Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 9 februari 2020

PROFETEN MIKA och en NOBELPRISTAGARE

Bibliskt närsynt eller långsynt?


Är du närsynt? Långsynt? Om vi har fel perspektiv på det som händer, så missförstår vi skeendet.

Att läsa Bibeln kräver sannerligen rätt perspektiv!

Om vi läser för närsynt, då blir vi fundamentalister och fastnar i bokstäverna - särskilt i lagtexterna som gällde Guds folk i Gamla Testamentet. Vi stirrar och starrar. Fokus kommer fel.

Om vi läser för långsynt, ja, då ser vi ingenting... Det är alla ni som i okunskap talar om "sagor och myter" med förakt i rösten. Då kan jag bara hänvisa till föregående inlägg om Törnrosa, där sagan är bärare av djupa insikter om hur vi bör bemöta varandra!

Så, nu tar vi på kunskapens glasögon och ger oss i kast med profeten Mika.
Han är en av de minsta profeterna i Gamla Testamentet och var aktuell nu i söndags, då hans text lästes i gudstjänsten på Kyndelsmässodagen.

Det handlar om profetiskt ledarskap och om att bära folkets skuld på sina axlar.

Damm på Bibeln är rost på själen.
 

Jag blev inte klar med honom, jag vill umgås mer med Mika!
Men först lite mer hostmedicin, varmt te och en välsignad tablett penicillin.

Slå gärna upp hans profetbok, den finns efter Amos och Jona, och före Nahum, Habackuk och Sefanja, Haggai och Sakarja… Se där, några namntips till barnbarnen kanske!

Till min hjälp har jag Ivan Hellströms bok "Förstår du vad du läser?" Denne gode teolog ger oss nu rätt perspektiv för att förstå texten.

Vi befinner oss i slutet av 700-talet före Kristus. Israel är delat i två hälfter; Sydriket och Nordriket.
Profeten Mika är samtida med profeten Hosea i Nordriket och med Jesaja i Sydriket.
Det verkar som om han hörde till en krets yngre profeter som samlades kring Jesaja, som låter säga:

LÄGG VITTNESBÖRDET OMBUNDET OCH LAGEN FÖRSEGLAD I MINA LÄRJUNGARS HJÄRTAN.
SÅ VILL JAG VÄNTA PÅ HERREN... Jesaja kap 8:16.

Jag satt i soffan och sträckläste Mikas 7 kapitel, men det är svårt även för mig när man inte vet vad utgångspunkten är, vad syftet är och vilka rubriker som gäller.
Men det vet Ivan Hellström:

Denna profetbok kan delas in i tre avsnitt, som vart och ett börjar med ordet:
- Hör!

Hör. Eller se?


Först riktar sig uppmaningen till alla folk (kapitel 1 - 2), sedan till Israels ledare (kap 3 - 5) och den tredje till hela skapelsen (kap 6 - 7).

1. HÖR NI FOLK...

Även om Mika vänder Gudsordet till alla folk, så riktar det sig främst till Israel.
Profeten brister ut i bitter klagan över folkets olycka, han bemöter falska profeters invändningar men öppnar ändå ett hopp för Israels kvarleva.

2. HÖR NI HÖVDINGAR...

Nu vänder sig Mika till ledarna i samhället. I likhet med Amos i Nordriket klandrar han orättfärdigheten i samhället, oärligheten i handelslivet och mutorna inom rättsväsendet.
Profetorden är ständigt aktuella.
Hoppet finns dock även här, att det skall komma en befrielse ur nöden i de kommande dagarna; Guds plan med Messias.

3. HÖR NI BERG...

I detta avsnitt kallar Mika på hela skapelsen - bergen och höjderna - att bevittna "rättegången" mellan Herren och hans folk. Läs, så får du se!
Det ges undervisning om hur den sanna gudstjänsten bör vara, som inte bara handlar om att "fira rätt" utan snarare att "göra rätt" mot medmänniskan, och att vandra i ödmjukhet inför Gud.

Om vi hade varit vana Bibelläsare och kunnat hela Gamla Testamentet, då hade vi sett att profeten Mika sammanfattar sina kollegors huvudord:

* AMOS: Att du gör vad rätt är (alltså inte bara tomma åsikter).
* HOSEA: Att du vinnlägger dig om kärlek (alltså inte bara blind laglydighet).
* JESAJA: Att du vandrar i ödmjukhet inför Gud (och inte i stursk stolthet).

Bläddra nu igenom Mikas kapitel så ser du dessa uppmaningar att "Höra".

Fikru och Meseret, etiopiska läkare.


Jag skjuter in en liten parentes innan vi går vidare. Det handlar om mutor.

Nobels fredspris 2019 gick ju till Etiopiens nyvalde premiärminister; Abiy Ahmed, pingstvän, som lyckats sluta ett fredsavtal med gerillan och löst grannkonflikten med Eritrea.
Han har gett tusentals fångar amnesti, bland annat hjärtläkaren Fikru Maru, som togs till fånga av militärpolisen 2013.
Anklagelserna mot honom var vaga och märkliga. De beskyllde Fikru för mutbrott, utan grund.

I fem-sex år plågades denne oskyldige man med grymhet i det etiopiska fängelset.
Hans hustru Meseret Mengistu, som bor i Sverige, bad dag och natt till Gud.
- Min egen tro blev bara starkare och starkare.

Och så när Abiy Ahemd kommer till makten så är det som om profetordet "Hör!" ljuder igen.
Här fanns inga mutor, här fanns bara en ödmjukhet inför Gud att verkligen göra rätt mot de rättfärdiga, och att vinnlägga sig om kärlek.
Jag tycker mig ana ett profetiskt ledarskap i Etiopien...

Vad militärpolisens dom blev, vet jag inte.

Abiy Ahmed, fredspristagare 2019.
 

Syftet med varje bibelbok är att berätta om Guds plan med sitt folk, med ledarna, med alla folk och till slut med hela skapelsen. Kan du se det? Eller har du fastnat i detaljerna? Det är lätt hänt.

Frälsningsförkunnelsen tar stor plats i Mikas bok. Det bör det göra i varje predikan, tänker jag, annars har vi i nutid missat vad vi håller på med.

Ivan Hellström talar om tre grundtankar med löften om en Befriare:
Först ska folkens samlas på Herrens berg. Sedan skall ett härligt fridsrike upprättas. Och sist kommer löftet om Messias från Betlehem.

Modell av templet.


1. FOLKEN SKALL STRÖMMA UPP TILL BERGET... DÄR HERRENS TEMPEL SKALL STÅ. Mika kap 4:1 och framåt.

Relationen mellan folket och folken har ett tydligt centrum; det är berget där Herrens tempel står.
Gamla Testamentet har en riktning mot centrum, som är templet.
Det talas ofta om att Herren skall agera, och att det väcker folkens häpnad så pass att de dras till Herrens berg.

I GT talas det aldrig om att missionera, har du tänkt på det? Rörelsen är alltså inte "centrifugal" - jag älskar teologiska vetenskapstermer! - utan just "centripetal"...

Även för oss i kyrkan väcker detta en tanke. När våra gudstjänster och samlingar är fyllda av Guds närhet, då dras folk dit... Även jag!

Bländas av Guds närhet.


En parentes till:

Nya arkeologiska utgrävningar har funnit rester av ett gammalt tempel utanför Jerusalem!
Detta tempel i Motza verkar ha fungerat parallellt med templet i Jerusalem, tror forskarna. De har funnit statyetter av hästar och människor, vilket kan visa en tillbedjan av avgudar, samtidigt som kulten kring den Ende Guden tog allt mer plats.

Detta påvisar judarnas långvariga närvaro i det heliga landet, vilket inte är populärt bland UNESCO'S många muslimska ledamöter.

DE ANDRA FOLKEN HÅLLER SIG TILL SINA EGNA GUDAR, MEN VI SKALL HÅLLA OSS TILL HERERN, VÅR GUD, ALLTID OCH EVIGT... Mika kap 4:5.

Denna vers blir som ett konkret svar till dagens utgrävningar i Motza!

Nygammalt tempel funnet!


Tillbaka till Mika.

 2. SVÄRD SKALL SMIDAS TILL PLOGBILLAR OCH SPJUT TILL VINGÅRDSKNIVAR. Mika kap 4:3.

GT skildrar ju en tidsålder med mycket våld, vilket Herren stävjar genom sina profeter. Folket behöver mogna och växa i rättvisa, kärlek och ödmjukhet.

Den som läser långsynt, och med för stor distans, talar åter igen med förakt om "det är ju bara krig i Gamla Testamentet!" Eller hur! Hur ofta har vi inte mött denna okunniga kritik!
Och så ser man inte hur Gud gång på gång tillrättavisar sitt folk, att släppa hämnden och släppa avgudarna.

Försoningen är ständigt närvarande, liksom domen. Det blir ju extra tydligt när det är konflikter.
Det är mot mörkret som ljuset blir tydligt...
Snart är vi framme vid det som är mitt ärende i detta inlägg.

Du ser inte helheten.


3. MESSIAS KOMMER FRÅN BETLEHEM. Mika 5:2.

Det här är en mycket oväntad profetia. Denna oansenliga plats kan väl inte vara något att bry sig om?

Det var just den här framtidsvisionen som de skriftlärda hänvisade till - 700 år senare - när de vise männen kom till Jerusalem för att söka efter den nyfödde konungen. Inte heller de trodde att landsbygden var platsen för en ny kung - Herodes palats verkade mer troligt - men de hade fel:

MEN DU BET-LEHEM EFRATA, SOM ÄR SÅ RINGA FÖR ATT VARA BLAND JUDA SLÄKTER, AV DIG SKALL ÅT MIG UTGÅ EN, SOM SKALL BLI EN  FURSTE I ISRAEL,
EN VILKAS HÄRKOMST TILLHÖR FÖRGÅNGNA ÅLDRAR, FORNTIDENS DAGAR.
Mika 5:2.

Mot Betlehem, idag.


Nu är vi helt borta bland seklerna... De förgångna åldrarna och forntidens dagar handlar om kung David och profeten Samuel på 1000-talet före Kristus. Vi får alltså backa ytterligare 300 år bakåt i tiden. Redan då antyds att det skall komma en Frälsare i framtiden, av Davids ätt...

Människan kan inte själv skapa något Fridsrike, det vet vi. Mika visar hur löftet om det kommande Fridsriket hör ihop med löftet om Messias. Det kan inte upprättas genom någon människas styrka eller kraft.

Återigen.
Men den ledare som i ödmjukhet söker Guds vilja kan skapa goda relationer med grannländerna och lösa fångenskapen för de orättvist dömda. Tack Abiy Ahmed!

Nu har jag tecknat en bakgrund till profeten Mika som jag själv behövde. Det som var mitt egentliga ärende - att undersöka hur profeten tvingas bära folkets synder - det får jag ta i nästa bloggartikel! Vi ses där.

Är du skärpt?


 Bibelhungriga hälsningar från Helene F Sturefelt,

- som har varit både närsynt och långsynt men äntligen fått ordning på skärpan, hoppas jag...
- med tack till tidningen DAGEN för intressanta artiklar,
- och som har en stor nyfikenhet på det etiopiska folket... som hör ihop med det judiska folket i Israel, och drottningen av Saba - men hur?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar