Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 5 september 2011

HATET PÅ NETET

Sopstation för kasserade åsikter.

Internet - en fri markand för åsikter?

Det är en stor fara med att sitta här vid skärmen och sända iväg ord och åsikter utan att se människors ansiktsreaktioner.
Jag välkomnar kvällstidningarnas rakryggade agerande att stänga möjligheten att direktkommentera artiklar.
Det har gått överstyr när hatfulla åsikter förgiftar debatten.
Varför? Vill du ha cencur?

Både ja och nej. Det är skillnad på kritik och cencur.
Min infallsvinkel är denna:

Ett samhälle som har invånare som tar ansvar för sina åsikter, och för fram dem utan hat eller förolämpning, behöver inte cencur.
Då har de värsta fuleorden stannat i huvudet och kommer inte i tryck - i respekt för medmänniskan.

Men om åsiktsfriheten skall vara överordnad denna respekt, får man just sådana detta tyckande; att allt ska vara möjligt att säga, visa, filma...
Men allt är inte möjligt.

Tack och lov att åsiktsfriheten måste underordna sig respekten för vår personliga integritet.

Att offentligt utgjuta sitt hat över vad det än må vara, är ingen rättighet!
Det är bara dumhet.

 Hatet på internet kan du slänga här.

Kritik måste vara tillåtet i en demokrati. Frågor måste få ställas, men inte med hat som medel eller mål.

Framför mig ligger dagstidningar och min Bibel.
Jag läser ur Romarbrevet kapitel 3, ett citat om den bittra strupen:

"Ingen finns som är rättfärdig, ingen som förstår, ingen som söker Gud.
Alla har vikit av, alla är fördärvade...
En öppnad grav är deras strupe, sin tunga brukar de till svek.

Huggormsgift har de bakom sina läppar, deras mun är full av bitter förbannelse...
Fridens väg känner de inte."

Vår tid behöver många Sanningar för att komma till insikt om sin egen situation.
Men det ska sägas med kärleken som mål, inte för att skada.

Det är en enkel tumregel, att varje kommentar på internet, facebook och bloggar ska bygga upp, inte rasera, det ska klargöra, inte ge dimridåer.

Cencur - ja visst, när spärrarna har släppt...
Cencur - nej tack, om det tystar saklig kritik.

Rentvättade åsikter, fritt från hat.

Själv trillar jag i diket, förstås...
Snabba ord hoppar ur munnen med stark sanningshalt, och där omsorgen om mottagaren kom på efterkälken.
Å andra sidan är kärlek utan sanning som lös spaghetti, utan rakryggad ärlighet...
Den profetiska rösten har både ock.

"Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag..."
Romarbrevet 7:19.

Så alla nätmobbare, alla ord du säger vänder tillbaka till dig!
Sår du hat, får du skörda hat. Det finns en levande, sårbar människa som mottagare.
Och du som levererar hat, är den mest sårade av alla.

Guds beskydd över oss alla.
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar