Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 23 september 2011

EN GOD ÄLSKARE

Förväntan i luften.

Fredagsmys - en ny ritual i svenska familjer.
Barnen får sitt lördagsgodis på fredagen och trötta föräldrar förväntas tända både på räkorna, ljusen och varandra.
Hur går det? Blir det bra?

Tillhör du också dem som är trötta på alla historier om kvinnor som "får ont i huvudet" så fort mannen närmar sig?
Det finns inte lika många historier om män som är dåliga älskare...
Utgångspunkten är ju att mannen är en fantastisk älskare men kvinnan tjurar (ha!) som vanligt...

Jag vill inte ha din Magnum...

Tänk om vi skulle ta och vända på begreppen - för vem har sagt att vi måste hålla fast vid dessa lögnaktiga schabloner av våra könsroller?
Har det aldrig slagit er män varför kvinnor möjligen kan vända er ryggen ibland?
Det är inte roligt att säga sanningen, men här kommer en hemlighet:

- Det finns dåliga älskare...

Vet du vad kännetecknen är?

1. Egoism - han tror att han ska ta, när det tvärtom handlar om att ge...
Eller för att tala banktermer i dessa ekonomiska kristider:
- han vill ta ut på ett konto där han inte har satt in något!
Det är känslomässig bankrutt! Tomt!

2. Bråttom, stressar. Hallå, det är inte en börsmarknad, sa jag ju.
Sexuell stavas sensuell och smakar "gott om tid" med plats för två.

3. Glömmer lyssna. Jodå, öronen är mycket sexuella! Och händerna.
Medan mannen har tränat upp andra muskler att imponera med...
Suck.
Kan ni män sluta lura varandra?

En dålig älskare är som ett oväntat oväder från Atlanten som sveper in med regnskurar, som letar sig in överallt.
Nu fick jag ont i huvudet igen...

I evighet. Med Guds hjälp.

En god älskare har läst Efesierbrevet kapitel 5:21.
Inte kan det väl stå något i Bibeln om detta delikata ämne?
Ho ho, då har du inte läst Höga Visan!
Nu tar vi Paulus först:

UNDERORDNA ER VARANDRA...

Ingen dominerar. Här finns lyhördheten (nej, inte mellan rummen!) för den andres behov.
En god älskare är alltid välkommen! Alltid.
Då behövs varken Panodil eller Treo.

Nya Testamentet gör en underbar jämförelse med hur Kristus älskar församlingen - en verklig förebild för en man:

NI MÄN, ÄLSKA ERA HUSTRUR SÅSOM KRISTUS HAR ÄLSKAT KYRKAN OCH UTLÄMNAT SIG SJÄLV FÖR DEN...

- Är din kärlek så stor att du kan utlämna dig helt för din hustru?

TY HAN VILLE SJÄLV LÅTA KYRKAN TRÄDA FRAM TILL SIG I HÄRLIGHET, UTAN MINSTA FLÄCK...

- Mannen låter sin hustru vara utvilad, mätt och glad...

MANNEN ÄR SKYLDIG ATT ÄLSKA SIN HUSTRU SOM SIN EGEN KROPP.

- Ja, vi är ju Ett!
Jag älskar dig med mig, du älskar mig med dig.
Vi älskar oss med varandra!

DEN SOM ÄLSKAR SIN HUSTRU, ÄLSKAR SIG SJÄLV...
.. OCH GER DEN NÄRING OCH SKÖTER OM DEN SÅSOM KRISTUS GÖR MED KYRKAN.

Kristen äktenskapsteologi är "ge så skall du få". Inte "jag ska ha, så jag tar..."

En god älskare är som vinden: blåser bort allt skräp som ligger i vägen.
En god älskare är som vattnet: svalkar överhettade sinnen.
En god älskare är som solen: värmer kinden och tinar upp det som var fruset.

OROA INTE KÄRLEKEN
STÖR DEN INTE, FÖRRÄN DEN SJÄLV SÅ VILL!
                                                        Höga Visan 3:5

I fel mans händer fryser kvinnan till is.
Men i rätt mans händer smälter hon som en glass!

Åååhhh..

Med en av pilgrimens sju nycklar - Friheten - ser jag på kärleken så här:
(Citat ur "DEN LÅNGSAMMA KÄRLEKEN")

"Hon tänker:
- Jag är fri att leva med dig. Slipper söka, slipper längta och våndas över ensamhet.
Han tänker:
- Jag vänder mitt hjärta till dig varje dag, kära hustru. Frihetens gyllene ringar glimmar på mitt finger - tecknet p att jag är fri att älska dig, troget.

Hon tänker:
- Med bävan tar jag emot din trohet, käre make.

Fri att vara trogen. De smakar på orden. Detta är mogen kärlek.
Tänk att vara fri att komma och gå, ut och in i den älskandes liv.

- Du gör mig fri att vara mig själv, så att mitt jag inte flyter ut.
Samlad och hel letar hon upp honom mellan kuddarna...

I nöd och lust.

I deras trygga kärlek är också Han fri att söka sina stunder, då han får vara med sig själv.
Hon vet att han kommer tillbaka, när han har samlat ihop sig.

En splittrad man kan inte älska.

Med hela sin kraft söker han upp henne, tills han finner henne... och hon skrattar."

Kom!

- Thank God it´s friday!
Fram med räkorna, tänd ljusen! Nu kommer jag.

Helene Sturefelt
- aldrig mer huvudvärk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar