Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 13 maj 2021

ÅSKA på KRISTI HIMMELSFÄRD - 40

Åskan jagar.


Vi skulle mötas vid Mjällby kyrka. 
Åskan mullrade över Ryssberget när jag låste upp cykeln. Det var mörkt mot norr. Hur låg vinden?
Regnet hängde i luften.

Det är Kristi Himmelsfärds Dag idag, torsdagen den 13 maj 2021. Detta är en viktig dag för mig och mycket viktig för hela kristenheten. Denna dag fullbordar det jordiska loppet för Jesus. Utan denna dag skulle ju Jesus... ja, vad då?

Skulle han fortsatt gå runt i världen, evigt uppstånden?
Skulle Jesus Kristus dykt upp lite här och lite där, allt efter vad nöden krävde?

Jesus, mitt ibland oss. Men Hur?


Guds plan är så väldigt mycket större än vad vi kan tänka! Våra arma små hjärnor har ingen större överblick över världsskeendet, även om vi gärna vill tro det.
Händelserna bortom tid och rum ligger helt i Guds hand, som väl är. 

Cykeln rullade ut från stan och Listerlandet mötte mig med dofter av gödsel och äppelblom längs kanten.
Men åskan jagade mig...

Hotfulla moln.

År, veckor och dagar.

I 40 år vandrade Israels folk i öknen för att den gamla generationen skulle dö ut. Endast de som inte mindes Egyptens köttgrytor skulle klara av att komma till det nya landet.
I 40 veckor väntade Maria på att få föda sin förstfödde. Guds son växte under sin moders hjärta lika länge som vi alla.
I 40 dagar fick Jesus som vuxen prövas hårt ute i öknen av djävulen.
Efter sitt värv att utbilda tolv unga män och sedan ge sitt liv på korset, visade Jesus sig uppstånden under 40 dagar.

Han styrkte dem och bekräftade allt som skett.
Men förändringen låg i luften.

Vissa människor som är känsliga och har sina andliga antenner uppfällda, kan känna detta än idag.
Kristi Himmelsfärds Dag är en orolig dag. Det är en dag av motvindar och åska.

Och hagel!

Cykelbanan var prickig av vita fläckar - hagel som just fallit och nu låg och smälte.
Vilken tur jag hade att jag inte hamnade i det.

Nej, 40 var det.


Jesus förklarar att det är nödvändigt att han lämnar dem - annars kan Hjälparen, den Helige Ande - inte komma över världen.

I vanliga fall är det tonåringen som flyttar hemifrån, men i detta gudomliga fall är det tvärtom... Mästaren har gjort sitt, nu skall de unga adepterna få klara sig själva. Med Guds gode Ande hos sig.
Tänk om Jesus inte hade myndigförklarat dem?

- Äh, det är bäst att jag är kvar hos er. Ni fattar ändå inte så mycket...

Nej, tvärtom! Han rustar dem! Han rustar oss. Utrustar oss med kraft i tro på att vi vill och kan vara hans efterföljare. Frågan är vem som har störst tro...

Jesus vinner.

Vem har tro?


Åskan fortsatte rulla längs Ryssberget, men jag cyklade söderut. Jag slapp regnet, men svetten lackade inifrån. Eller är det en Corona-eftersläng med tung trötthet som smyger sig över mig?

Från Mjällby kyrkas kyrktorn hördes nu trumpeten ljuda över nejden.

TILL HIMLEN HERREN JESUS FOR, HALLELUJA!
Sv Ps 158 b)

TILL HÄRLIGHETENS LAND IGEN JAG SER DIG JESUS FARA.
Sv Ps 159.

Jag blundade och njöt av stunden. Solen tittade fram. Den stora kyrkogården kändes alldeles levande.
De döda väntar och vilar, sover i ro. Tills tiden har tagit slut och den stora uppståndelsens dag kommer för oss alla. 

DE SÅG HUR HAN LYFTES UPP I HÖJDEN 
OCH ETT MOLN TOG HONOM UR DERAS ÅSYN.
Apostlagärningarna 1:1-11.

Ni syns inte heller...


Ett moln skymde sikten. Så fegt! Varför fick vi inte se? Varför fick vi inte se Jesus stiga till skyn som en luftballong?
Människan är så barnslig. Men det här är för stort och obegripligt ju!

Vet du vad "moln" betyder i den bibliska berättelsen? 
När Israels folk vandrade i öknen ledde Herren dem med ett MOLN om dagen och en eldstod om natten. 
Molnet är ett tecken på Guds härlighet - shekina.

Det var Guds härlighet som sänkte sig ned över Jesus, Guds son! Han blev välkomnad tillbaka av Guds heliga "shekina"!
Vissa händelser är just så heliga att de inte skall ses av mänskoögon. Det är för stort.

Förra året formade sig molnen som en himlastege upp... ja, som en trappa...

Himlastegen 2020!


I år var det annorlunda.

Det är ju svåra sammandrabbningar i Jerusalem just nu, där radikala palestinier uppviglar till våld och raketer skjuts från Gaza. Israel försvarar sig. Tiden är svår. Hatet göds på ena sidan utan vilja till fred; bara detta att alla judar skall dödas.
Vi ser en arabisk variant av nazism. Att utrota folk är inte det vi är kallade till. Hatet finns inte i människans hjärta, det är något vi lär oss. 
Varför lärs detta ut?? Av vem? Och varför?

Medan den sista trumpetklangen ljöd färdigt från kyrktornet önskade jag att det var ett tapto för "eld upphör!"
Strid - upphör! NU!
Det var som om raketerna riktades mot Jesus själv på sin himmelsfärd, och jag tänkte många konstiga tankar. 
- Tänk om Jesus blivit nedskjuten... Men hans kropp var inte fysisk på det sättet.

En helikopter någonstans.


Plötsligt hörde vi en helikopter högt uppe i skyn.
Oljudet störde vår andakt.
Men vi kunde inte se den. 

Jasså. Jaha. Var det så Jesus hämtades hem denna gång? - - -

Jag log ett snett leende åt mig själv, och så gick vi in i kyrkan för att fira gudstjänst.

Fysisk gudstjänst, tack!


40 år, fyrtio månader, 40 dagar.
En hel graviditet tar det även för ett nytt folk att födas.

40 dagar av frestelser och 40 dagar av seger och triumf.

Böner, böner att stridigheterna mellan palestinier och israeler inte skall vara så länge!!

Är det dags att redan se ut en gravplats?

En stor åska rullar över världen.

Här är det ledigt...



Mörka hälsningar, Helene F Sturefelt,
- som dock vet att hoppet ligger där långt bortom horisonten.


Psalm 158b), Nadja Schelin, Mjällby kyrka, och Axel Carlsson på trumpet.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar