Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 12 maj 2021

ANDLIGA SÅNGER nr 53 - Tom Jones

Tom Jones.


Välkommen till Andliga sånger i Blekinges enda närradiostation, i Sölvesborg! 
Ibland händer det oväntade musikaliska saker. Jag frågade min make, tillika radiotekniker, om det var något särskilt han ville höra i vårt program.
- Ja, Tom Jones! svarade han.
- Va?! Nej, det går inte, sa jag. Men jag hade fel... 

Jörgen får själv berätta, i detta avsnitt nr 53. Texterna är mycket raka och givande. Musiken är suggestiv och intressant. CD'n heter "Praise and Blame" - Hylla och skylla...

Klicka på den blå noten så får du 59 minuters oförglömlig musik!



                        MUSIKLISTA

TOM JONES från CD'n "Praise & Blame", 2010:

- Did Trouble Me - Susan M Werner.
- What Good Am I - Bob Dylan.
- Lord, Help Me - Jesse May Hemfill.
- If I Give My Soul to Jesus - Willy Joe Shaver.
- Nobody's Fault But Mine - Tom Jones & Ethan Johns
- Burning Hell - John Lee Hooker och Bernhard Besman.
- Run On - Tom Jones & Ethan Johns.
- Ain't No Grave - Tom Jones & Ethan Johns.

BENGT JOHANSSON:

- Ropa till Gud (Sv Ps 703).
- Faller mot Dig.
- Ut ur Ensamhet
- Därför vi Prisar Dig.

Tom Jones andliga sånger.


I andakten spelar jag på mitt moll-munspel, psalm 267 - en bön om hjälp:
"Bed för mig Herre kär, se till mig ned. Modfälld och trött jag är, orkar ej mer..."
Läs Anders Frostenssons själavårdande text.

Varför trodde jag inte att Tom Jones hade något att komma med när det gäller andlig musik?
En människa som blir en musikprodukt reduceras till sitt eget varumärke. Att han eller hon har en insida bryr ingen sig om.
- Och det var bara Elvis som fick gospellåtarna, lär Tom Jones ha sagt i en intervju.

Men även en "sex-bomb" har andliga behov. Tom Jones visar här en helt annan sida av sig själv, som bitvis är mycket rättrådig, t ex i "Nobody's Fault But Mine; om att inte skylla ifrån sig på någon annan:

- Om jag går förlorad när jag dör, så är det mitt eget fel. Om det finns kärlek hemma, men jag lämnar den, då är det mitt eget fel. Min mamma lärde mig att be, om jag dör och min själ går förlorad, ja då är det mitt eget fel och ingen annans...

Praise & Blame, 2010.



Kan en sekulariserad svensk ta emot ett så starkt budskap?
Vi hoppas det. Tom Jones har något viktigt att säga, och det har vi förmedlat i vår amatörradioförening till alla som vill lyssna!

Varma hälsningar från
- Helene Fransson Sturefelt, programkreatör,
- Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och presentatör!

Sölvesborgs närradio.


P.S. Om du vill stödja Sölvesborgs närradio 92,0 MHz så får du gärna swischa ett litet bidrag, med ditt namn, till 123 547 04 22.

Så här låter vår jingel som barnbarnet och jag gjorde, med humor och värme!


På återhörande!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar