Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 18 maj 2021

HAR DU KOMMIT PÅ FALL?

Är du på fall?


Förra inlägget var en genomgång om HAT i Bibeln. Det finns ett kärlekens hat och ett syndigt hat.
Nu skall jag skriva om att "komma på fall", om att döda och tro sig göra en bra sak inför Gud...

Men för att läsa detta, ber jag dig att först ha grunden klar, annars kan dessa ord bli fel. 
Läs här:


Ljuvligt vackert!


Maj månad står i sin allra vackraste skrud med undersköna vitblommande träd och den skiraste grönska. Då är det svårt att skriva om det som ingen vågade predika om i söndags - söndagen före Pingst.
Det handlar om att Jesus kommer att sända Hjälparen, sanningens Ande, och förbereda lärjungarna på svårigheter.

Stora svårigheter!

DETTA HAR JAG SAGT ER FÖR ATT NI INTE SKALL KOMMA PÅ FALL. 
DE SKALL UTESLUTA ER UR SYNAGOGORNA, JA DEN TID KOMMER DÅ DEN SOM DÖDAR ER TROR SIG BÄRA FRAM ETT OFFER ÅT GUD.

OCH DETTA SKALL DE GÖRA DÄRFÖR ATT DE INTE HAR LÄRT KÄNNA FADERN OCH INTE HELLER MIG.

JAG HAR SAGT ER DETTA FÖR ATT NI, NÄR DEN TIDEN KOMMER ,SKALL MINNAS ATT JAG HAR SAGT DET.
Joh kap 16:1-4.

Jag tycker att jag har rätt och du fel, så då dödar jag dig. Eller, du hinner före och du tycker att du har mer rätt än jag, och så dödar du mig. Ska det vara så??

Nej, det är ingen cowboy-film där det gäller att hinna dra revolvern först, det handlar om att lära känna Guds hjärta så mycket att det blir tydligt var gränsen går mellan "kärlekens hat" och "syndens hat".

Du är ful och du skall bort.


De första kristna var fortfarande en del av den judiska gudstjänstgemenskapen i synagogorna. Men eftersom de påstod att Jesus Kristus var Messias började schismen. Att han som korsfästes dessutom var uppstånden från de döda, blev också alltför provocerande för dem som inte ville få sin tro och sin makt förändrad.

Värst av dem alla var Saul - han som sedan blev Paulus och djupt välsignad med all Guds vishet!
Han var övertygad om att han gjorde rätt då han letade upp kristna bekännare och förföljde dem.
När Stefanos stenades tyckte han att det var bra (Apostlagärningarna kap 7-8:1).

Saul trodde att han kände Gud. Som skriftlärd levde han rättrådigt. Och alla judar blev mycket upprörda om någon påstod sig själv vara Gud! 
Hm, det blir vi alla...

Upptryckt mot muren.



Men ingen uppmanas att döda sina meningsmotståndare! Han visste mycket väl att ingen människa får utföra Guds dom!

Läs noga vad som står i Psaltaren 139:19:

O, GUD, ATT DU VILLE DRÄPA DE OGUDAKTIGA! 

Det är en bön om att Gud själv skall ta bort de ogudaktiga - en mycket ärlig bön. Men själv får människan absolut inte utföra en så svår handling!
I nästa vers står det:

JA, MÅTTE DE BLODGIRIGA VIKA BORT IFRÅN MIG.

Det är fortfarande en bön och dessa mörka önskningar får inte utföras av människan själv.

Fall inte.



Saul blev omvänd i Damaskus, en av världens äldsta städer, då Kristus själv frågade honom varför han förföljde Honom. Den nitiske upprensaren frågade:

- Vem är du, Herre?
- Jag är den du förföljer. Gå in i staden så skall du få veta vad du skall göra. (Apg 9:4-9).

När Saul blev döpt och befriad från sitt syndiga hat, då upptäckte han att de kristna inte alls var blodgiriga. De ville inget ont. De var inte några lögnare och de hjälpte de som var i nöd. 
Deras kärlek var stor - så stor den bara kan bli då man mött Guds Faders Hjärta - personifierad i Jesus Kristus.

Faller för kärlek.


Sedan gick tiden, seklerna och århundrandena. De kristna tappade själva kontakten med Faderns hjärta och började göra varandra illa. Kyrkohistorien är en bedrövlig läsning! 
De kristna församlingarna krackelerade, och någon gång på 600-talet var de så försvagade och splittrade att inte mycket återstod.

Då trädde en stark ledare fram på den historiska scenen, och han växte i styrka. 
Det var Muhammed.
Han samlade de arabiska småstammarna till ett folk, och rensade bort mång-gudadyrkan.
Muhammed hade kontakt med både judiska och kristna handelsresanden och fick inspiration av deras monoteistiska gudsuppfattning.

Han noterade i sina första uppenbarelser från Mekka att:

ICKE SKALL JAG DYRKA VAD NI DYRKAR,
OCH ICKE SKALL NI DYRKA VAD JAG DYRKAR.
NI HAR ER RELIGION OCH JAG HAR MIN.
Sura 109.

Denna vers ligger också till grund för att vår gudsbild är helt olika, vilket förklarar varför många konverterar. Mer om det en annan gång.

Var för sig, eller tillsammans?


Men när Muhammed mötte på motstånd blev tonen hårdare. De suror som tillkommit i Medina är inte lika försonliga.

DÖD ÅT DEM SOM ÄR OTROGNA.
NÄR NI MÖTER DEM SÅ ANSTÄLL ETT BLODBAD BLAND DEM!
HAN SKALL PRÖVA ER GENOM VARANDRA.
DE SOM DÖDATS FÖR GUDS SAK, DERAS GÄRNINGAR SKALL HAN ALDRIG LÅTA GÅ OM INTET.
Sura 47.

I islam ges tillåtelse att döda, och på så sätt utföra Guds dom. Detta är mycket svårt. Men texterna innehåller många motsägelser:

OM DU BÄR HAND PÅ MIG FÖR ATT DÖDA MIG, ÄR JAG DOCK ICKE DEN SOM BÄR HAND FÖR ATT DÖDA DIG; JAG FRUKTAR FÖRVISSO GUD, ALL VÄRLDENS HERRE.
Sura 5:31.

Tack! Detta skulle jag önska vore otvetydigt!

Men några verser längre ned kommer hotet över dem som bekämpar Gud (Allah) och hans apostel (Muhammed):

DERAS LÖN, SOM BEKÄMPAR GUD OCH HANS APOSTEL OCH ANSITFTAR OFÄRD PÅ JORDEN, VARDER BLOTT ATT DE DÖDAS ELLER KORSFÄSTAS ELLER ATT DERAS HÄNDER OCH FÖTTER AVHUGGAS KORSVIS.
DETTA VARDER DERAS SKAM I DETTA LIVET, OCH I DET TILLKOMMANDE VÄNTAR DEM ETT FÖRSKRÄCKLIGT STRAFF.
Sura 5:37.

Är detta ett påbud som gällde 600-talets arabiska halvö? Eller är det ett påbud som alltid skall gälla?
Språkligt sett är det varken en beskrivning hur det en gång var, eller en ond önskan.
Det låter som en befallning. Är det verkligen möjligt??

Gråter.


Jesus varnade för att det kommer tider då folk tror sig göra rätt i att döda gudstillbedjare i synagogorna.
Oron sträcker sig vidare till alla dem som sedan lever i Kristi efterföljd. De får en varning, som skall hjälpa dem att vara uppmärksamma. 
Men Muhammed fanns inte på denna tiden. I historielöshetens tid vill jag klargöra det.

Och vi som läser Bibeln idag vet att den varningen behöver ropas ut ännu högre!

Tyvärr är förföljelsen av judar i vårt land pinsam att konstatera. Och när de drivs att lämna Sverige, till sitt eget land Israel, då förföljs de där också. Någonting är mycket fel. Att tro sig göra rätt då man fördriver för att utrota... Nazismen lever kvar i skuggorna.

Open Doors genomgång av religionsförföljelser idag är en hemsk läsning. 

Förföljer vi skönheten?


Vem är det som har kommit på fall? Var är Sanningens Ande? 

- Avsäg din tro, annars dödar vi dig!!

Skulle jag klara av att stå emot ett dödligt hot?? Skulle du?
Jesus ber oss vara trofasta i vår relation med honom. Men detta är inga lätta teorier som passar in i kulturkyrkan. Hjälparen skall hjälpa oss.

Med vad då?

Med att berätta om Jesus. 
Hjälparen, den helige Ande, har fokus på Jesus, och hjälper oss också att ha vårt hjärta hos Honom.

Av frukten skall trädet kännas. En människa föds inte med hat. Människan lär sig hata. 
Men människan kan också lära sig ett annat förhållningssätt, som kanske är svårare, men den enda framkomliga vägen.

Att inte utföra hämnden själv.

Att inte döda.

Av frukten skall trädet kännas.


Men livet är inte höga ideal och goda föresatser. Livet är ofta så smutsigt och fult, våldsamt och aggressivt att döden känns som enda alternativet till att överleva...

- Du ljuger!
- Nej, det är du som ljuger!
- Ni har tagit vårt land!
- Nej, det är ni som har tagit vårt.

Judar dödade kristna. Kristna dödade judar. Muslimer dödade kristna. Muslimer dödade judar. Alla dödar alla... ?
Går det att hitta ett "rättfärdigt hat" och ett "ont hat?"

Jesus sade till sina lärjungar:

OM VÄRLDEN HATAR ER, KOM DÅ IHÅG ATT DEN HAR HATAT MIG FÖRE ER.

OM NI TILLHÖRDE VÄRLDEN, SKULLE VÄRLDEN ÄLSKA ER SOM SINA EGNA.
MEN NU ITLLHÖR NI INTE VÄRLDEN, UTAN JAG HAR KALLAT ER UT UR VÄRLDEN OCH DÄRFÖR HATAR VÄRLDEN ER.
Joh kap 15:18-19.

I förra inlägget skrev jag att hatet är legitimt när det vänder sig mot det onda. Vi ska hata det som skadar, förtrycker och dödar.
Men den som hatar har inte tillåtelse att hämnas, inte heller att döda den som utför ondskan.

Aggressioner leder till synd. Synd producerar död. Terror skapar dödliga anfall. Konflikten är igång. Kriget är ett faktum.

Underkasta dig.


Men är det skillnad på att döda för att man hatar, och att döda för att försvara sig mot det dödliga hatet?

Många med mig skulle svara "ja" på den frågan, med smärta.

Just nu bevittnar världen en uppblossande konflikt i Mellanöstern, där en veckas strider mellan palestinier och israeler är så pass upptrappade att det kan betraktas som krigförande handlingar. 

Massmedia rapporterar på olika sätt beroende på vem man tar ställning för. 
Men ena parten drivs just av hat.
Andra parten drivs att att försvara sig.

Ena parten har hat inskriven i sin ideologi och i barnens skolböcker.
Andra parten har fred inskrivet i sina budord.

Israels tidigare premiärminister, Golda Meir sa:
"Om araberna lägger ned sina vapen är det slut på kriget. Och tillade: "Men om Israel lägger ned sina vapen är det slut med Israel." - - -

Gud älskar alla folk.

Herre, jag ropar till Dig och ber att Din helige Ande skall bli uppenbar för dessa stridande parter!
Jag ber att Din Sannings Ande skall få stridigheterna att upphöra.

Låt Hjälparen, din goda Ande, ta sig in i varje soldats hjärta, så att han/hon erfar vem Du Är - den som hatar orätten men älskar rättfärdigheten.

Hjälp oss att vittna om Dig, om ditt älskande Fadershjärta, som pulserar för alla folk.
Herre, låt terrorn upphöra! Smid om vapnen till skördetröskor, som istället plöjer marken till försonande bördighet - där alla kan skörda fred och frid.
Shalom. 
Amen!

Hatet kan bara böja sig för en makt som är ännu starkare.
Och det är kärlekens makt!
Jag kommer gärna "på fall" inför kärleken.

Låt oss tillsammans, här hemma, lära känna Gud Faderns hjärta - kristna, judar, muslimer, svenskar, israeler, araber, bosnier, afghaner, somalier och listerlänningar!

Blåsta maskroshälsningar från

Helene Sture Fallfelt.

Ännu oblåst.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar