Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 16 september 2011

PLEASE RELEASE ME

Befria mig.

Minns du den gamla hiten "Please release me"?
Vem var det som sjöng den? Tom Jones?
Jag har alltid gillat den melodin men texten gör mig ledsen.
Det handlar ju om en person som ber att få bli befriad ur en relation och gå sin väg.
Det är en sorglig historia. Kärleken har tagit slut.

Med utgångspunkt i denna "dansbandstext" skriver jag i min andaktsbok "Prästen Tänker i Tältet":

Livet välter...
Möcklöbron, Karlskrona skärgård.

"Kan man göra slut utan att såra den man levt med?
Kan man ´gå i frid´ och söka försoning tillsammans?
Ja, men det som har hänt måste bearbetas.
Bed och arbeta.

Varje relation är ett arbete. Och en bön. Ofta glömmer vi att vi en gång var ett längtansfullt bönesvar för varandra...

Please release me... Om gamla minnen är det enda vi har, då kanske vi måste be Gud om att få bli befriade ifrån det...

Eller, om sorgen efter en älskad livskamrat binder oss, då får vi be Gud om hjälp att släppa greppet.

Goda Ord från profeten Jesaja, kap 43:18-19, ett löfte från Gud själv:

GLÖM DET SOM FÖRUT VAR, TÄNK INTE PÅ DET FÖRGÅGNA.
NU GÖR JAG NÅGOT NYTT!
DET SPIRAR REDAN, MÄRKER NI DET INTE?

Frid över det gamla livet.
Se dig inte om mer.

Bön:
- Gud, hjälp mig se min egen roll i de relationer jag lever i.
Förlåt mig om jag är den som binder, istället för att älska.
Hjälp mig att leva försonad, med mitt livsöde, med Din vilja och med min familj. Amen."

(slut citat ur Ulvsmålaboken).
Jag lägger nu händerna på min laptop.. och ber för dig, kära läsare, att Jesu Kristi kärlek ska hela dina sår.
De kan sluta blöda... !
Och de ärr livet har gett dig, ber jag att Gud ska vända till en dyrköpt erfarenhet, som kan trösta andra.

GUD, BEFRIA MIG FRÅN DE DÅLIGA RELATIONERNA SOM HAR BUNDIT MIG!
JAG VILL VARA FRI!
Fri från rädsla, fri från krav att andra ska förlåta.
Du Gud förlåter när jag inte kan...

Jag gömmer mig i min dopdräkt och ser för mitt inre öga hur din renhet omsluter mig...

Så formas visheten på smärtans drejskiva.
Du är fri. I Jesu namn.

Fri att segla vidare på livets hav!

Trösterika hälsningar,
Helene Sturefelt

1 kommentar:

  1. Tack för de underbara orden ! Jag älskar dina roliga och underfundiga foton. Kram Annika

    SvaraRadera