Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 14 februari 2020

TRE SORTERS KÄRLEK

Alla hjärtans Dag.


Det är Alla Hjärtans Dag och vi översvämmar varandra med godhet, tulpaner och hjärtformad choklad.
Det är vackert.

Sverige, med sitt Amerika-komplex, importerar gärna högtider från andra sidan havet.
Halloween på hösten och Alla Hjärtans Dag på vårvintern.

Ingen vet riktigt varför...

Men alla näringsidkare driver på, och så länge det går att göra affärer på högtiderna så får det genomslagskraft. Nu ska inte jag sitta här och sura, men jag vill alltid söka mig till källorna.

Vem var Valentin som enligt katolsk helgonkalender dog martyrdöden den 14 februari år 270 e Kr?
Vår evangeliskt-lutherska kristenhet firar ju inte helgon, men även vi läser i kyrkohistorien om den grymme kejsaren Claudius, som förföljde de kristna. Det får vi fördjupa oss i en annan gång, för detta inläggs ärende handlar om tre sorters kärlek.

Flera sorters kärlek.


Inte godhet, blommor och choklad, utan om detta:

FILOS. EROS och AGAPE.

Dessa tre grekiska ord för kärlek hjälper oss att se kärlekens treenighet, och att den har tre riktningar. Minst.

Filos är vänskapens kärlek som vi kan ha till många människor.
Eros är den sexuella gemenskapen som får omfamnas av trohet och kärlek.
Agape är Guds kärlek, den andliga kärleken som frälser en människa ur synd och skam.

Valentin tvingades ge sitt liv på grund av agape - sin kärlek till Gud. Han ville inte överge gemenskapen med Kristus. Mer än så vet vi inte om honom.

Verktygschoklad.


Men denna hjärtliga dag kan också bli väldigt smärtsam för den som är ensam, och lever i ofrivilligt enmanshushåll.
Ensam - utan pålitliga vänner.
Ensam - utan en famn att krypa upp i och ingen att dela kroppens lust med.
Ensam - utan en tro på Gud.

- Ta bort era blommor och chokladaskar! Jag vill inte se alla röda hjärtan dingla på facebook och allt smilande på instagram!

Till dig vill jag dela några ärliga ord från kärlekens mörka baksida.
Jag har tagit fram några diktböcker från Bra Böckers Lyrik ur min bokhylla.

Sjömannen, lagermästaren och socionomen Stig Johansson skriver i "Den kapsejsade himlen":

Den kapsejsade himlen.


DE ÄLSKADE VARANDRA UNDER ALMSJUKA ALMAR.
DET VILL SÄGA, HAN ÄLSKADE INTE HENNE
OCH HON ÄLSKADE INTE HONOM.
DE ENADES OM FÖLJANDE UTTALANDE:
- MEN ÄNDÅ VAR DET NÄSTAN SOM ATT LEVA.
(sid 36),

DE FRÖS MIG UTE.
NU BÄR ISEN MITT HJÄRTA.
(sid 72).

EN OBESVARAD KÄRLEK STÅR OCH SKÄLLER
HUNSAD AV SKUGGAN
FRÅN EN SOLKATT.
EKOT HUKAR UNDER TRAPPAN.
(sid 67).

LÖRDAGSKVÄLL.
EFTER DET RUTINMÄSSIGA SAMLAGET
SATT VI I SOFFAN.
UTANFÖR RINGDES TILL HELGSMÅL.
(sid 39).

FÖRLUSTEN.
ALLA DESSA DAGAR SOM KOM OCH GICK,
INTE VISSTE JAG ATT DE VAR LIVET.
(sid 50).

Eeva Kilpi.


Finländska Eeva Kilpi menar att kärleken inte bara tillhör de vackra.
Ur diktsamlingen "Sånger om kärlek" (1984) hämtar jag följande:

DIN DOFT I MIG I MÅNGA DAGAR.
I MÅNGA DAGAR ÄLSKAR JAG MIG SJÄLV.
(sid 34).

SÄG TILL OM JAG STÖR, SA HAN
NÄR HAN KLEV IN
SÅ GÅR JAG MED DETSAMMA.

DU INTE BARA STÖR, SVARADE JAG,
DU RUBBAR HELA MIN EXISTENS.
VÄLKOMMEN.
(sid 21).

NÄR DU GÅTT
BETRAKTAR JAG SPÅREN EFTER DIG,
DE LYCKLIGA RYNKORNA KRING MINA ÖGON.
(sid 40).

Kärleken. Överallt. Ett kraftskåp!


KUNDE MAN FÅ KNULLA FÖR EN HUNDRING? SA HAN TILL MIG VID BUSSHÅLLPLATSEN KLOCKAN 00.42.
FÖRST SKAKADE JAG PÅ HUVUDET, MEN SA SEN:
INTE FÖR PENGAR,
MEN OM DU DAMMSUGER OCH DISKAR.
DÅ VÄGRADE HAN I SIN TUR
OCH VÄNDE SIG NEDSLAGEN BORT OCH GICK.
(sid 50).

OCH EN VACKER DAG
KRYPER VI IHOP HOS VARANDRA.
ETT LÅS KNÄPPER TILL, OCH VI KOMMER ALDRIG MERA LOSS.
DINA FÖRSLITNA LEDER INSNÄRJDA I MIN GIKT,
MITT MAGSÅR INTILL DITT HJÄRTFEL,
OCH MIN REUMATISM EMOT DITT RYGGSKOTT.
ALDRIG SKOLA VI SKILJAS, ACK NEJ.
(sid 13).

Louise Cora.


Louise Cora passar inte in någonstans. Namnet är dessutom inte hennes. Hon ville aldrig ha några djupare relationer, inte bli låst. Men hon var fascinerad av män, och uniformer och ville bli älskad.
Hur går det ihop?
Det går inte ihop! utropar hon. Ingenting stämmer.

Jag citerar ur hennes diktsamling "Älska mig något" 1985.

JAG GAV DIG SMÅ MINNEN
OCH STICKADE IN FRID I DINA GRÖNA SOCKOR.
VILLE ATT DU SKULLE KÄNNA ATT DET VAR EN HÄLSNING FRÅN MIG.
DÅ VAR DET FORTFARANDE VINTERKALLT PÅ DITT GOLV.
(sid 55).

SÅ LÄGG DIG I MITT MJUKA
JAG SKALL VAGGA DIG TILL SÖMNS
SKÖNA DRÖMMAR SKALL JAG GE DIG.
FRÅN BERGETS TOPP SKALL DU FALLA ÖVER MIN MJUKA BARM.
(sid 49).

Louise Cora säger:

- Det är inte det sexuella som attraherar mig, det är spänningen. Mellan mannen och kvinnan.
Ofta förstörs den av sex.
Det kan vara trevligt, men jag är inte så fascinerad av det. Istället - bara en rörelse, en blick, det är spännande!

VI SÄGER INTE SÅ MYCKET TILL VARANDRA LÄNGRE,
GREPPEN HAR HÅRDNAT AV AGGRESSIVITETEN
NÄR VI HÅLLER OM VARANDRAS KROPPAR.
VI VILL BÅDA BORT.
MEN VI KAN INTE.
VÄGRAR.
ÄR DET AVSMAK SOM TECKNAR VÅRA RÖRELSER?
NEJ, LÄNGTAN EFTER BEFRIELSEN,
DEN SOM GÖR OSS SÅ TRÖTTA.
(sid 15).

Kärlek i sämsta förutsättningarna.


Bengt Johansson, Eeva Kilpi och Louise Cora - tack för era ord!
Hjärtat - det ömtåliga - behöver få sin sårbarhet beskriven. Då är vi inte så ensamma.

Filos, eros och agape.

Tre sorters kärlek.

Vi behöver dem, alla tre! Utan sammanblandning och förvillelse.

Nu avslutar vi detta inlägg med Höga Visan. Kung Salomo diktade om drottningen av Saba, vilket i överförd betydelse även kan ses som Guds kärlek till sitt folk.

Regnfuktig kärlek.


KYSSAR MÅ HAN GE MIG
KYSSAR AV SIN MUN,
TY DIN KÄRLEK ÄR MER LJUV ÄN VIN.
(Hv 1:1)

ÄT, NI KÄRA
OCH DRICK!
JA, BERUSA ER AV KÄRLEK!
(Hv 5:1)

VAKNA UPP, DU NORDANVIND
OCH KOM, DU SUNNANVIND,
BLÅS GENOM MIN LUSTGÅRD,
LÅT DESS VÄLLUKT STRÖMMA UT.
MÅ MIN VÄN KOMMA TILL SIN LUSTGÅRD OCH ÄTA DESS ÄDLA FRUKTER.
(Hv 4:16).

DITT SKÖTE ÄR EN RUNDAD SKÅL
MÅ VINET ALDRIG FATTAS DÄRI!
(Hv 7:2).

HANS VÄNSTRA ARM VILAR UNDER MITT HUVUD
OCH HANS HÖGRA OMFAMNAR MIG.
JAG BESVÄR ER, NI JERUSALEMS DÖTTRAR,

OROA INTE KÄRLEKEN!
STÖR DEN INTE, FÖRRÄN DEN SJÄLV SÅ VILL.
(Hv 8:3).



Käre himmelske Fader,
Tack för att Ditt väsen är kärlek.
Du som från din himmel skådar ned till varje vandrare på jorden,

- kan Du styrka den som vandrar kärlekslös och törstande?
- kan Du uppmuntra den som är blyg och försagd?
- kan Du med Din kärlek föra den vilsegångne tillbaka till varma människor, som visar respekt?

Du som vid tidens ände skall komma åter för att döma var och en:
- kan Du upprätta den som blivit sårad och utnyttjad?
- kan Du döma den som förtryckt och missbrukat relationer?
- kan Du göra ännu ett mirakel - min själ vacker?

Kristus, låt saligheten få komma. Amen.


Hjärtinnerliga hälsningar från en alldeles vanlig människa, som levt igenom många av livets fasor. Nej, faser, skulle det stå. Filos. Eros och agape.

Helene Sture Chokladfelt.

Smält stearin-hjärta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar