Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 3 april 2021

LÅNGFREDAGENS predikan Jesaja 53

Långfredagens altare.

 

LÅNGFREDAGEN - Mark 15:21-41, Jesaja 53:1-12, 1 Kor 2:1-10.

LISTERKYRKAN kl 11.00 – livesändning Youtube, 2 april 2021.

 

Låt oss be: Herre, vi står inför ditt kors. Öppna försoningens mysterium för oss! Helige Ande, gör vårt hjärta så rent att vi kan se och ta emot det Du nu vill göra för oss!

I FADERNS OCH SONENS OCH DEN HELIGE ANDES NAMN, Amen.

 

Tänk om vi har missförstått livets villkor? Tänk om vi är så förblindade i vår längtan efter att allt skall vara gott, att vi inte ser hur illa det är ställt?

Med fel perspektiv kan vi inte förstå varför Herrens tjänare skall lida, inte heller varför Jesus måste dö på korset, eller varför vi behöver en syndaförlåtelse… Livet är ju gott!! Eller…?

 

Korset var en politisk symbol långt innan det blev ett tecken på att vara kristen. Pilatus visste, folket visste och översteprästerna visste vad korset stod för – Roms yttersta makt; det våldskapital som byggde romersk rätt och fred.

Längs med vägarna kunde man se korsfästa upprorsmakare plågas ihjäl av ockupationsmakten. Detta var vardag i dåtidens Israel.


Vad vet vi i vår välfärd om dessa grymma villkor? 

Men med vår tids Corona-pandemi börjar allt fler inse att livets villkor lika mycket är en kamp mot ondska och virus, som att det är gott och underbart. Det går inte att blunda för.

Det var länge sedan. Minus 342...

Därför vill jag i denna predikan sätta HERRENS LIDANDE TJÄNARE i fokus.

Vem av oss trodde på det vi hörde, för vem var Herrens makt uppenbar?

Frågan som går genom profeten Jesajas mun, är 2700 år gammal. Inte heller då ville man tala om tillvarons mörka sidor.

Den ledare, och det gudsingripande man väntade på, skulle komma med glans och guld tänkte man - inte med lidande och plågat yttre.


Han var föraktad och övergiven av alla, en plågad man, van vid sjukdom, en som man vänder sig bort ifrån. 

Beskrivningen av Herrens lidande tjänare pekar fram mot Jesus Kristus på ett oerhört starkt sätt. Men man har svårt att tro att Gud skulle vara verksam i en person är tillbakadragen och saknar imponerande yttre. Han var ju föraktad.

 

Men inte av alla! Det finns en skara som börjar ana att både Herrens lidande tjänare och Kristus själv bär en förnedring som är ställföreträdande; den gäller inte honom själv, utan dem själva!

Tre kors.

 

Mänsklighetens villkor är att vi lever med konflikter, sjukdomar och naturkatastrofer. Problemen kan leda till att ondskan ökar och att synden börjar ta över mer och mer. Till slut blir det ohållbart. Hämnd och våld måste få ett slut. Människan kan inte försona sig själv.

Gud måste gripa in.

Redan i 1 Mosebok finns detta med i en enda mening; att kvinnans säd skall söndertrampa ormens huvud, men den skall stinga kvinnas son i hälen.

 

Men det var våra sjukdomar han bar, det var våra plågor han led när vi trodde att han blev straffad, slagen av Gud och förnedrad.

Han blev pinad för våra brott, sargad för våra synder för att vi skulle bli helade…

 

”Gud” är inte ett teologiskt begrepp för någon som är långt bortom tid och rum. 

Nej, Gud är vår Skapare, den som har en plan för allt som sker. Gud finns med i varje tidsepok - hos Jesaja som ett löfte om den kommande Messias, förverkligat i Jesus Kristus, och nu verksam mitt ibland oss. 

Men vi ser det inte… för våra föreställningar ligger inte i linje med Guds plan – en Gud som griper in… en Gud som själv bär de plågor vi orsakar.

 

Folk börjar omvärdera.

Det finns människor som berättar att de p g a pandemins hotfulla virus börjat ompröva sin livshållning. Korset de bär runt halsen blir plötsligt inte ett smycke, utan en verklighet, där smärta och död mötte sin överman.

Samma ångest över döden, som Jesus mötte på korset, kan en människa erfara i livets slutskede – med den skillnaden dock att Jesus bär alla människors lidande på sina axlar… Med en tyngd större än densiteten hos ett svart hål i universum…

 

Varför måste vi människor ned på knä innan vi förstår livets villkor?

Varför är det i smärta som vi vänder oss till Gud?

Är det först då vi har släppt greppet om allt vårt eget som gör att vi kan öppna oss helt för Gud?

 

Det var våra sjukdomar han bar, det var våra plågor han led…

Tag dessa ord på allvar! När vi inser vidden av det Gud gör för oss genom sin lidande tjänare, då kommer ödmjukheten. Tacksamheten.

 

Offerlamm.

Vi gick alla vilse som får, var och en tog sin egen väg.

Detta erkännande visar en insikt; att de talandes smärta, sjukdom och ofärd i Jesajas kapitel faktiskt hör samman med kollektivets egen synd och förvillelse.

Men Herren lät allas vår bortvändhet drabba Honom.

 

Herrens lidande tjänare är i själva verket en herde, som identifierar sig med fåren – med oss.

Han fann sig i lidandet, han öppnade inte sin mun. Han var som lammet som leds till slakt eller tackan som är tyst när hon klipps.


Nu är vi mycket långt från allt vad makt heter. Guds makt är annorlunda. Gud står i ögonhöjd med oss, för att befria oss.

 

Skuldoffer?

Vad hade hänt om smädelserna från rövarna på korsen bredvid hade gått i uppfyllelse?

- Hjälp dig själv nu och stig ned från korset?

Om Jesus hade gjort det, hade det varit ett tecken på Guds makt?

Nej, då hade döden inte blivit besegrad och synden hade inte blivit försonad. Ett sådant rövartrix hade inte hjälpt någon enda!

Ett nytt testamente kräver död för att det himmelska arvet skall lösas ut.

 

Tack käre himmelske Fader!

Gud ger sin ledning i varje tid. Jesajas samtida fick ta det till sig att Herrens lidande tjänare måste bli utestängd från de levandes land en tid, bli ett skuldoffer för att sedan åter få se ljuset. Det är det som sker när Jesus gav upp andan med ett högt rop.

 

När vi vet att Gud är sådan, att han går före i dödens djupaste smärta, och besegrar den på mörkrets planhalva, då har vi ingenting att frukta!

 

Till och med frisläppandet av den skyldige Barabbas blir en del i Guds plan, då den oskyldige korsfästes i hans ställe… Här blir Guds nåd mycket tydlig. Han frikänner oss var och en. Av nåd. I kärlek.

 

Gabbata, domsplatsen, Jerusalem.

Så blir livets villkor tydligt i ljuset från korset; kampen mellan ont och gott. Långfredagen är kulmen på mänsklighetens bortvändhet från Gud. Men det stannar inte vid det.

När förhänget i templet brister i två delar, så är det tecken på att nu är vägen till Gud öppen igen.

Solförmörkelsen försvinner i ett ljus som bara Livets Gud själv kan skapa.

Den mannen måste ha varit Guds son. Amen!

 

Övergivenheten har bytts ut till fullkomlig gemenskap, med Gud.


Käre himmelske Fader, förlåt oss vår bortvändhet från Dig! Förlåt oss vår egensinnighet, vår stolthet och våra mörka tankar. Herre, hjälp oss att leva ett korsmärkt liv, i full tillit till att Du har besegrat dödens makt! Låt din kärlek driva ut all rädsla.  


Golgata idag. Döskalleklippan.


ORDNING FÖR LÅNGFREDAGSGUDSTJÄNST 2 APRIL 2021

 

VÄLKOMSTORD – presentation av medverkande, kollekt + bön för gudstjänsten.

PSALM 137 – ”Den kärlek du till världen bar”

LÄSNING ur Jesaja 53: 1-12.

MUSIK (förinspelad, Martin Åsman och Andreas Nordin).

LÄSNING ur 1 Kor 2:1-10 

PSALM 136 ”Du går, Guds lamm”…

LÄSNING ur Markus 15:21-41 med Uno på valthorn i mitten mellan ”Korsfästelsen” och ”Jesu död”.

Ann blåser ut altarljusen då Jesus gav upp andan… 

PSALM 144 vers 1-3 + 7 ”O huvud blodigt sårat”

P r e d i k a n

MUSIK (förinspelad)

TILLBEDJAN INFÖR KORSET – Psaltaren 22:1-11

Herrens bön + Välsignelsen

PSALM 234 ”O, salighet, o gåtfullhet”

Avslutande ord med Tack

POSTLUDIUM – ”Det urgamla kors” (Uno på trumpet)


Listerkyrkan, EFS, Hällevik.

 

Varma hälsningar, Helene F Sturefelt, predikant. V.D.M.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar