Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 11 april 2021

EN PÅSKLEK "Värre är..."

En annan påsklek.



När man sitter still och äter, eller grillar, åker långt med tåg eller bil, så kan man leka roliga ordlekar.
Det kan finnas en viss anknytning till påsken, men först börjar vi med kärvänlig vardaglighet.
Det skall vara tokigt och gärna lite galet.

Med barnasinnet kvar!

Men inte elakt.

Först kommer ett påstående till personen bredvid:
- Jag har hört att det är sagt om dig (namnet) att du...
 Hon/han måste hålla med och säga:
- Ja, det är sant.
Och fortsätta och göra påståendet ännu kraftigare:
- Men vad värre är, är att...

Vad värre är...


Nu leker vi!

- Jag har hört att det är sagt att du äter guldfiskar...
- Ja, det är sant! Men vad värre är, är att jag dricker upp akvariets vatten också!

- Jag har hört att det är sagt att du tycker om fiskmåsar.
- Ja, det är sant, med vad värre är, är att jag beter mig som en sådan också!

- Jag har hört att det är sagt att du stoppar fimpar i öronen.
- Ja, det är sant, med vad värre är, är att jag stoppar dem i näsan också!

- Jag har hört att det är sagt att du har fula byxor.
- Ja, det är sant. Men värre är att jag även har fula tröjor!

Det finns en slags befrielse i att tvingas ge medhåll åt något galet, med dragning åt att det nästan skulle kunna vara sant...
Den här leken befriar en från att alltid gå i försvar eller slå ifrån sig.
Kör hårt!

- Jag har hört att det är sagt att du inte äter påskägg.
- Ja, det är sant. Men värre är att jag hellre äter smågrus!

Hellre äter grus.



- Jag har hört att det är sagt att du sågar ned träd i smyg...
- Ja, det är sant... Men värre är att jag eldar upp dem också! (Nej!!)

- Jag har hört att det är sagt att du stjäl godis i affären.
- Ja, det är sant! Men värre är att jag stoppar det i kompisens ficka!

- Jag har hört att det är sagt att du kör mot rött ljus.
- Ja, det är sant. Men värre är att jag målar dem svarta om natten...

- Jag har hört att det är sagt att du har en hemlig älskare i smyg.
- Ja, det är sant, men värre är att jag har två!

Nu får du fortsätta ordleka med dina vänner.
En variant är att man istället för "värre" säger:
- Och vad Bättre är... är att... 

Den här tekniken kan till och med användas med glimten i ögat i familjen, eller på arbetsplatsen, där man behöver framföra något obehagligt... som faktiskt är sant, men utan att kritisera. Då kan spänningar lösa upp och irritationsmoment lösas i bästa fall. 

Skingra molnen.



Hur kan den här leken användas vid påsk?

Kanske känner du igen själva uttrycket:
- Ni har hört att det blev sagt... men Jag säger er...

Det är ett pedagogiskt knep som Jesus använder när han undervisar om Gamla Testamentets begrepp, som fullkomnas i det Nya:

NI HAR HÖRT ATT DET BLEV SAGT:
- DU SKALL ÄLSKA DIN NÄSTA OCH HATA DIN FIENDE (3 Mosebok 19:17-18).
MEN JAG SÄGER ER:
- ÄLSKA ERA FIENDER OCH BED FÖR DEM SOM FÖRFÖLJER ER.

Jag hört att det blev sagt...



Hur blir då detta vid påsk?
Långfredagen är ett faktum och Jesus hänger död på korset. På tredje dagen kommer kvinnorna dit för att smörja hans döda kropp, men han är inte där! En ängel säger att han har uppstått. Och därefter är det flera som möter honom...

Utom Tomas tvivlaren.
- Jag har hört att det blev sagt att Jesus lever... Men vad värre är - jag kan inte tro, om jag inte får se hans sår och sticka handen i hans sida...

Jesus säger till Tomas:
- Jag har hört att det blev sagt att du tvivlar... Men vad bättre är - jag står här levande framför dig! Känn på mina sår!

Precis här kan du fortsätta och läsa nästa inlägg, som är en mycket fin predikan av hovpredikant Karin Karlberg, Ulrikdals slottskapell.
En tvivlare kan gå vilse i dimman...

Våren är aldrig tvärsäker.



Ta denna ordlek till redskap att sätta ord på dina tvivel - och din tro!

Och hör av dig, om du vill!

Var välsignad.

- Jag har hört att det är sagt att du skall sluta blogga, Helene...
- Det var det dummaste jag har hört!

Vad värre är att det blir bara bättre, eller vad bättre är att det aldrig har varit sämre än nu...

Helene Sture Lekfelt.

Nej, jag hör inget.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar