Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 9 september 2011

PÅ SPANING EFTER en BIRGITTAKYRKA

Birgittkyrkan i Vadstena.

Det finns Birgittakyrkor på många platser, inte bara i Vadstena.
Jag har en vision att få skapa en pilgrimsled från Karlskrona över havet till Gdansk, där det finns en sådan.

Tänk att få gå ombord som pilgrim mitt ibland alla festklädda människor... sjunga lovsång i en hörna i foajén och gå i land med välsignelser!

Men de polska lastbilschaufförerna ger jag inte mycket för... De rammar hellre mötande personbilar än riskerar att skada lasten...
Vi som kör riksväg 28 vet hur nära det är ibland. Trafikregler tycks inte gälla dem...
Strängare kontroller vid färjeläget behövs också vad gäller alkoholen.
Tidsjakten är en förbannelse, i alla lägen.

Nåväl, nya pilgrimsvägar väntar vid nästa Birgittakyrka.
Det kommer att ta ett tag.
Som av en händelse heter färjan just Stena Vision... Och har vi tur så har guiden lyckats ordna ett möte med prästen i Birgittakyrkan i Gdansk...

To be continued...

- Visa mig Herre din väg, över havet, jag är villig att åka den!
Helene Sturefelt
Pilgrim

En sten från varje Birgittakyrka är inmurad
hos systrarna i Vadstena.
Ska jag hitta originalet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar