Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 11 maj 2021

BLAND NÄKTERGALAR och DÅRFINKAR

Lämnar stan.


- Kom nu! Vi måste lämna stan!
Rödabella ropade på sin bångstyrige ägare.
- Vi kan inte vara här bland asfalt och avgaser. Hoppa upp! Vi cyklar över bron. 

Våren är här. Naturen har fullkomligt exploderat i vitblommande träd. Alla kärnfrukter - körsbär, plommon och slånbär - står som blommande brudar överallt, liksom päron- och äppelträd.
Jag drar in dofterna och tappar andan.

SOM SOL OM VÅREN STIGER I MAKT MOT HIMLENS HÖJD
OCH ALL NATUREN VIGER TILL LIVETS NYA FRÖJD

I SJÄLENS RIKEN ANDEN GÅR FRAM MED VÅRENS BUD:
NU BRISTER ALLA BANDEN, NU SKAPAR LIVETS GUD.
Sv Ps 162.

Ljuvlig väldoft.


Rödabella rullade lätt över bron. Brovalven sträckte sig högt mot blå himmel, och alla bekymmer försvann.

Men bara för en stund sedan var sinnet fullt av tårar.

Det är ingen som vet hur många procent tårar kroppens vätskor består av... Som en tyst pelare flyter de ogråtna, salta sorgedropparna längs ryggraden.

Vi blinkar bort tårarna och döljer dem bakom ett snett leende. Vi kan låtsas att vi har allergisnuva, men egentligen är det hela Existensen som vill rinna ut i näsduken.

Bara en dårfink kan vara ledsen när naturen visar sin skönaste dräkt mot oss.

Rödabella. Dårfinkens vän.


Rödabella saktade in. Den slingrande stigen mellan snåren tillåter inga cykeleskapader.
Gårdagens regnande fick marken att ånga av syre. Allt blev stilla. 
Det var helig mark.

Och näktergalen började sjunga.



Osynlig i slånbärssnåren hördes de ljuvligaste toner. Nä förresten, näktergalen pratar mer än vad den sjunger. Den har säkert sju-åtta olika kurranden, smackanden och visslingar som hörs i buskarna. På andra sidan av Kaninholmen svarade en annan släkting.

Naturens katedral.

DU KLARA GUDOMSLÅGA, DU SOL SOM VÅR VIGT IN
GUDS SVAR PÅ LIVETS FRÅGA I VÅRA SJÄLAR BRINN.

O KOM ATT NU OSS VIGA TILL LIV SOM DÖD EJ VET.
MEN UTAN GRÄNS SKALL STIGA MOT OKÄND HÄRLIGHET.
Sv Ps 162:6.


Fåglarna har ingen religion. Fåglarna ber inte, fastar inte, och skapar inga regler.

Men dårfinken konstaterar att de likväl sjunger sin lovsång till skaparen - oavsett om de är i Sverige eller Afrika. Fåglarna kan visst det fasta och avstå mat, om de är tvungna. Men inte för att komma i bättre dager inför vår Herre.

Gustav Sandgren skriver i Naturens skola:

"Här, på bergets krön med sjön nedanför, ska man fastslå människans rättigheter:

- rätt till två blommande äppelträd.
- rätt att någon gång ha ett sovande barn i sin famn.
- rätt att se vindens lek med öppet vatten.
- rätt att se på moln.
- rätt att göra sig öppen för kärlek.
- rätt att dö som när ett frö faller ur sin kapsel."
(Ur "Scholae naturae")

Havsbrudar.


Nu kommer gråten igen.
Naturen är inte längre självklar. Majoriteten av mänskligheten bor i städer. Hus och betong är vanligare än träd och vatten. Man vet inte längre vad växtlighet och blommor heter. 
Fåglarna, om det finns några förutom de skräniga skrattmåsarna, har inte heller några namn. Barnen vet inte, och om de frågar de vuxna, ser de bara tomma ut i ögonen.

2020-talets "rättigheter" heter istället:

- rätt till två mobiler varav en är en I-pad.
- rätt att ha ett husdjur...
- rätt att få LANa och spela e-sport hela natten.
- rätt att få vara inne och slippa gå ut.
- rätt att slippa dö - det är vulgärt och ett misslyckande för vetenskapen.

Endast det sista består:
- rätt att göra sig öppen för kärlek.

Violer i Sölvesborgsviken.



Rödabella tar mig vidare till ett annat snår där vi kan slå oss ned.
På andra sidan viken hör vi göken. 

- Hoho! Koko!

Östergök är Tröstergök. Västergök är Bästergök. Södergök är Dödergök.
Vilket vädersträck kommer hoandet ifrån? Jag vill inte veta.

Försiktigt sätter jag mig ned i gräset bland blyga violer och dubbla gulsippor.
Man måste ned på knä för att se naturens under...

Dubbel gulsippa!


Egentligen är kristendomen ingen religion. Den återställer alla religioner tillbaka till att vara en relation - med Gud. 

Kristendomen är en restauration. En återställelse!

Jesus kallar sig själv för Mänskosonen. Och han återför sinnet till liljorna och fåglarna, för att vi skall förstå:

ÄR INTE LIVET MER ÄN FÖDAN OCH KROPPEN MER ÄN KLÄDERNA?
SE PÅ HIMLENS FÅGLAR...
SE PÅ ÄNGENS LILJOR HUR DE VÄXER...

SÖK FÖRST HANS RIKE OCH HANS RÄTTFÄRDIGHET (inte din egen) SÅ SKALL NI FÅ ALLT DET ANDRA OCKSÅ.
Matteus 6:25-33.

Gud är nära. Här i gräset är vi ett. Om en enda liten viol kan var så oändligt skön, hur fantastisk är då inte själva Skaparen!!


Jag tittar på min cykel. Om hon får punktering, då lagar jag henne. Blir hon smutsig, putsar jag henne.
- Gör du det med dig själv? frågar Rödabella.
- Va? Vad menar du?
- Tar du hand om dig själv på samma sätt som du tar hand om mig?
Jag funderade en stund. 

- Ja, nu gör jag det. Men det tog ett halv liv att bereda plats för mig själv bland alla krav och alltför högt arbetstempo. Och nu tvingas alla människor att dra ned på effektiviteten på grund av pandemin.
- Ja, det är konstigt att ni drivit upp höghastighetssamhället så hårt, sa min cykel... 

Dårfinkar.

Så går det!


Vi var tysta en stund och lät vinden smeka våra kroppar; min av kött och blod och Rödabellas av metall och gummi.
- Har du tänkt på vad som skulle hända ifall träden fick virus, och inte människan?
Min cykel är smart och ställer viktiga frågor.

Jag tänkte på almarna i Stockholm på 70-talet, som fälldes för att de drabbades av alm-sjukan. Folk kramade dem och ville rädda dem.
I Karlskrona är det nu likadant. Stora almar i Amiralitetsparken och i Hoglands Park är drabbade av träd-virus...

- Förstår du vidden av ifall alla träd skulle drabbas av virus? frågade Rödabella uppfordrande.
- Ja, det gör jag. Om alla träd, på hela jorden, skulle bli sjuka och dö...
- ... då skulle det inte finnas några syreproducenter...
- ... och alla levande varelser skulle dö.
- Det är bara vi cyklar som klarar oss, sa hon. Människan är en dårfink!!

Går träden åt skogen?


Vem ska ge träden en röst?

28.000 namnunderskrifter är överlämnade från Naturvårdsverket till miljö- och klimatminister Per Bolund. Så här skriver de i ett mail från den 12 maj 2021:

"De politiska förhandlingarna kring den statliga skogsutredningen som ligger på regeringens bord är nu igång. Utredningen innehåller ett femtiotal förslag, men trots att en del av dessa är bra riskerar utredningen i sin helhet att leda till att fler skyddsvärda skogar avverkas. Därför är det viktigt att politikerna nu fattar de nödvändiga beslut som krävs för att Sverige ska nå målen om biologisk mångfald i skogen.

Alla våra underskrifter visar för ansvariga politiker att det finns ett starkt stöd för en ny skogspolitisk som tar hänsyn till skogens alla värden. Vi låter inte skogarna tystna, tillsammans ger vi skogen och dess invånare en röst."

- Och om det inte finns några träd, var skall då fåglarna sitta och sjunga? undrade Rödabella.
- Jag vet. Alla röster kommer att tystna... Men jag har gjort vad jag kunnat!
- Ja, det är bra, tröstade hon. Gå och svalka dig lite i havet nu, så cyklar vi hem sedan.

Mina tårar gjorde havsvattnet ännu lite saltare.

Tårehav.


Envist sjöng min själ vårpsalmen 162:5:

GUDS ANDE, DU ALLENA VÅRT SLÄKTE FRIA KAN
FRÅN SJÄLVISK LUST OSS RENA, OCH LÖSA HATETS BANN.

BLOTT DU KAN FOLKEN LÄRA MED SKILDA TUNGORS LJUD
ETT ENIGT LOV HEMBÄRA ÅT ALLAS FAR OCH GUD.
Sv Ps 162:5.

Dårfinkshälsningar från Sturabella och hennes röda cykel.

Trofast tjänarinna.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar