Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 april 2021

VÅGA HA EN ÅSIKT?

För mycket fel.


Det blir värre och värre.
Förr stannade en åsikt på kyrkbacken och spreds från mun till mun. Nu lägger vi ut våra åsikter på Facebook, twitter och bloggar - och de sprids med vindens hastighet i det globala, digitala nätverket.

Världen förr.
Världen idag.

På kyrkbacken kunde det hända att man missuppfattade det som sades, och förde fel uppgifter vidare. Illasinnade tungor kunde förvränga medvetet för att skada, och så vända blicken bort från sitt eget.

Nu stannar det inte vid det. Hatmaffian och nättrollen förvränger och skadar så till den omilda grad att allt fler ifrågasätter om de över huvud taget vågar ha en åsikt.

Politiker och kyrkliga företrädare får smaka samma obehag.

Världen förr.
Världen idag.

Förtal: "Du är en troll-kona!" "Nej!"


Men allvaret är större. Demokratin hotas. Och vad värre är; det är alltid den goda rösten som förvrängs. Sanning och rätt trycks undan av ylande schakaler bakom skärmar.

HATA VAD ONT ÄR OCH ÄLSKA VAD RÄTT ÄR.
HÅLL RÄTTEN VID MAKT I PORTEN.
Amos 5:15.

Vår ärkebiskop är en viktig röst i massmedia. Hon har en ledarroll i kyrkan som är nödvändig och den kommunicerar hon på många olika sätt. Det är bra.
Men vad värre är, är att hon blir påhoppad och hotad... Varför?

"Igår meddelade Svenska kyrkans ärkebiskop att hon tar en twitterpaus. Skälet är att hennes tweets omskrivs, förvanskas och används både för att sprida hat och hot, och för rent lögnaktiga budskap om Svenska kyrkan, kristen tro och ärkebiskopen själv. Som biskop är det omöjligt att vara tyst och bara se på vad som händer."

Jag beklagar djupt denna paus.

Beklagar.


Men vi är många som fått smaka på vargens bett.

När bönerörelsen #mittkors initierades av tre präster, så dröjde det inte länge innan de fick mothugg från kyrkan själv. Motivet var att lyfta fram korsets kraft i vår kristna tro - inte att vara "emot" någon annan. 
Det drevet som dessa tre utsattes för, har kostat tre människor ett oerhört stort lidande som faktiskt var helt onödigt.

En ingrediens är när tro och teologi misstolkas av kyrkopolitiskt förtroendevalda, som alltför ofta saknar religiösa begrepp och därför bara kan uppfatta det sagda utifrån sin politiska kunskap.


                                      
                      Någon ser tändstickor. Någon ser korset. 


En av mina bloggtexter blev för några år sedan kidnappad av ett brunt gäng. Min text förvrängdes till sin motsats i deras tidning, där det också framfördes att jag skulle korsfästas. När någon vaknade till och sökte sig tillbaka till källan - alltså min egen text här på min blogg - då skrev han och undrade:

- Är detta en fejkblogg?

Nej, bäste brune bror, detta är den ursprungliga texten med det ursprungliga budskapet. 
Han blev tyst. 
Jag vågade inte polisanmäla, för att slippa vidare massmedial cirkus.

Tyvärr fick jag inget stöd högre upp i hierarkin, eftersom de bruna också finns där.
Jag kan inte nog beskriva vilken smärta jag upplevde att få så hårda nyp av den kyrka som skall stötta sina präster.

Med kung David kved jag, och kvider än i nattens mörker:

HELA DAGEN ÄR MIN SKAM INFÖR MIG,
BLYGSEL HÖLJER MITT ANSIKTE NÄR JAG HÖR SMÄDARENS OCH KLANDRARENS TAL...
Psaltaren 44:16.

Förvridet.

Tio år senare får ÄB själv - tyvärr - känna på dreglet. Bottna i nåden? Ja, vissa, men inte alla.
Böner, böner, böner!

Världen förr.
Världen idag.

En text kan också våldtagas.
Och skribenten därmed skändas.

Som sagt, när man inte har rätt begrepp för rätt företeelse, då blir det riktigt fel och illa.
Om man inte vet vad en visp är utan hämtar en hammare från garaget, ja då blir grädden hårt slagen...
Om man inte vet vad en hammare är utan hämtar en visp från köket, ja då blir huset uselt ihopspikat...

Du fattar ju ingenting...


Jag driver Bibelns texter utifrån teologisk kunskap, inte utifrån någon politisk agenda.
Men om du, kära läsare, inte har kunskap i kristna begrepp, då kan du bara tolka utifrån din egen förståelse. Förstås!

Och misstolka mig.

Exempel:
- Om jag vill värna det ofödda livet som Guds skapelse, då kan någon uppfatta det som högerpolitik och mot kvinnans självbestämmande.
- Om jag vill lyfta fram Israels plats i Guds frälsningsplan för alla folk, då kan någon uppfatta det som att jag är emot hela Mellanöstern.

- Om jag visar hur många religioner är fast i egen kamp att bli fri genom meditation och andra gärningar, då kan någon bli arg på mig och mena "låt folk tro vad de vill" när mitt syfte är att visa var och en fram till den Gud som Älskar och Försonar av Nåd.

- Om jag visar hur Gud har skapat hela universum med intelligenta naturlagar, så är jag inte emot den vetenskapliga forskning som försöker hitta rätt bland DNA-strängarna.

Vasst!


Så, vem vågar ha en åsikt?

I det ärliga och seriösa tilltalet ställer man frågan:
- Hur menar du?
Inte; jag tycker du är dum och okunnig och vill inte veta av dig. Du verkar högerextremistisk och livsfarlig....

Och när jag möter dig, vill jag göra mitt yttersta för att förstå dig:
- Hur menar du nu?

Och så får vi klargöra våra begrepp, så att du inte lyssnar med hammaren när jag talar om vispen, eller att du bara ser en visp när jag talar om hammaren. 
Symboliskt sett, men det hoppas jag framgick.

Detta gäller ännu mer när vi läser Bibeln. Frågan Måste Ställas:
- Hur kan Gud ha tänkt med detta?
Det blir ofta mycket fel att läsa Guds Ord med sina egna tidsglasögon. Kunskap i kombination med nyfikenhet på den andres perspektiv leder framåt.

Eller hur?

Världen förr.
Världen idag.

Världen nu. Idag. Utan politik.


I en värld full av oro och mörker får vi inte tystna!!
Varje gång vi trycker på knappen "publicera" - på Facebook, Twitter eller bloggar - kniper det i magen av obehag.
Att bli misstolkad.
Men hjärtat gör samtidigt ett skutt för min del, i förhoppning att någon enda skall bli glad, uppmuntrad, förmanad och kanske få ett annat perspektiv.

VEM AV ER GER ER SON EN ORM NÄR HAN BER OM EN FISK?
Jesus i Bergspredikan, Matt 7:10.


Tyvärr får vi räkna med att bli hånade och ifrågasatta, så har det varit i alla tider, men vi måste Hjälpas Åt att skydda varandra!
Det är en svår prövning att bli skändad och hotad, men vi får Aldrig lämna blicken från vår himmelske Fader!!

Kung David skriver:

ALLT DETTA HAR KOMMIT ÖVER OSS, OCH VI HAR DOCK INTE GLÖMT DIG, ELLER HELLER SVIKIT DITT FÖRUND.

VÅRA HJÄRTAN AVFÖLL INTE, OCH VÅRA STEG VEK EJ AV FRÅN DIN VÄG.
Psaltaren 44:18-19.

Rogslösa kyrka, Östergötland.


DU SKALL ICKE BÄRA FALSKT VITTNESBÖRD MOT DIN NÄSTA.
2 Mosebok 20.

Åttonde budet är mer nödvändigt än någonsin, här bland "ettor och nollor"

Var och en måste få ha sin åsikt och sin upplevelse.
Den skall inte hånas eller hotas. Och den måste får uttryckas.

I kamp mot trollen,

Helene Sture Åsiktsfelt,

- som ber med kung David:

SE, VÅR SJÄL ÄR NEDBÖJD I STOFTET, VÅR KROPP LIGGER NEDTRYCKT TILL JORDEN.
STÅ UPP TILL VÅR HJÄLP! 
RÄDDA OSS FÖR DIN NÅDS SKULL. 
Amen.

Samling mot den hårde fogden.



... som såg Wilhelm Mobergs filmatisering av "Rid i natt", där den hårde fogden förtryckte folket. Alla hade inte ork och mod att resa sig mot övermakten. Sveket var ett faktum, liksom lögnen.

Världen förr.
Världen idag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar