Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 27 juni 2026

BARNET: JAG KAN VARA DEN JAG VILL.

Varning! Jag gör som jag vill.

När alla sammanhang är sönderbrutna då återstår bara tillfälligheter. När ingenting längre hänger ihop då är den totala relativismen här, och normkritikern har inget mer att göra uppror mot.

Individualismen firar sina segrar och valfriheten är total.
Konsekvensen är också total - priset är nämligen en ensamhet som ekar värre än universum. Där har ju åtminstone planeterna varandra...

Detta är en av vår tids största lögner. Den griper dock omkring sig allt hårdare och hävdar sin rätt till sanning.
Linjen går från evolutionsteorin fram till dagens genuspsykologi, där den gemensamma nämnaren är individens frihet och den slumpmässiga utvecklingen - som är ett förfall. 

Sammanhangen är borta.

I sommartider kan vi se många Pride-parader runt om i landet. Könsfrågan och sexualiteten är tagen ut ur sitt sammanhang och skall bara präglas av lust och infall. Ansvar och respekt är inte de ord som ljuder högst, de kittlar inte lika mycket som de färggranna fjäderboorna.

Ja, jag raljerar.

Bakom mina ord har jag två utgångspunkter:
1. Det finns fasta punkter med rätt och fel.
2. Den genuint homosexuella personen gynnas sällan av dessa parader - mötet sker bättre i enskildhet, där respekten också uttrycks lättare.

Prideparad.

Med denna inledning kommer jag nu in på inläggets ärende.
I missriktad godhet har nu könspedagogiken tagit sig ända in i årskurs 5, där barnen skall få läsa om en 11-årig pojke som egentligen är flicka. 
Jenny Jägerfelts bok "Brorsan är kung!" har fått Augustpriset för sitt moderna grepp att beskriva dagens könsdysfori.

"Måns är i Malmö över sommarlovet. Där träffar han Mikkel som är skejtare precis som han själv. Sommaren verkar bli den bästa i Måns elvaåriga liv. Men vad händer när ens nyvunna vän tycker att man har ljugit - trots att man aldrig någonsin har varit så ärlig?"

"Brorsan är kung!"

Måns är egentligen en flicka som hellre vill vara en pojke, och klär ut sig därefter. Bitvis är boken ganska dråplig, men allvaret lyser igenom - det allvar att könspedagogiken lyfter fram möjligheten att man tidigt skall pröva sin sexuella läggning...

Jag har träffat några av barnen som läst denna bok, analyserat den, tvingats svara på närgångna frågor från bokens kapitel, och som varit mycket besvärade av hela ämnet. De vill bara ut och cykla...

Barnen är barn. Deras sexualitet har inte vaknat än. Att då tvinga barnen på skoltid läsa en sådan här bok blir mycket pinsamt. De tvingas in i situationer som de inte har bett om, via texten. 
"Upplysningen" låser mer än befriar, äcklar mer än informerar.

Måns är en tjej som vill vara kille.

Jag ser ett videoklipp inför Pridefestivalerna där ett barn har klätt ut sig och deklamerar att hen "kan vara vad hen vill, vem hon vill, och hur som helst." Hon (jag tror det är en tjej) ser inte glad ut, bara förvirrat tillgjord.

På vissa skolor rapporteras det att barn kan få för sig att identifiera sig som "katt", eller "häst" eller en enhöring "unicorn" och förväntas bli behandlade så. Jaha, då blir det kattmat och hö till lunch då, eller?

Det här är fullständigt galet!

Och det är en konsekvens av att unga föräldrar, som inte vuxit upp med gränser, själva inte kan sätta gränser. Det finns ingen trygghet och det finns ingen beredskap för att ta konflikter, vilket det innebär att vara föräldrar.

Sätt gränser och ta konflikterna - nu!

Jag identifierar mig som fjäril.

I sommarhettan roar jag mig med att läsa kyrkofäderna. Denna utmärkta bok med titeln "De apostoliska fäderna" är en guldgruva för den teologiskt törstiga.
I genomgången av "De apostoliska fäderna2 och skriften "Didaché" står det att läsa om Livets väg:

- Lärans andra bud är: Du skall inte dräpa, du skall inte bryta ett äktenskap, du skall inte skända pojkar... (sid 17).

I den hellenistiska omvärlden rådde de grekiska idealen. Det var där kristendomen växte fram när den lämnat Jerusalem, och lärjungarnas efterträdare hade ett svårt och nödvändigt arbete att avgränsa kristendomen från andra influenser.

Didaché: skända inte pojkar.

Att äldre män "hade yngre pojkar" att roa sig med, var vanligt förekommande. Mot detta utnyttjande värjer sig de kristna församlingsföreståndarna. Ni skall inte skända pojkar!!

Ni skall inte pådyvla unga människor en sexualitet som inte är deras. Ni skall inte väcka den över huvud taget! Den får vakna när den själv så vill, och då skall den omgärdas med största respekt och ansvar, i trofasthet.

I Prideparaderna kommer vi återigen se fullvuxna män i läderbyxor markera ett mansideal som barn inte behöver se. 
De barn, eller vuxna, som dessutom varit utsatta för övergrepp mår fruktansvärt dåligt av den här perverterade stoltheten. 

Färgglada flaggor, tra la la.

Mörkrets män tar sig ut i ljuset. Men de blir inte mer rätt för det. De förblir lika mörka utanpå som inuti. Jag ber för deras frälsning. 
Och jag ber om beskydd för barnen!!

Om falska ledare som förkläder sig i ljus och egen rättfärdighet står det skrivet i 2 brevet till Korint:

... TY DE ÄR FALSKA APOSTLAR, OHEDERLIGA ARBETARE SOM UPPTRÄDER SOM KRISTI APOSTLAR.
OCH DET ÄR INGET ATT FÖRVÅNA SIG ÖVER; SATAN SJÄLV UPPTRÄDER JU SOM EN LJUSETS ÄNGEL.
2 Kor 11:14.

Inte underligt då om hans tjänare uppträder som om de tjänade rättfärdigheten. Men de skall få ett slut som svarar mot deras gärningar, skriver Paulus.

Tecknaren Jesse Speaks illustrerar identitetsrelativismen så här:

Identitetsleken finns inte i himlen.

Det är min bön att vi skall hitta tillbaka till sammanhangen där allt hör ihop, i en harmonisk helhet. 
Att expremitera med sin könsidentitet är inget att leka med eller ta lätt på.

Att tillåta allt, bara för att det är möjligt, är dålig politik.

Att sätta gränser och skilja gott från ont är en bättre väg.

Själv är jag mycket tydlig med min identitet...

Jag identifierar mig som Barbies mormor...


Hälsningar i 30-graders värme, lördagen den 27 juni 2026.

Helene F Sturefelt, V.D.M.


söndag 21 juni 2026

JOHANNES DÖPAREN och SOMMARSOLSTÅNDET

Johannes Döparen.

Han åt gräshoppor och vildhonung. Åt han grodor också? Nej, de finns inte i öknen, bara där det är fuktigt.

Johannes Döparen är en mycket viktig person i vår bibliska historia. Han är den siste profeten och den som går före och banar väg för Jesus.

Men, det är ju Midsommar nu och vi håller på med annat! Vi har inte lust att lyssna på nån arg profet klädd i kliande kamelhårsmantel.

I Norge gör man det... Sankt Johann är en stor dag. De har inte alls samma midsommarfirande som Sverige där vi har naturens skönhet i fokus.
Och i Finland har Johannes Döparen gett upphov till många namnsdagar i deras almanacka:
- John, Juha, Jukka, Jan, Janne, Jussi, Juhani och Juhana.

Cykel som kranshållare.

Det finns en intressant tanke kring varför denne siste profet skall firas just nu när året är som allra ljusast.
Johannes Döparens dag sammanfaller med sommarsolståndet av en teologisk anledning.
Alf Henriksson skriver i sin bok "Alla årets dagar":

"Det lär bero på fromma teologiska spekulationer över bibelspråket "Han bör tillväxa och jag avtaga".

HAN SKALL BLI STÖRRE OCH JAG MINDRE.
Johannes evangelium 3:30

Det är Döparen själv som ger sitt vittnesbörd då han avvisar att han skulle vara Messias, nej, han är bara utsänd framför Honom. Han kallar sig själv för "brudgummens vän" som gläder sig åt att han kommer. Och då är det som sig bör att vännen drar sig tillbaka för att ge plats åt brudgummen - Messias, Jesus. 

Brudgummens vän ger plats åt brudgummen.

Alf Henriksson fortsätter:

"Detta bibelspråk tolkade medeltida teologer så att Jesus då rimligen var född vid den tiden på året då dagarna börjar tillväxa, alltså vid vintersolståndet vid jultiden, medan Johannes Döparens födelse hade ägt rum vid midsommartid, då dagarna blir kortare igen." (sid 245).

Mycket intressant, eller hur!

Midnattssol.

Jag älskar vår svenska midsommar. Jag älskar vår natur, sommarens ljusa kvällar och växtlighetens kraft. 
Jag vill gärna att kyrkan fortsätter fira "Skapelsen" som tema på lördagen, men idag, söndag ("Annandag Midsommar") vill jag att Johannes Döparens dag inte försvinner in i musikgudstjänster med allmänt innehåll.
Fega inte!
Var frimodiga!

Vi behöver mer än någonsin få höra om dem som banar väg för Jesus, om dem som är orädda och beredda att ge sitt liv för sanningen i Jesus Kristus! 
Då har de små grodorna för länge sedan gått och gömt sig.

Johannes Döparen ropar och banar väg.

Igår publicerade jag ett inlägg om det falska ljuset, det som bländar och förblindar. Det är alla de ledare som inte skyddar sitt folk och som förleder oss med maktlysten politik.
Redan profeten Jesaja säger:

SÅ SÄGER GUD, HERREN, HAN SOM HAR SKAPAT HIMLEN OCH SPÄNT UPP DEN,
BRETT UT JORDEN MED ALLT VAD DEN ALSTRAR,
HAN SOM HAR GETT LIV ÅT MÄNNISKORNA DÄR,
LIVSANDE ÅT DEM SOM VANDRAR PÅ JORDEN:

JAG, HERREN, HAR I MIN TROHET KALLAT DIG,
JAG TAR DIG VID HANDEN OCH SKYDDAR DIG.

GENOM DIG INGÅR JAG ETT FÖRBUND MED MITT FOLK,
ETT LJUS FÖR DE ANDRA FOLKEN.

DU SKALL ÖPPNA DE BLINDAS ÖGON OCH BEFRIA DE FÅNGNA UR FÄNGELSET,
UR FÄNGELSEHÅLAN DEM SOM SITTER I MÖRKRET.

JAG ÄR HERREN, DETTA ÄR MITT NAMN.
JAG DELAR INTE MIN ÄRA MED NÅGON, INTE MIN BERÖMMELSE MED GUDABILDER.

DET SOM FÖRUT VAR ÄR FÖRBI.
NU FÖRKUNNA JAG NÅGOT NYTT!

INNAN DET ÄNNU SPIRAT KUNGÖR JAG DET FÖR ER.
Jesaja 42:5-9, GT-texten på Joh Döparens dag vid midsommar, III årgången.

Menorahn.

Så, låt nu ljuset sakta vända tillbaka. Vi kan ta det som en övning i att minska våra mänskliga ambitioner och istället låta Jesus Kristus växa till alltmer, på pass att när julen kommer då får han födas fullt ut, i våra liv och i våra samhällen!

Låt sommarsolståndet komma med det stilla mörker som ger plats för det lysande ljuset - Kristus.

Midsommarhälsningar,
Helene F Sturefelt, V.D.M.

Läs mer här:

Låt flaggan vaja!




fredag 19 juni 2026

APPELL på MIDSOMMARAFTON

Midsommarfirande i Hällevik.

Vilket underbart midsommarfirande det blev, åter igen, vid Listerkyrkan i Hällevik!
Samarbetet med hembygdsföreningen Facklan är mycket bra, och i år höll midsommarstången utan att brista...

Det var rekordmånga som ville dansa "Små grodorna" och det är ett mindre bespisningsunder att servera jordgubbstårta till 200 personer.

Stången höll.

Jag har den stora glädje att få spela med i Listerkyrkans jazzband. Denna konsert innehåll både tradjazzmelodier om himmelen, folkvisor om jordens kärlek och psalmer som fogad ihop detta till en helhet.

Jag är även mycket tacksam och ödmjuk inför uppgiften att få hålla kvällens "appell" - korta predikan - som jag här återger i sin helhet.

Temat är "Ljuset - det goda och det onda".

Min ukulelebanjo.


MIDSOMMAR – appell - jazzkonserten, 19 juni 2026

 

Midsommarnattsljuset är magiskt. Här i Norden njuter vi av högsommarens ljus, som gör natten nästan obefintlig, och stjärnorna svåra att urskilja.

 

Det talas om Guds väsen, att Gud själv är LJUS.

- Varde ljus! Och det blev ljust!

Gud sände, så att säga, ut sig själv, och universum började rotera och livet blev till.

 

Även själen kan vara mottagare av ljuset.

 

Det är det ljus som värmer och lyser upp.

Guds ljus lyser in i själens alla skrymslen och vill ta bort mörker, med hjälp av sanning och kärlek.

 

Guds ljus är varsamt. Det ger insikt. Ja, det står att:

                - Ditt Ord är mina fötters lykta

                  och ett ljus på min stig.

 

Varde ljus!

Men allt ljus är inte gott. Det finns tyvärr även ett annat ljus, som har ett annat syfte, och det är utsänt av Lögnens Fader…

 

Detta ljus bländar och förblindar.

Det tar bort vår syn med sina starka strålkastare, och verkar i reklamens falska mänskovärde.

 

Lögnens ljus är ett motljus som inte lyser upp. Det är ledare som inte har omsorg om folket, det är bedragare som lockar med guld och gröna skogar, men där allt blir till sand, och mörker…

 

Det mörka ljuset.

Så, därför tänker jag, denna midsommarafton 2026,  att jag hellre vill vara i det Goda Ljuset som avslöjar mörkrets gärningar, än leder mig ditin.

 

Guds ljus skapar självförtroende. Det Goda ljuset ger förnöjsamhet och formar tillförsikt!

 

Ja, när midsommarnattens ljus är som mildast, tänker jag på Jesus som sa:

    - Jag är världens ljus, den som följer mig skall    

      inte vandra i mörkret, utan ha livets ljus!

 

Jesus är världens ljus.

Den grekiska kyrkan formar en bön av glädje inför Guds ljus, med följande ord:

 

O, ALLTETS SKAPARE OCH ALLTS FÖRVANDLARE,

DU OMÄTLIGE – VI PRISAR DIG!

DET VANDRANDE MOLNET, DEN SJUNGANDE FÅGELN OCH DEN DOFTANDE BLOMMAN – VI PRISAR DIG!

 

DEN LYSANDE DAGEN, DEN SKYMMANDE KVÄLLEN, DEN SLUMRANDE NATTEN OCH DÖDEN – PRISAR DIG, DU OMÄTLIGE.

 

SE, MÄNNISKORNA ANDAS DIN VARMA OCH LEVANDE ANDE GENOM TID OCH RUM,

OCH FÖRKUNNAR DITT LOV, VID HÄRLIGHETENS PORTAR OCH PÅ EVIGHETENS TRÖSKEL!

                         (Bön nr 89 i psalmboken)

 

Vi ska nu få sjunga den älskade psalmen 199 – ”Den blomstertid nu kommer” - där blockflöjten får inleda.

 


Må din midsommar vara välsignad!

Helene F Sturefelt, präst och amatörmusiker.

 


torsdag 18 juni 2026

PRÄSTKRAGE - PIPKRAGE

Prästkragar!

Det är midsommartid och jag älskar att plocka blommor! Röda, blå och vita - Vallmo, blåklint och prästkragar.

Man kan ju undra varifrån det folkliga namnet kommer på denna Chrysantemum Leucanthemum.

Som läkeört ansågs prästkragen förr vara upphostningsfrämjande och urindrivande. Kokad med mjölk tänkte man att prästkragen kunde lätta andtäppa. 
Den som led av sårnader i mun och svalg rekommenderades att tugga på bladen, läser jag i boken "Vallört och vitlök - om folkmedicin".

Prästkrage och vallmo.

Men var kommer prästen in i bild?

På 1600-talet hade prästerna en veckad krage som bildade en krans av pipor. Det var en stiliserad form av veckat tyg som blev tidstypisk för danska, norska och svenska präster.

Bruket av pipkrage försvann i Sverige, men jag blev mycket förvånad när jag på besök i Danmark såg att våra danska kollegor bär denna krage än i dag!

Det skulle jag inte våga, eller vilja... se ut som en prästkrage... Eller? 

Fina kollegor i Danmark!

Därefter kom "elvan" som är en stiliserad form av halsduk, där ändarna stack fram vid kragen.
I efterhand har man kommit på att de båda "flärparna" kan symbolisera Guds Ord, i form av att både "lag och evangelium" skall predikas.

Sedan krympte elvan och kvar blev en vit liten bit i den svarta ståkragen, så kallad "frimärke". Denna vardagsskjorta bär prästen alltid när han eller hon är i tjänst.

Det är alltså ingen privat klädsel. Vi bär inte "frimärksskjorta" privat, varken på fester eller andras högtider. Är vi inte i tjänst, då skall inte prästkragen vara på - av samma anledning som en läkare inte har läkarrocken på sig på kalas...

På väg till jobbet.

Å andra sidan är det lika viktigt att verkligen vara rätt klädd då man är i tjänst. 
Jag vill inte se bussföraren köra i sina privata badshorts, inte heller se snabbköpskassörskan sitta i en privat klänning, eller frikyrkopastorn predika i uppknäppt skjorta...

Det är skillnad på "privat jag" och "yrkesmässigt jag". Inre och yttre stil skall följa situationen.
Sammanblandning ger förvirring och det vill inte jag utsätta andra för, eller bli utsatt för, eller hur?
Laget framför jaget...

Oj! En dubbel prästkrage med hjärta!

Så när jag nu i midsommartid skall plocka min midsommarbukett är jag särskilt glad över den vita prästkragen. Den låter mig ana en av de äldsta positionerna i ett samhälle: 
- den som är förmedlaren mellan människa och Gud... 

... förebedjaren, ceremonimästaren och ritualledaren... offerprästen från forna tider och förmedlaren av de heliga sakramenten i våra tider.

I rabatten hittade jag en överlycklig prästkrage som var dubbel, och hade ett hjärta i mitten. Tack för den hälsningen!

Tvillingprästkrage.

Men jag vägrar att dra av prästkragens vita blad i desperat fråga om han:
- Älskar, älskar inte...

Kanske skall jag tugga lite på dess blad och få renare stämband?

Nej, då fokuserar jag hellre på den gula "knappen" i mitten och tänker på att från Gud utgår all världens kärlek, och den vill jag ta emot!

Prästerliga kraghälsningar!
Helene Sture Pipfelt,

- midsommarfirare.

Ljuvliga prästkrage. Välsignade prästtjänst.





onsdag 17 juni 2026

FÖLJ MIG - JESUS SÖKER

Följ mig! Genom alla tunnlar...

Det är lätt att tänka att människan är en sökare. Men frågan är om det inte är Gud själv som är den stora Sökaren!
Eller är det så att både människa och Gud går runt och letar efter varandra? 

Den påkristning vi ser nu under 2020-talet har sin grund i att andra livsåskådningar inte mättar - varken ateism eller nyandlighet. Jesus blir allt viktigare, som Guds son och världens Frälsare.

Jag ligger i hängmattan och läser Johannes evangelium, om kallelsen.
Gång på gång säger Jesus till dem han möter:

- FÖLJ MIG! Joh 1:43.

Möte i hängmattan.

Han frågar inte efter deras förkunskaper eller tro. Jesus vet redan att det är dessa personer han vill ha som sina närmsta lärjungar, att utbilda till starka efterföljare.

Det är Jesus som tar initiativet. Det är han som väljer ut. 
Det är inte som när människorna tigger och ber likt uttagningen till brännbollslaget:
- Snälla, ta mig!

Det börjar med att Johannes Döparen tar med sina lärjungar till en plats där han vet att Jesus finns.
Han ger sin bekännelse och pekar på Jesus och säger:

- DÄR ÄR GUDS LAMM.
Joh 1:36.

Se Guds lamm som borttager världens synder.

Då lämnar de Döparen och följer Jesus istället. Han har gjort sitt stora överlämnande.
Dessa två visste att det var Honom de väntade på. 
Andreas av en av dem, bror till Petrus, men den andre är inte nämnd vid namn - just därför förmodligen evangelisten Johannes själv.

Eller så var det Jesus som var ute och sökte efter dem. och kom förbi just där Döparen brukade vara.

Jesus söker. Jesus ser.

Om du och jag söker efter Jesus, vart vänder vi oss då?
Kan vi finna honom överallt? Eller finns det vissa ställen som är mer säkra än andra?

Det första jag tänker på är att höra andra kristna berätta om Jesus. Andra människors erfarenheter av Jesus är otroligt intressanta att lyssna på! I deras ögon ser jag att någon mer är hemma där... Jesus i dem ger en speciell närvaro som är eftertraktad av sökaren.

Det andra jag tänker på att att själv våga börja läsa sin Bibel. Nya Testamentet vittnar om Jesus sida upp och sida ned. Frågor och tvivel kan klargöra texten, gärna tillsammans med andra.

Och den tredje mötesplatsen är gudstjänsten, som har Jesus som stjärna och kärna.

Gudstjänstens centrum är Jesus.

När Jesus möter oss säger han alltså "Följ mig". Han ger inte först ett färdigt koncept som vi skall läsa igenom och godkänna, nej, han låter processen ha sin gång. Vi skall själva få upptäcka vem han är, bit för bit.
Men Jesus förväntar sig att vi skall vara villiga att ta emot vad han vill ge.

Johannes Döparens lärjungar Andreas och den andre följer bokstavligt talat efter Jesus på ett sådant sätt att han vänder sig om, och frågar:

- VAD VILL NI? 
DE SVARADE:
- RABBI, VAR BOR DU?
Joh 1:38.

Här stannar vi upp, för dessa två enkla meningar skulle kunna bli två långa, härliga predikningar... men jag skriver endast en kort notis:

Följ mig.

Frågan "vad vill ni?" är relevant i alla tider. Vad vill du med ditt sökande efter Jesus?
Ditt svar visar dig vägen till Jesus, och hans svar till dig.

Om du är luddig och otydlig, då kommer du inte särskilt långt.
- Jag vill bara kolla lite... vem han är... vad han kan... men vill inte komma för nära! Jag är inte religiös, bara så du vet!

Om du håller Jesus på avstånd, då blir du en betraktare där du går miste om själva relationen och den kraft som finns i den. 

Jag vill hellre svara:
- Jesus, jag vill komma nära dig, få del av din frid och se vad det gör med mig...

DÅ kan det verkligen börja hända saker!
När man dras till Jesus då kommer man till Guds stora offerlamm som gett sitt liv för våra synder... Där är ännu en lång och härlig predikan! I hans ljus avslöjas vårt mörker - och förlåtelsen väntar som befriande gåva.

Jag ser inte vem jag följer...

Lärjungarnas lite tafatta fråga "var bor du?" har ett större språkligt djup på grekiska än vad vi får fatt i.
Bo Giertz skriver i sin Johannes kommentar att:

"När de frågar 'var bor du' använder de ett ord som betyder "stanna, förbli", vilket ständigt återkommer i detta evangelium.
Det är Gud som är och förbliver. Vi kallas till att förbliva i Honom. Sedan ber Jesus dem att 'komma med och se'.

Detta är ett uttryck för trons väsen, att först komma och sedan se.

Alltså kommer dessa två till Jesus och 'förblir' hos honom hela dagen. 
De har blivit lärjungar.

Ännu som gammal man minns den namnlöse lärjungen (evangelisten Johannes) vad klockan var när det började, det står nämligen att det var 'omkring tionde timmen' alltså klockan fyra på eftermiddagen."
(sid 31, Bo Giertz).

Förbliv i mig, säger Jesus.

Sedan avslutas detta stycke med ett citat som vi missar om vi inte känner till berättelsen om Jakobs stege.
Den lurige lillebrodern Jakob gick bakom ryggen på sin tvillingbroder Esau (1 Mosebok kap 25-28).
Märkligt nog är Herren med honom för en natt drömmer han om en stege, där han ser himmelens änglar vandra upp och ned.

När Jesus på sin väg fram kallat både Filippos och Natanael säger han:

SANNERLIGEN JAG SÄGER ER: NI SKALL FÅ SE HIMLEN ÖPPEN OCH GUDS ÄNGLAR STIGA UPP OCH STIGA NED ÖVER MÄNNISKOSONEN.
Joh 1:51.

Natanael förundras över att Jesus känner honom utan att de har talats vid. Jesus såg honom, granskade honom med sin blick och genomskådade hela hans väsen. Det är detta Natanael upplever och ryser lite utav.

Men Gud är Seendets Gud och den blicken har Jesus också, såsom utstrålningen av Guds väsen. 
Jesus ser varenda människa som han kallar, genomlyser med sin kärlek och vill att vi skall ta emot allt det Han har att ge.

Jakobs stege i De Yngstas Bibel.

Poängen med Jakobs stege var att den visade honom att Gud var med honom, mitt i hans bedrövelse.
Jakob kallade denna drömplats för Betel, som betyder "Guds hus".
Flera generationer senare skulle Betel komma att bli en av de främsta heliga platserna i Israel, där de första gudstjänsterna hölls.

Min favoritteolog Tom Wright, professor och bsikop i den anglikanska kyrkan, skriver:
 "Traditionen med Jakobs dröm förknippas med att Gud är närvarande i templet när man tillber honom. Änglarna kom och gick för att förbinda himlen med jorden.

Det är förmodligen det svar som vi söker!

Jesus antyder att det är detta som ni ni kommer att får se i fortsättningen.

Himmel och jord möts.

Jesus uppfyller de löften som knöts till templet, och banar väg för det nya sätt som den levande guden vill finnas hos sitt folk - mänskligt nära.
Om ni följer mig kommer ni att upptäcka hur det ser ut när himmel och jord står öppna mot varandra",
skriver Tom Wright (sid 37).

Det är inte människan som är subjekt och initiativtagare. Det är Gud.
Vi är objekt för Guds kärlek. Gud är den givande, vi är den mottagande.

Och vem skulle inte vilja se himmel och jord stå öppna mot varandra... !!

Möt oss!

Tack, käre himmelske Fader, att Du kommer oss så mänskligt nära i Jesus Kristus.
Tack, Herre, för att Du är en lots med skylten 'Följ mig' genom farliga farvatten.
Förlåt oss vår stolthet när vi tror att vi kan navigera själva mellan grynnor och grund.

Jag vill vila i Din blick, genomskådad och genomlyst, som en sentida efterföljare, med hjärtat öppet mot mötet mellan himmel och jord.
Amen!

Följande hälsningar,

Helene F Sturefelt, V.D.M.
- med tack till goda teologer som banat väg genom bibeltexten!

I Bibeln lyser Kristus!




måndag 15 juni 2026

ROSA RESVÄSKA med TAVLOR - Galleri Plume

Rosa resväska med tavlor.

Det är sommar med många festivaler, mötesveckor och sammankomster.
Men jag är trött nu, och det är inte ens midsommar. 

Man måste få erkänna sin trötthet.
Arbetet tar sitt, men även semestern tar på krafterna, eller hur!

Nu är det paus och vila några dagar, annars blir man så här:

Tavla på utställning. Uttröttad.

Med glädje har jag varit aktiv på Sweden Rock, på ukulelestämman med konserter och som utställare på Galleri. Jag har grävt i trädgården, försökt gunga i den nyinköpta hammocken men alla regnskurar har drivit mig in igen, så jag packade väskan istället...

Från svart till rosa.

Följ med min Rosa Resväska på utflykt till Viken!

Öresund glittrar.

En sak är att vara kreatör och skapa, en annan sak är att vara entreprenör och försäljare. Det senare vill jag inte, men jag måste. Tavlor, tröjor och böcker skall inte ligga på hyllan. Man måste ut och möta sin publik.
Om man har någon...

Jesus hade tolv följare. Sen blev de fler. Mångtusen flerfaldigt fler!

Så jag börjar med tolv.

Galleri Plume i Viken har under tio dagar en utställning med temat "midsommardröm". Mina svartvita tuschteckningar gjorde sig bra bland maffiga färgfoton och starka akrylmålningar.

Konst på Galleri Plume.

Viken är ett litet fiskesamhälle mellan Höganäs och Helsingborg. Frågan är om de vet vad en "aulawaabel" är? Det är nog säkrast att inte prata listerländska med skåningarna. 

- Vad har du tecknat?
- Hårdrocksmaneter.
- Jaha, ja...

Hårdrocks-manet.

Mina figurer är kompromisslösa. Svartvita utan insmickrande färg. De är råa i sitt uttryck och ärliga, fula och vältecknade.

Aulawaablarna uttrycker känslor som oftast återfinns under ytan. 
Det dåliga självförtroendet, utanförskapet och ledsenheten i blicken. När jag börjar berätta, kommer själavårdaren fram.

- Vad ser du?
- En som blev nobbad sista dansen...

Aulawaabel - nobbad?


Det blir alltid intressanta samtal!

Bilden finns lika mycket i betraktarens öga som i konstnärens. Det måste vara lika intressant att lyssna till tankarna bakom som till vad andra uppfattar. Det är där mötet sker.

Så tänker jag kring skapelsen. Vad tänkte Skaparen när han formade haven, blommorna och bergen? Överallt ser jag skönhet och ändamålsenlighet. Ingenting är lämnat åt slumpen, som inte kan skapa, allt har ett syfte och en mening.

Det finns en kraft bakom varje konstverk.

Konsten öppnar upp för att prata om existentiella frågor - inte bara färg och form - om man vågar.
Vi är så blyga i Sverige för att närma oss de Stora Tankarna. Det ska vi inte vara.

Titta här på Nobel-waabeln: den tecknade jag under Nobelpriset för några år sedan. Det är en stor hjärna, med tentakler, där en sitter på pannbenet - redo att gripa hungrigt efter ny kunskap.
Spännande!

Och all kunskap har sin källa i Gud, Skaparen.

Grip efter kunskapen!


Andra har upplevt tystnadskultur på sin arbetsplats, eller blir tystade hemma i miserabel relation. 
Hur känns det?

Om man kunde förstå varje vrål som stiger upp under konserterna på Sweden Rock så skulle man kunna ana hur mycket frustration som skriks ut där i nattluften. 
Spänningarna måste släppa och tycket lätta för att kunna andas.

Hur gestaltar man det?

Jag känner kamp och vrede. Och tecknade så här:

Aulawaabel nr 21.

SÅ LÄNGE JAG TEG, FÖRSMÄKTADE MINA BEN VID MIN STÄNDIGA KLAGAN.
Psaltaren 32:3

Men när man slutar förneka sina känslor, sina missgärningar eller sin vrede, då är befrielsen nära.
Och i den djupaste bönen blir synden förlåten och livet får en ny start.

På bygatan i Viken ligger den kyrka där jag gick som konfirmand till gudstjänst. Ordet på väggen vägleder mig än idag, med stor tacksamhet:

SALIGA ÄRO DE SOM HÖRA GUDS ORD
OCH GÖMMA DET. 
Lukas 11:28

Hör Guds ord och ta vara på det. 

Konsten i kyrkorna har banat väg genom sekler för de stora motiven.
Där är liv och död närvarande, sida vid sida. Skuld och förlåtelse möts, liksom glädje och sorg.

Får det plats i nutida konst?

Himlen strålar över Guds hus, medan min rosa resväska är på väg.

Vikens kyrka.

Om du har vägarna förbi Viken vid Öresund, så har Galleri Plume öppet en vecka till med just dessa tavlor - välkommen in!

Det är "finissage" - slututställning - på annandag Midsommar, söndag 21 juni kl 14 till 16.00. Tänk om vi ses då!?

Till Guds ära,

Helene F Sturefelt, V.D.M - tecknare.

Hårdrocks-maneter.


Och här är affischen:


Galleri Plume.