Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 14 april 2021

ANDLIGA SÅNGER St Nic: Uppståndelse

Sånger om vår uppståndne Herre.

Välkomna till Andliga sånger, radio Sölvesborg, 92,0 MHz - vår fina lilla närradiostation, som sprider så mycket glädje omkring sig!

Alla dessa helgdagar som dyker upp under året, vad handlar de om? Vi har just firat påsk - och lever i påskens glädje faktiskt varje vecka - men förvirringen är ganska stor. 
Johan Glans får ta plats med en sketch... liksom flera inspelningar från St Nicolai kyrka här i Sölvesborg.

Med en enkel diktafon på mobilen gjorde jag en ljudupptagning av några påskpsalmer, som gav en äkta känsla av att vara på plats. Det är extra viktigt i dessa tider av pandemi och begränsat antal som får komma till kyrkan. 

Här kommer 59 minuters möte i glädje med den uppståndne Herren! Klicka på den blå noten så startar programmet.



                              MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM "Det sjunger i själen och hjärtat".

BLOMMANZ med Caroline och Thomas Broström: "Han är min sång och min glädje".

Från YouTube: Johan Glans: Påskens förvirring...

EVANGELISTKVARTETTEN med Dan-Inge Ohlsson, Mats Gunnarsson, Jan Erixson och Carl-Olov Hultby: "Det är nå't särskilt med Jesus" och "Kärlek vid som oceaner".

BARNPSALMER Skogängsgårdens barnkör: "Dina händer är fulla av blommor" och "Se, jag vill bära ditt budskap, Herre".

Från St Nicolai kyrka: 
- Cecilia Lind, Krister Liljenberg och Nadja Schelin: 
Psalm 612 "Uppstått har Jesus, hurra hurra". Psalm 152 "Kristus lever, underbara ord". Psalm 147 "Upp min tunga". Psalm 743 "Var glad för Kristus lever" och Psalm 146 "Vad ljus över griften" på stora orgeln.

TRE BARYTONER: "Från död till liv" och "Du lyfter mig".

MIKAEL JÄRLESTRAND: "En jubelton vid Golgata bröt fram".

Stora kyrkorgeln i St Nic i Sölvesborg.



I studion hade jag med både ukulele och gitarr. Frimodigt sjunger jag en av de nya påskpsalmerna; nr 742 "Han är inte här, han lever". Den sången betyder mycket för mig.

Jag är allt för medveten om att sång och spel är amatörmässigt, men jag lägger medvetet ribban lågt... Kan jag, så kan du. 
Vågar jag, så vågar du - även om jag tycker det är pinsamt att lyssna till mig själv... Eller hur!
Om jag skulle vänta tills allt vore perfekt, ja då bleve det inga radioprogram och absolut ingen andakt med egen sång...
Frimodighet och äkthet är min ledstjärna. Där har varje blivande proffs börjat.

Lekte fram en jingel.


Och bara för att det är roligt - ett av barnbarnen och jag lekte med synthen och har hittat på en jingel till närradion!
Man kan nämligen bli stödmedlem till radio Sölvesborg, där intäkterna går till ny teknisk utrustning, framför allt det långsiktiga behovet med en ny radiosändare.
Så swischa gärna till 123 547 04 22:

Lyssna här!

 


På återhörande!

Helene Fransson Sturefelt, jinglande programkreatör vid mikrofonen och diktafonen.
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och redigerare.

Många psalmer om uppståndelsen blev det.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar