv skulle agera domare, när det mänskliga rättsväsendet inte ville det.

Dom. Inte dem!


 
När Jesus talar till lärjungarna om vad som skall ske, förklarar han att en Hjälpare skall komma. De förstår ingenting… Men vid pingsten klarnar det, då Andens kraft faller över dem i full styrka!
Och så har det varit sedan dess. Helig Ande är Guds presens.

Anden skall hjälpa var och en till att inte falla för världens anklagelse att ”Jesus är inte Guds son” eller ”Gud finns inte”, ”Du får sona din karma själv”.. o s v.
 
Helig Ande har genom alla sekler varit den kraft som gjort Ordet levande för varje bibelläsare. Anden har gått i försvar hos dem som är plågad av fiendens förbannade anklagelser att vi inte duger, inte är tillräckligt bra och fördömer oss själva.
 
 I Jesu namn får vi svara på åklagarens anklagelser ”Jag är döpt i Jesu namn, försvinn mörker!”
Hjälparen, är den som tröstar dig och mig i hjärtat. Anden skyddar dig och uppmuntrar dig. I en värld som lider under orättvisor och förtryck vill Anden hjälpa oss att ha blicken lyft på Jesus Kristus.
 
På korset finns den absoluta sanningen som avslöjar relativismen som vår tids stora lögn.

Sanning. Inte relativism.

Till sist.
 
När Jesus ger sitt liv för oss, då dör synden, fördömelsen och lögnen. Det är det som Hjälparen skall visa världen, som inte tror.
På tredje dagen uppstår livet, kärleken och befrielsen. Det är detta som Hjälparen ständigt vill påminna oss alla om.

Dom: världens härskare är dömd. Det är befrielsen! Och här får oron och ångesten vi sjöng om i psalm 267 komma till ro; "Bed för mig Herre kär".
 
Predikan landar i en fin bibelkör ”Icke genom någon människas styrka eller kraft skall det ske, utan genom min Ande säger Herren” - det är psalm 682 – och vi sjunger tillsammans med hjälp av min musikaliska "hjälpare"... ukulelen!
 
Musikalisk "hjälpare"!


Låt oss be:
 
FÖRBÖN – 5 söndagen i Påsktiden 2 maj 2021
 
Käre himmelske Fader,
Skriv Ditt Ord i våra hjärtan, så att det inte vänder tillbaka förrän det har utfört det som Du tänkt med oss.
- vi tackar Dig för din omsorg om oss var och en. Vi ber att Hjälparen, den Helige Ande, skall verka i oss, i full kraft!
 
Vi lyfter blicken och ber för vår värld, som har tappat perspektivet.
Herre, hjälp oss kollektivt att vända om från en livsstil som förstör luft och vatten, mark och skogar. Förlåt oss det vi bryter mot naturens ordning!

Vi ber om fred och frihet, över Israel, över hela Mellanöstern!

Vad är Guds plan för Sverige?

 
Vi lyfter blicken mot vårt land, och ber för Sverige.
Tack, Herre, för att Du har en plan för oss, att det finns ett hopp i din kärlek, där omvändelsen till Dig öppnar upp landets hjärta till att söka Din vilja, på nytt.
Förlåt oss när vi nonchalerar din ledning!

Vi ber särskilt för vårdpersonal, att det skall orka, att det skall få återhämtning!
Vi ber för de som är sjuka, de som lämnat jordelivet... Möt dem var och en, Herre.
 
Vi lyfter blicken mot vår församling, mot den som vi tänker på.
Vi ber att frid och försoning skall råda i våra relationer, att missförstånd skall redas ut, att falskhet och svek skall avslöjas.

Bön för det murkna.


 
Tack för att Du styrker varje församling som likt Job har sitt ansikte vänt till Dig!
 
Hör oss när vi med Ett hjärta ber såsom du lärt:
Vår Fader….


Varma hälsningar, Helene F Sturefelt, V.D.M. predikant. 

P.S. Vi fick även höra på trumpet och sång psalmerna 12, 13 och 713 - vilka fina texter och melodier - samt Marie Fredrikssons "Tro".

Om du vill se hela gudstjänsten så finns den här på Youtube:
https://live.listerkyrkan.se

Var välsignad!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar