Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 29 februari 2020

BYGG FÖRSAMLING MED...

Hur bygga upp församlingen?


Hur bygger man upp en församling som minskat i medlemstal?
Med vem bygger man upp gemenskapen igen?

Hur och Vem?

Jag vet inte, men om vi läser Lukas evangelium tillsammans så kan vi få god hjälp.
Det handlar om en fest. Slå gärna upp kapitel 14, vers 15-24.
För säkerhets skulle citerar jag texten här:

EN MAN SKULLE HA EN FEST OCH BJÖD MÅNGA GÄSTER.
NÄR FESTEN SKULLE BÖRJA, SKICKADE HAN SIN TJÄNARE ATT SÄGA TILL DE INBJUDNA:
- VÄLKOMNA, ALLT ÄR FÄRDIGT.

MEN ALLA HADE NÅGON URSÄKT ATT KOMMA MED. EN LÄT HÄLSA:

- JAG HAR KÖPT EN ÅKER OCH ÄR TVINGEN ATT GÅ OCH SE PÅ DEN, FÖRLÅT ATT JAG INTE KAN KOMMA.
EN ANNAN SADE:
- JAG HAR KÖPT FEM PAR OXAR OCH MÅSTE UT OCH SE VD DE GÅR FÖR, FÖRLÅT ATT JAG INTE KAN KOMMA.
EN TREDJE SADE:
-JAG HAR JUST GIFT MIG, SÅ JAG KAN INTE KOMMA.

Nygift.


NÄR TJÄNARE KOM TILLBAKA OCH BERÄTTADE DETTA, GREPS HANS HERRE AV VREDE OCH SADE:
- GÅ GENAST UT PÅ GATOR OCH GRÄNDER I STADEN OCH HÄMTA HIT ALLA FATTIGA OCH KRYMPLINGAR OCH BLINDA OCH LYTTA.
OCH TJÄNAREN SADE:
- HERRE, JAG HAR GJORT SOM DU BEFALLDE, MEN ÄNNU FINNS DET PLATS.

DÅ SADE MANNEN TILL SIN TJÄNARE.
- GÅ UT PÅ VÄGARNA OCH STIGARNA OCH SE TILL ATT FOLK KOMMER HIT, SÅ ATT MITT HUS BLIR FULLT.
JAG SÄGER ER ATT INGEN AV ALLA DEM SOM FÖRST BLEV BJUDNA SKALL FÅ VARA MED PÅ MIN FEST.
Lukas 14:16-24.

Bjud dem du hittar.


Församlingen och Guds rike jämförs med en fest.

Hur går det till?
Han gör en muntlig inbjudan. Tjänaren får gå iväg och personligen bjuda in en efter en.

Målgrupp?
Det verkar som om han har en lista att gå efter:
- bönder och nygifta...
Alltså välbeställda människor med ordnad ekonomi och stabil familjebildning.

Resultat?
Dessa välordnade personer kommer med ursäkter och bortförklaringar. De har inte tid... Annat är viktigare.
Anledningarna är olika, men vi känner igen detta... eller hur?

Hur reagerar festens herre, han som bjuder in?
Han blir arg.

Det tror jag det! Vi har alla bjudit in till kalas, födelsedagspartyn och inflyttningsfester med förhoppning att alla inbjudna blir glada och vill komma.
Vart enda återbud svider. Det gör ont när någon inte kan komma - oavsett anledning, men värst när vi tycker att "det var väl inte viktigt"...

Då måste vi få reagera. Festens herre är ju i detta fall Gud Fader själv som bjuder in till måltiden i Guds rike.
När reaktionsfasen är klar, är det dags att gå till handling igen. Vad gör han du då?

Reaktionsfas.


Metod:
Gå ut på gator och gränder! Gå ut på vägar och stigar!
Alltså både i städer och på landsbygd.
Fortfarande är det muntlig inbjudan.

Vem?
Nu riktas inbjudan till dem som i vanliga fall inte bjuds på kalas... De icke välbeställda, de som inte är statusmänniskor eller populära.
Jesus räknar upp alla de brutna:
- fattiga, utförsäkrade, arbetslösa, krymplingar, hemlösa, blinda och lytta och de utan fin bil...

Målsättning:
Att det skall bli fullt hus!

Jaha... det är alltså så vi skall bygga upp församlingen igen...

Ja! Och den viktigaste metoden är från MUN TILL MUN!
Vi kan annonsera, maila, texta affischer, lägga ut inbjudan på Facebook och Instagram, dela ut flygblad, publicera fina församlingsblad och sååå vidareeee...
Men det viktigaste är alltid från människa till människa:

- Hej, vill du följa med mig till kyrkan?

Gå ut och bjud in!


Vi kan förtydliga det en gång till, med hjälp av moderna termer.

1. Bra program som intresserar och väcker delaktighet.

- Det där vill jag gå på! Det ämnet är intressant.

2. Informationen måste nu ut, men fortfarande är den personliga inbjudan bäst.

- Vi kan gå tillsammans!

3. Göra klart vilken målgrupp vi vill nå.

- Fast Jesus visade ju på att dem vi trodde skulle komma, hade bortförklaringar... Alltså, låt oss ställa oss på gågatan och bjuda in vem som helst som kommer förbi!

Bjud in alla.


Vi ska läsa en text till.
Det är inte säkert nämligen att vi klarar av "alla" som då kan komma innanför våra kyrkliga trösklar.

Jakob skriver i sitt brev (efter Hebreerbrevet):

MINA BRÖDER (OCH SYSTRAR) GÖR INTE SKILLNAD PÅ MÄNNISKOR, NI SOM TROR PÅ VÅR FÖRHÄRLIGADE HERRE JESUS KRISTUS.

TÄNK OM DET I ER SYNAGOGA KOMMER IN EN MAN MED GULDRINGAR PÅ FINGRARNA OCH VITA KLÄDER OCH SAMTIDIGT EN FATTIG MAN I SMUTSIGA KLÄDER.

OM NI DÅ BARA HAR ÖGON FÖR DEN FINKLÄDDE OCH SÄGER TILL HONOM:
- HÄR ÄR EN BRA PLATS FÖR DIG, MEN TILL DEN FATTIGE:
- STÄLL DIG DÄR BORTA, ELLER SÄTT DIG PÅ GOLVET VID MINA FÖTTER - GÖR NI DÅ INTE ÅTSKILLNAD OCH GÄLLER ORÄTTA DOMAR?

HÖR PÅ, HAR INTE GUD UTVALT DEM SOM ÄR FATTIGA I VÄRLDENS ÖGON OCH SKÄNKT DEM TRONS SKATTER OCH ARVSRÄTT TILL DET RIKE HAN HAR LOVAT DEM SOM ÄLSKAR HONOM?

ÄNDÅ VISAR NI FÖRAKT FÖR DEN FARTIGE. 
ÄR DET INTE DE RIKA SOM FÖRTRYCKER ER OCH SLÄPAR ER TILL DOMSTOLARNA?

ÄR DET INTE DE SOM SMÄDAR DET HÄRLIGA NAMN SOM HAR UTTALATS ÖVER ER?
Jakob 2:1-7.

Nja, inte du...


Det här är verkligen pinsamt.
Inte gör väl vi kristna så? Att vi ger fördelar till den välklädde men knappt hälsar på den som har trasiga jeans och luktar unket...

Hur gör vi vid kyrkkaffet om det kommer nya människor? Sätter vi oss ned och pratar välkomnande med dem, eller sätter vi hos dem vi brukar?
Vilka signaler sänder vi då?

Om vi vill bygga upp församlingen på nytt, då krävs det mod av oss!
Det finns inga "likadana som vi" som plötsligt dyker upp. Det finns bara olika människor... som inte kan be som vi, inte tänker som vi, men som längtar som vi efter ett Guds tilltal och medmänsklig kärlek.

Om vi kan uppmuntra varandra till detta, att verkligen se var och en som kommer, då kan vi gå ut på gågator och gränder och börja bjuda in.

- Välkommen till kyrkan! Vi kan gå tillsammans. Du kan sitta bredvid mig. Jag kan visa dig hur vi gör...

Dra nya ledningar.


Detta var ännu ett bibelstudium, där vi delade Ordet tillsammans.
Må du vara välsignad.

Varma hälsingar från byggingenjörens dotter,

Helene F Sturefelt,
- som fotograferade i Sölvesborgs backar,
- och som själv varit en av dem som hade bortförklaringar tills...

... någon bjöd in mig personligen och hjälpte mig hela vägen fram. Tack.

Uppbyggd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar