Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 27 maj 2021

ANDLIGA SÅNGER - Fåglar!

Mark Levengood och fåglarna.


Välkommen till Andliga sånger i radio Sölvesborg, 92,0 MHz!
I detta avsnitt flyger vi högt och jag tror att vi båda har fått pippi... Följ med på en cykeltur runt Vesan, så ska vi lyssna till fågelsång.

Med i bagaget har jag Mark Levengood, som på CD'n "It's In The Air" - Naturens Melodifestival - berättar om lärkan, grönsångaren, koltrast och storlom. 
Det bästa är att vi får lära oss fåglarnas läten! Nu kan jag äntligen skilja mellan lövsångare och bofink!

I andakten blir det en enda stor kakafoni... när jag försöker berätta om fåglar i Bibeln.
Klicka på den blå noten så får du 59 minuters högtflygande fjädersällskap!

 

                           MUSIKLISTA

Signaturmelodi: CD'n "Gudslängtan" - Det sjunger i själen. ERIK TILLING, skriven av Ciccie Pernveden Malm.

MARK LEVENGOOD från CD'n "It's in the Air" som börjar med ett snyggt ihopklippt fågelpippi-disco!
- Lärkan, Grönsångaren, Lövsångaren och Bofinken, Koltrasten, Storlommen, Taltrasten, Näktergalen och den skräniga Skrattmåsen - nu räcker det!

TRIPLE & TOUCH från CD'n "1000 gånger" - Göran Rudbos sång "Härifrån".

BENNY ANDERSSON "Klinga mina klockor".

AINBUSK SINGERS från CD'n "Skynda att älska" - "Den blomstertid nu kommer", på gutemål.

ROLAND UTBULT - "Jag kan ej tvivla" och "Till himlen når vår sång".

LINKÖPINGS STIFTS dop-projekt CD'n "Älskade unge" - "Jag hittade en fågel" och "Så skönt" samt "Jag är hos dig som fågeln i sitt bo" (psalm 607).

EVANGELISTKVARTETTEN - "Han har omsorg om sparven".

TRE BARYTONER - "O store Gud".

Fågellåtar med Gudsglädje.


... samt vår jingel med swischnumret 123 547 04 22, som ett av mina barnbarn sjunger. 
Om du vill ge en enkel gåva till Blekinges enda närradio, så får du inte glömma ange ditt namn så vi vet vad vår nya stödmedlem heter!

Som sagt, i andakten blev det ett väldigt oväsen då alla instrument ville göra sig gällande...
Skulle jag spela munspel, blåspipa, skrammelägg eller vad? Det blev den pålitliga blockflöjten.

Kakafoni.


Psalm 341 är mycket fin! "Gud har gett fågeln dess vingar" med en melodi från Afrika.

Bergspredikans text om sparvarna finns tonsatt som psalm 798, skriven av förre biskopen i Växjö stift Jan-Arvid Hellström 1975, på en svensk folkmelodi. Lyssna till den! Den är mycket trösterik och fin.

"Som liljan på sin äng, som fågeln högt i skyn, 
som stjärnan i sin rymd, så är jag till i Dig.
Du mäter alla mina år, du räknar mina huvudhår.
Jag växer i Din närhets land, Du bär mig i Din hand."

Naturens melodifestival!


Till sist.
Vi kunde inte låta bli att skoja även i detta avsnitt med radiojingeln - Galenskaparna After Shave från Göteborg letade sig in...
- Hejsan, hejsan, hejsan, hejsan här är radio... Göt... Sölvesborg!

På återhörande, 

- dårfinken och programkreatören Helene Fransson Sturefelt
- fågelskådaren och redigeraren Jörgen Hjärtenflo Sturefelt.


Jag vilar i Guds hand.


Om du vill läsa mer om mina cykeläventyr på Listerlandet bland fågelsång och blomstrande snår, så finns det en berättelse här:

Sturellas fotoblogg: BLAND NÄKTERGALAR och DÅRFINKAR (helenesturefelt.blogspot.com)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar