Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 2 juni 2022

TILL HÄRLIGHETENS LAND

Till härlighetens land.


Balkongdörren är öppen. Det är kväll och dagen har lagt sig. Ute sitter en koltrast och sjunger från en skorsten. Det är min bästa stund. 

Inget, eller ingen, pockar på min uppmärksamhet. Allt är lugnt och jag kan vara "i mig själv" som jag skrev i förra inlägget.

Denna harmoni av lugn och ro är en stillsam försmak av himmelen.
Det bekräftades av en stor, vit mås som just flög förbi ovan taken.

Jag vill dela med mig av några psalmer som vi sjöng i Mjällby kyrka på Kristi Himmelsfärd.
Några enkla inspelningar från kyrkbänken fångade upp sången och stämningen.
Om du vill, ta fram din psalmbok så sjunger vi tillsammans! Hoppas tekniken fungerar.

Allt är lugnt.


TILL HÄRLIGHETENS LAND IGEN JAG SER DIG JESUS FARA.
MEN JAG PÅ JORDEN MÅSTE ÄN EN GÄST OCH FRÄMLING VARA.
LÅNGT FRÅN MITT HEM JAG VANDRAR HÄR, 
MITT SÄLLSKAP SORG OCH MÖDA ÄR.

LÅNG FRÅN MIN FADERS HUS JAG GÅR, ACK HERRE, HURU LÄNGE?
MEN DIT MITT ÖGA INTE NÅR MITT HJÄRTAS BÖN SIG TRÄNGER.
DEN OUTSÄGLIG, INNERLIG, SKALL DELA SKYN OCH HINNA DIG.

EN SKYMT JAG DÅ I TRO FÅR SE UTAV DET GODA LANDET
DÄR DU FRÅN MIG EJ SKILJES MER, NÄR LÖST UR SYNDABANDET
BLAND HELGONEN JAG FRI OCH GLAD FÅR BO I LEVANDE GUDS STAD.
Sv Ps 159.

Psalm 159.

Härlighetens land.
En gång, vid tidernas begynnelse, var vår grönblåa planet ett sällsamt härligt land att bo i.
Det kan man knappt tro, längre.

När inte koltrasten sjunger och när balkongdörren inte är öppen, då känner jag mig ofta som en gäst och främling här på jorden. Mitt sällskap är sorg och möda, med dödsfall i min närhet och fulhet mellan människor.

Men jag tar emot varje skymt jag kan få av detta andra land som mitt hjärta ännu har kontakt med!

Sorg och möda.


Nästa psalm är formad utifrån Psaltaren 121. Det är nr 238 A "Jag lyfter mina händer".

Texten är fyrahundra år gammal, skriven av Jakob Arrhenius (1642-1725), professor i historia i Uppsala och psalmdiktare, och av Jesper Svedberg (1653-1735), professor i teologi och biskop i Skara.
När jag låter orden komma mig nära, rör de vid mitt hjärta, genom dessa okända kristna föregångare.

Musiken är lika gammal. Melchior Terschner (1584-1635) var en tysk kantor i Fraustadt och präst i Oberpritchen. Hm, sprang han mellan orgeln och altaret då?

I Mjällby kyrka satt kantor Bo Knutsson vid orgeln, och brevid stod Axel Carlsson och spelade trumpet.
Sjung med i texten nedan!

Psalm 238 A

JAG LYFTER MINA HÄNDER UPP TILL GUDS BERG OCH HUS.
FRÅN DEM HAN HJÄLPEN SÄNDER OCH SKICKAR UT SITT LJUS.
MIG HERREN ALLTID LEDER, SOM JORD OCH HIMMEL GJORT.
HAN HÖR MIG NÄR JAG BEDER OCH SKYDDAR MIG ALLTFORT.

HAN LÅTER MINA FÖTTER EJ SLINTA, TY HAN ÄR
EN VÄKTARE EJ TRÖTTER, OCH BLIR MIG ALLTID NÄR.
HAN NÅDIGT MIG BEVRAR OCH SKYDDAR MIG FRÅN FALL
MIG DAG OCH NATT FÖRSVARAR, VÄLSIGNAR OCK MITT KALL.

ALLT ONT HAN FRÅN MIG VÄNDER OCH FRÄLSAR KROPP OCH SJÄL.
VAD ÄN SOM HÄR MIG HÄNDER SÅ SLUTAR DET DOCK VÄL.
MIN UTGÅNG HAN BEVARAR, MIN INGÅNG LIKASÅ.
SIN NÅD GUD ALDRIG SPARAR FÖR DEM MED HONOM STÅ.
Sv Ps 238 A.

Mjällby kyrka. 


Denna psalm är full av tro och tillförsikt. Den kristna tro är ett enda stort Trots Allt.
Men det finns tider av bara mörker, hur mycket än Herren har skapat himmel och jord.
Jag vet att Gud hör våra böner, men skyddet tycks utebli gång efter varannan. Svårigheterna skall pröva oss...

Fötterna slinter visst! Och jag faller. Jag snubblar på gatstenar, säger fel ord i fel tid, är frimodig i fel situation och tyst i en annan... Känner du igen det?
Men säkert är att Herren försvarar mig mot fiendens alla anklagelser att jag inte skulle duga, ty det gör jag! Mycket. Du med.

Lägg märke till ordningen på orden i vers 3: Herren bevarar min utgång och min ingång likaså.
Skall det inte vara tvärtom?
Nej. Utgångspunkten är detta livet, att vi skall lämna det och gå ut ur det. Den utgången bevarar Herren, för att strax därefter bevara vår ingång.

Till vad då?

Jo, till Härlighetens land, förstås! Då är rullgardinerna uppe!

Härlighetens sol.


Nu har koltrasten sjungit färdigt för ikväll. Han går på sitt pass imorgon kl 04. Jag sover med stängda fönster...

Himmelska hälsningar från psalmsångaren

Helene Sture Balkongfelt,

- ljudinspelare och jalusifotograf.

Som extranummer får du även psalm 197 "Den blida vår är inne", men texten får du leta upp själv! Godnatt.

Psalm 197.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar