Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 25 februari 2020

SJÄLAVÅRD I MELODIFESTIVALEN Sölvesborgsbron

Gud mellan raderna.


Vi storknar av Melodifestivalens deltävlingar. Februari och mars har varje lördagskväll bokad till olika varianter av schlager, där den ena låten efter den andra passerar, utan att fastna. Spotlights, dansare och digitala effekter är snart viktigare än själva musiken, som drunknar i alla dessa uttryck.

Men, ibland finns det riktigt fina guldkorn!

Vi roade oss med att gå igenom schlagermelodier från 2003 och framåt, för att se om vi kunde hitta "Gud mellan raderna".
Och det kunde vi!

Det var så pass intressant att jag gjorde ett radioprogram till Sölvesborgs närradio 92,0 MHz, som just nu spelas denna vecka. När jag fått ordning på tekniken kommer det snart här på bloggen, så att du kan lyssna när du vill.

Men nu vill jag dela några texter som är både själavårdande och tröstande.

Sölvesborgs radiostation.



Sonja Aldén får börja. Året är 2007.
FÖR ATT DU FINNS.

Lätta spår i sanden
Och en vind som smeker ömt
Jag är så lycklig att jag fann den
Den lyckan som jag alltid drömt
Så kom närmre mig
Låt mig värma dig

För att du finns
För att du kan
Du leder vågorna mot land
Du river murarna mot världen
För att du ser
För att du förstår
Nu lyser himlen där jag går
Du tar min hand och visar vägen

När du står framför mig
Då ter sig allting som det ska
Så kom närmre mig
Gud lyser himlen där jag går.


För att du finns
För att du kan
Du leder vågorna mot land
Du river murarna mot världen
För att du ser
För att du förstår
Nu lyser himlen där jag går
Du tar min hand och visar vägen.

För mig handlar denna text om Gud, min käre himmelske Fader, som leder mig.

Det är Han som lyser upp himlen där jag går, det är Gud som tar min hand och visar vägen.
Vilken fin trosbekännelse!
- För att Du finns, för att Du kan...

Visa mig vägen.


Susanne Alfvengren sjöng DU ÄR ALLTID ÄLSKAD DÄR DU GÅR, år 2009:


Människobarn, vet att du ibland kan känna vilsenhet
När du står på jorden i din litenhet
Och ovanför på himlen blundar stjärnorna.
Människobarn, vägen kanske känns som en oändlighet
Som den bara leder bort i ovisshet
Men ljuset bor i natten och i skuggorna
Du är älskad där du går
Någon ser, någon tar din hand
Någon följer dina spår, leder i hela vägen fram
Du är alltid älskad där du går
Människobarn, när din natt är mörkast har den redan vänt
Följ din väg i ljuset som ditt hjärta tänkt
Och ovanför på himlen lyser stjärnorna
För du är älskad där du går
Någon ser, någon tar din hand
Någon följer dina spår, leder i hela vägen fram
Du är alltid älskad där du går
Du är älskad där du går
Någon hör, någon rör din själ
Det finns någon som förstår allt du gör, någon vill dig väl
Du är alltid älskad där du går...
När det är som mörkast...
 
Ja, så är det. Vilsenhet, litenhet och till och med stjärnorna blundar. Den väg jag går känns som en oändlighet, den leder bort i ovisshet, jag vet inte vad nästa steg är.
Men i natten och skuggorna bor ljuset. Kan det vara så? Jag vet att Gud helst döljer sig i mörkret... för att det är lättast att söka Honom där.
Det är svårt att våga tro att Någon - Gud själv - verkligen tar ens hand när livet är som värst. Bara när jag jämför med en god far eller mor som vakar över sitt barn, kan jag ana något av Guds omsorg. Att vara älskad där man går, trots alla motgångar.
Kärlek är inte beroende av framgångar. Att älska är att - älska... oavsett. Gud, låt då stjärnorna visa sig för mig, och hjälp mig ha tillit till att Du leder mig hela vägen fram.
Hjälp mig lyfta blicken.
 
 
Jag vet inte vad Stina Jadelius i gruppen SAREK tänkte på när hon skrev nästa melodifestival-låt, men i mina öron låter det som om hon citerar både Jesaja 43, Sakarja 13 och Apostlagärningarna 3!
 
GENOM ELD OCH VATTEN, med Sarek, år 2003.
Jag har inte silver och inte guld, inget du kan få
Det jag äger ligger blottat för din syn
Mina händer är tomma, men hjärtat fullt av nåt du inte ser
Så jag har nånting som är mera värt ändå
För om du tappar modet och faller ner på knä kan du vila här hos mig
Som en klippa i stormen att luta dig mot
Och jag sviker aldrig dig.
PETRUS OCH JOHANNES SÅG PÅ DEN LAME OCH SADE:
- SE PÅ OSS!
MANNEN SÅG SPÄNT PÅ DEM OCH VÄNTADE SIG ATT FÅ NÅGOT AV DEM. MEN PETRUS SADE:
- SILVER OCH GULD HAR JAG INTE, MEN VAD JAG HAR, DET GER JAG DIG: I NASARÉN JESU KRISTI NAMN: STIG UPP OCH GÅ! Apostlagärningarna kap 3:4-6.

Silver och guld har jag ej.

Jag ska följa dig genom eld och vatten
Över land och hav
Jag ska älska dig tills hjärtat slutar slå
Från det högsta berg till den djupaste av dalar ska jag gå
Genom tid och rum
Ja, alla mina dagar ska du få.
MEN NU SÄGER HERREN SÅ, HAN SOM HAR SKAPAT DIG, JAKOB, HAN SOM HAR DANAT DIG, ISRAEL: 
- FRUKTA INTE, TY JAG HAR BEFRIAT DIG, JAG HAR KALLAT DIG VID NAMN, DU ÄR MIN. OM DU ÄN MÅSTE GÅ GENOM VATTEN, SÅ ÄR JAG MED DIG, ELLER GENOM STRÖMMAR S SKALL DE INTE DRÄNKA DIG.
- MÅSTE DU ÄN GÅ GENOM ELD, SÅ SKALL DU EJ BLI SVEDD, OCH LÅGORNA SKALL EJ FÖRTÄRA DIG. Jesaja kap 43:1:2.
 Genom eld och vatten.

Och när vindarna ligger på vidderna dansar jag med dig
Och solen bränner svalkar jag din hud
För om du tappar modet och faller ner på knä kan du vila här hos mig
Som en klippa i stormen att luta dig mot
Och jag sviker aldrig dig
Jag ska följa dig genom eld och vatten
Över land och hav
Jag ska älska dig tills hjärtat slutar slå
Från det högsta berg till den djupaste av dalar ska jag gе
Genom tid och rum
Ja, alla mina dagar ska du få.
Över land och hav.
Det tredje bibelordet är profeten Sakarjas allvarsord till Guds herdar, att de inte leder folken fel:
DEN TREDJEDELEN SKALL JAG LÅTA GÅ GENOM ELD. JAG SKALL LUTTRA DEM, SOM MAN LUTTRAR SILVER, OCH PRÖVA DEM, SOM MAN PRÖVAR GULD.
SÅ SKALL DE ÅKALLA MITT NAMN, OCH JAG SKALL BÖNHÖRA DEM. JAG SKALL SÄGA: 'DETTA ÄR MITT FOLK' OCH DE SKALL SÄGA ' HERREN ÄR MIN GUD'.
Tack, Sarek! Oavsett om detta handlar om en orolig kärleksrelation, en sökande och gudslängtande människa med tomma händer, eller en tillrättavisning av Gudsfolkens ledare, så ger er sång en eftertanke, och glad energi med sitt up-tempo.
Luttra dig, rena dig.
 
 
Den färskaste melodifestivalen med "Gud mellan raderna" är Jonas Gardell från år 2018: DET FINNS EN VÄG.
Tänk dig en tomhet stor
Som en stjärnklar natt
Där inga stjärnor finns.
 
 
Ingen som ser din nöd
Ingen som hör din bön
Ingen som längre minns.
 
 
Det finns en väg
Ut ur rädslan ut ur skam
Och ett löfte om att en gång komma fram
 
Om nån som finns kvar
Nån som vakar nån som ser
Och som säger du är inte ensam mer.
 
 
Tänk dig att segla fram
På ett becksvart hav
Och aldrig nå till hamn
 
Plötsligt hörs en röst
Genom vanmakten
Någon vet ditt namn
 
Det finns en väg
Ut ur rädslan ut ur skam...
 
Tänk dig att segla fram...
 
 
Detta är verkligen en psalm! Orden "Gud" nämns inte, men det är så uppenbart vem som menas. 
 
Återigen är poesin med stjärnor där, denna gång med en stjärnklar natt, utan stjärnor.. så hemskt!
Och ett tomt universum, ingen som ser vår nöd eller hör vår bön - vilken skräck! Och ingen som minns... Det totala utplånandet. Nirvana…
 
Men både Jonas och jag, och några miljoner människor till, har en erfarenhet av Guds existens.
Jesus är den som på allvar lyfter en människa ut ur skam. Det är en unik kärlek!
Tack käre himmelske Fader för din omsorg om varenda en av oss!
Låt oss få komma tryggt fram på det skrämmande becksvarta havet. Utan Dig kan jag inte leva.
Du är hoppet.
 
Nu kommer den stora finalen. Vi hittade en melodifestivallåt som fallit i glömska. Tänk så mycket möda med texter och melodier som bara läggs i garderoben och dammar igen...
I sämsta fall är Melodifestivalen en enda stor papperskorg där allt utom 1 låt går vidare. Men här kommer alltså ännu ett guldkorn. Det är Anders Ekborg som år 2010 sjöng "Savior". Minns du den? Översatt så är det en hel predikan... men det försvinner i engelskan och spanskan. Han sjunger om "Salvatore" = det betyder ju "Frälsare". Hör här:
 
Sanningen skall upprätta.
 
Anders Ekborg, SAVIOR, år 2010.
 
Stoppa maskeraden, ta av dig din förklädnad.
Du behöver inte vara rädd, sanningen skall upprätta dig.
Jag vet att jag inte är Gud, bara en budbärare.
Det spelar ingen roll vad du vill, du måste betala priset.
EL SALVATORE! (Frälsaren!)
 
Ett sannfärdigt hjärta är det största offret / segern.
Valet är ditt, och Frälsarens.
Jag som är här för att rädda din själ, låta sanningen bli ert ljus.
Jag förlåter dig dina synder när du tror på mig.
EL SALVATORE! (Frälsaren!) - - -
 
Vem skall rädda oss?
 
Åh, vad jag önskar att vi i alla sammanhang kunde ta av oss våra masker och vara så sårbara som vi är. Tänk att få slippa spela alla dessa roller av att vara stark, duktig och stresstålig intill förbannelse... inom vården, skolan, kyrkan, kommunen...
Det är sanningen som skall upprätta oss. Inte din sanning, inte min sanning, för då handlar det bara om åsikter, utan självaste Sanningen, den som har sin grund i Guds väsen.
Ingen har betalat ett högre pris för vår synd än Gud själv. Det som Gud gör genom Jesus på korset är det största av alla offer. Denna försoning är det som får materialisten, buddhisten, muslimen och hindun att häpna när vi tillsammans upptäcker hur stor Guds kärlek är!
Och detta sjöngs på bästa sändningstid i inför hela svenska folket för några år sedan.
 
Inte synas. Men berätta!


Det handlar inte om att synas. Det handlar aldrig om att synas, om man inte har något att förmedla! Sonja, Susanne, Stina, Jonas och Anders - tack för det ni berättade i era sånger. Detta var god själavård som nådde fram, trots alla blinkande lampor och röstnings-appar…
Behovet av räddning undan ondskan är större än någonsin. Förnedringsrån, skogsavverkning, plats i haven, Coronavirus, det oavslutade kriget i Syrien, maktkamper och härskartekniker - hur länge till orkar vi kämpa mot allt detta?


El Salvatore, Frälsaren, kom till oss snart! Med en tonartshöjning som lyfter oss ända upp i himmelen, i evighet, amen! 

Helene Sture Melodifelt,
- lokalradiopratare och kristen musikälskare, av alla sorter,
- som fotograferade Sölvesborgsbron, men inte fick ordning på texten riktigt...


 

 


   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar