Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 12 februari 2020

JAG ÄLSKAR INTE DIG

Att kunna tala sant.


Språket har hårdnat. Att kommunicera utan att se varandra släpper lös nättrollen i oss.
Det finns ingen hejd på hur fula i mun människor kan vara, som styrs av hat och hämndbegär.

Värst är det när grova ord letar sig ned i åldrarna. Det måste bli en nolltolerans mot respektlösa okvädningsord.

Men hur gör vi när vi verkligen behöver uttrycka det som är fel?
Vilka ord skall vi använda då?
Hur beskriver man konflikter, mobbing och ondska om alla negativa ord tas bort?

Jag läser en god krönika om "Att inte älska" - hur vi i Sverige enkelt tror oss kunna sudda ut hatet genom att putsa bort de hårdaste kanterna av språket.
Mattias Nilsson delar sin reflektion i Sydöstran den 5 febr 2020, och tar exempel från förskolan.

Tack för god reflektion.


Välvilliga pedagoger lär barnen att inte använda ord som "hatar". Världen har nog av hat. Det låter ju bra. Men.
Så vad säger flickan när pojken drar henne i jackan på skolgården?
- Jag hatar dig! skriker hon, släpp mig!

Nä nä nä... stopp stopp...
Barnen skall använda sig av den betydligt finare formuleringen. Hon skall lära sig säga:

- Jag älskar inte när du drar mig i jackan...

På detta sätt låter allting mycket trevligare och ger en känsla av lugn, frid och harmoni, skriver Mattias Nilsson, och uttrycker stor tveksamhet till denna missriktade välvilja.

Du är fin. Inte!!



Och jag tänker: Vad har de goda förskolepedagogerna uppnått med detta?

Jo, de lär barnen att ljuga.
De visar att det är farligt att kalla det negativa vid sitt rätta namn...

I min närhet har jag underbara barn som recenserar allt och alla med just detta uttryck:
- Jag älskar inte dig...

Jaha.. Nähä...? Vad menas? Vad har nu hänt? Det blir en icke-information som inte förmedlar något av det som hänt.
Säg hellre:
- Jag tycker inte om när du har den rösten... Eller: Jag blir ledsen när du...

Då blir det konkret och ärligt. Jag vill inte höra:

- Jag älskar inte dig...

Dubbla budskap. Falskhet.


Detta är ännu en avart av det så kallade Positiva Tänkandet, menar jag.
Man ska dra till sig hälsa och rikedom. Man ska affirmera fina vänner och styrka. Allt sitter i det egna tänkandes kraft.
Du skapar ditt eget liv! Ja, du är liksom gud över tillvaron - allt enligt Lagen om Attraktion.

Passa dig noga för att tala om orättvisor, dåligt väder, ont i knäna, skogsskövling, dumma chefer eller taskig ekonomi - för då drar du det till dig!!
Det blir till slut en tung börda av prestation, där du inte får vara sann mot det du verkligen känner.

- Jag är arg, förbannad, sur och trött!! Jag står inte ut med dessa orättvisor och lögner! Jag protesterar mot exploateringsplanerna att fälla ännu en bokskog...

Nä nä nä... nu tar vi det lugnt! Säg hellre:

- Jag älskar inte kalhyggen, smärta och dumheter.

Nej förresten, det är för svagt. Det kan ju locka till sig det onda eftersom "universum" inte förstår ordet "inte". Nu tar om det. Säg så här:

- Jag kommer att bli glad och pigg, jag kommer att få uppleva rättvisa och sanning. Allt är bra. Allt gott kommer till mig. Andas djupt. Vänta.

Aldrig i livet!
Detta förnekande av livets svårigheter blir i längden till en livslögn. Vi måste agera. Protestera. Vara aktiva mot ondskan. Om jag bara ska sitta och affirmera fram hälsa, rikedom och gröna skogar, så kommer kommunen att ha fällt halva bokskogen innan jag blinkat...

- Jag älskar inte kommunen.

Färre. Och sämre.


Denna attityd, som kommer från New Age, börjar bli en mental smitta i hela vårt samhälle.

Mattias Nilsson undrar hur våra ministrar ska tala om de svårigheter vi ser i vårt land:
- Ska Ulf Kristersson säga "Jag älskar inte gängkriminaliteten"?
- Ska Isabella Lövin drämma till med "Jag älskar inte kärnkraften?"

Detta är inte hypotetiskt. Här om dagen yttrade sig inrikesministern Mikael Damberg om de ungdomar som gör sadistiska hatbrott och urinerar sina offer i munnen, att:
- De känner hopplöshet... och att de inte hör hemma i samhället.

Snälla nån...!!

Är det så en förtroendevald ledare skall yttra sig när förnedringen håller på att slå sönder vårt samhälle?? Har han också gått på dagis och lärt sig att inte värdera eller nämna saker vid sitt rätta namn?? Detta är mycket allvarligt.

Det finns något som heter fördömelse av ondskan. Det kan bara den göra som känner godhetens källa och har sin kompass inriktad på Guds helighet. Och Jesus säger att 'ditt ja skall vara ja och ditt nej skall vara nej' - inte dessa urvattnade "jasså..." !!

Jag älskar inte din mesighet.

Konsekvensen uteblev. 


När vi blir rädda för sanningen, då har ondskan börjat få fäste. Konsekvenser uteblir vid lagöverträdelser. Allt för få vågar stå upp för sin medmänniska. Vem läxar upp afghanerna vid stationen där de står och spottar omkring sig? Vem går emot svennarna som kör runt med sina bilar och bränner gummi?

Jag älskar inte spott. Inte bränt gummi heller. Jag hatar det!!

Vi ska inte agera ut all vår ilska. Men den måste uttryckas på något sätt.
Många gånger har jag läst de förtvivlade ropen från den förtryckte i Psaltarpsalmernas texter.

Kung David beskriver det onda så här:

JAG FÖRFÖLJDE MINA FIENDER OCH HANN UPP DEM.
JAG VÄNDE INTE FÖRRÄN JAG HADE FÖRINTAT DEM.
JAG KROSSADE DEM.
DE FÖRMÅDDE INTE RESA SIG, DE LÅG DÄR UNDER MINA FÖTTER.
DU RUSTADE MIG MED STYRKA FÖR STRIDEN...
Psaltaren 18:38.

Nu är vi långt ifrån alla räddhågsna "jasså" och "jag älskar inte mina fiender".
För mig är det alldeles nödvändigt att Guds ord rymmer människans mörker, precis som det är!
Inga omskrivningar eller försköningar, tack!

Vem ska förstå vem


Dock måste vi förstå även detta utifrån Skriftens egna villkor.
För det första är de fiender som beskrivs i Psaltaren alltid fiender till Gud och Guds kärlek.
För det andra lägger psalmisten alltid hämnden i Guds händer.
Herren säger:

MIN ÄR HÄMNDEN OCH VEDERGÄLLNINGEN, 
SPARAD TILL DEN TID DÅ DERAS FOT SKALL VACKLA.
5 Mosebok 32:35

- Jag älskar inte ert hat, säger Herren.

Nu blev det rätt!

Människan själv får inte utföra hämnden. Den tillhör inte oss.
Men vi måste få reagera på orättvisor, hat och konflikter - inte genom att förneka det onda med  positiva uttryck som förtränger mörkret in i själens dolda skrymslen - utan genom att kalla våldsbrott vid sitt rätta namn.
Och agera utifrån lagens sanning.

Psaltarens kraftfulla ord hjälper till att få spänningarna att släppa.

Hämnas inte själv!


Det är fullt tillåtet att be:

JA, DU GUD HAR UTFÖRT MIN RÄTT OCH MIN SAK,
DU SITTER PÅ DIN TRON SOM EN RÄTTFÄRDIG DOMARE.

DU HAR TILLRÄTTAVISAT HEDNINGARNA OCH FÖRGJORT DE OGUDAKTIGA. 
DERAS NAMN HAR DU UTPLÅNAT FÖR ALLTID...
Psaltaren 9:6.

Jag älskar inte de ogudaktiga...

Dietrich Bonhoeffer, tysk teolog som gav sitt liv i ett koncentrationsläger i Tyskland, skriver om Psaltarens texter:

"All den blodtörstiga och våldsamma hämnd som kung David ropar efter, blev också verkställd av Gud. Men det var inte syndarna eller psalmförfattarnas fiender som drabbades. Istället var det Jesus som fick bära Guds dom över synden.
När han gjorde det genom att dö vår död på korset, bad han samtidigt:

- Fader, förlåt dem, de vet inte vad de gör.

Det gäller allt ifrån den "oskyldiga" jack-dragningen på skolgården, mobbing, orättvisor, oförståndiga chefer och maktfullkomliga politiker till sadistiska gäng, som sprider stinkande ondska omkring sig.

Pistol-palm.


Ett sunt Negativt Tänkande är alldeles nödvändigt då vi skall beskriva ondskan.
Men när det gäller att hitta lösningar - då ska vi ösa på med positivt tänkande i mängd!

Nu skall jag gå ut och rädda bokskogen.

Jag älskar alla trädkramare.

Jag älskar inte nättrollen. Jag haaatar dem!


Negativa hälsningar med en touch av lyckligt slut,
Helene Sture Nollfelt,

- som önskar nolltolerans mot föraktfullt språk, nolltolerans till rädsla för att beskriva sanningen och nolltolerans till hämnd.

Nolltolerans.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar