Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 6 september 2011

OLA LINDHOLM

Välj din följeslagare.

Respekt! Integritet!
Jag just sett Hubinettes intervju med Ola Lindholm, som uppvisade en mästerlig integritet!

Han känner massmediadrevets hungriga vargar och vet hur de smular sönder både argument och relationer, i jakten på att sälja lösnummer.

Ola väljer att vara tyst, både i rätten och i intervjun, om vad som egentligen hände den dagen då han påträffades med kokain i kroppen.
Han är tyst för att inte riskera att familj och vänner ska hängas ut i massmedia.

Den sanning han skulle kunna berätta, skulle missbrukas med en gång, ifall han yttrade sig.
Det är inte värt det, menar han.
Hellre tar han straffet - om han blir dömd - och det är ett bötesbelopp, inte fängelse.

Kärleken till de relationer han har omkring sig är viktigare än den råa sanningen, som inte frågar om respekten för andra.

Heder åt dig Ola!
Du har helt rätt perspektiv!
- Det finns betydligt viktigare saker att ägna sig åt än mig! Det är inte krig, jag är inte sjuk, jag har det bra, jag går vidare.

Osökt påminner detta mig om när Jesus stod inför rätta.
Falska vittnesmål östes över honom för att få honom fälld. Med några enkla ord skulle Jesus kunnat rentvå sig, men han valde att vara tyst...
Rykten spreds, drevet gick, men Jesus var fortfarande tyst....
Jag läser i Matteus kap 26:57 och framåt.

 Hans tystnad fick översteprästen att säga det alla visste:
- Jag besvär dig vid den levande Gudens namn att säga oss om du är Messias!
Jesus svarade:
- Du har själv sagt  det...

Priset att gå i argumentation med dem som inte förstår, är för högt.
Tystnaden talar bättre. Och skyddar.
Tids nog segrar sanningen i alla fall.

Ola Lindholm, du har min respekt. Du såg i ögonen, hon som intervjuade tittade ned... Du tittade rakt in i kameran - det gör bara den som är fri och som äger sanningen.

Heliga Birgittas bön är ständigt aktuell, och jag ber med hennes ord:

O JESUS, DU SOM STOD TYST INFÖR DEM SOM DÖMDE DIG,
HÅLL TILLBAKA MIN TUNGA, TILL DESS JAG FÅTT BESINNA VAD OCH HUR JAG SKALL TALA.
VISA MIG VÄGEN, OCH GRÖ MIG VILLIG ATT VANDRA DEN.

VÅDLIGT ÄR ATT DRÖJA OCH FARLIGT ATT GÅ VIDARE...

Helene Sturefelt

I gott sällskap. I tystnad...

1 kommentar:

  1. Helene delar en tanke till:
    Går det att förstå Olas tystnad?
    Jag tänker på en väl ansedd man som vid ett tillfälle skulle hjälpa samhällets olycksbarn. Hans egen tonårsgrabb var med. I ett obevakat ögonblick hällde "någon något" i hans ölglas...
    Polisen hade haft ögonen på gänget länge och när de alla greps för ett test, hade mannen droger i blodet, utan att han visste hur det gått till.
    Även han valde att vara tyst, för att skydda sin egen pojk från massmedia.
    Jag vet inte vad som hänt Ola, men är man skyldig tror jag inte man sätter sig i en TV-soffa och ljuger.
    Det finns en god tystnad också.
    Och alla kan vi råka illa ut och bli indragna i händelser som vi inte har kontroll över.
    "Med det mått du dömer, ska du själv dömas med", sa Jesus. Döm inte.
    HS.

    SvaraRadera