Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 7 juni 2022

MANNEN; GLÄD DIN HUSTRU!

Gullregn. Var gullig!

Nu skall jag göra något man inte bör göra. Jag skall rycka en bibelvers ur sitt sammanhang och lyfta in den i vår tid.
På sätt och vis är detta inlägg en fortsättning på det förra, då jag gick igenom de falska kvinnorollerna "Madonna - Hora" som skadar varenda relation.

Det handlar om mannen och vad han bör göra när han har tagit sig en hustru:

OM EN MAN NYLIGEN HAR TAGIT SIG EN HUSTRU, BEHÖVER HAN INTE GÅ I KRIGSTJÄNST,
INTE HELLER MÅ NÅGON ANNAN TJÄNSTGÖRING ÅLÄGGAS HONOM.

HAN SKALL VARA FRI ETT ÅR FÖR ATT STANNA HEMMA OCH GLÄDJA DEN HUSTRU HAN HAR TAGIT. 
5 Mosebok kap 24:5.

Har du hört så fantastiskt!
Vilket samhälle!
Mannen skall stanna hemma och glädja sin kvinna!

I ett helt år!!

Här är kvinnan i fokus. Det är hon som är navet och mannen skall finnas runt henne för att göra henne glad.
Detta är radikalt.

Äktenskapet står så högt i kurs att inga andra uppgifter skall åläggas mannen. Det finns inget viktigare i samhället än att han lär känna sin hustru och hennes behov, för att kunna tillgodo se dem.

Och när han har gjort det, då kan kvinnan ge tillbaka till honom hundrafallt"

Kärlekens frukt.

Har du hört följande uttryck:

Mannen ger kvinnan ett hus - hon ger honom ett hem.
Mannen ger kvinnan mat - hon ger honom en måltid.
Mannen ger kvinnan sina spermier - hon ger honom barn.
Allt som mannen ger, fördubblar kvinnan.

Men om han ger henne lite skit - då får han ett rent helvete tillbaka!
Och det familjekriget pågår alldeles för ofta...


Därför säger Bibelns ord att mannen skall stanna hemma ett helt år för att skapa fred och kärlek till sin hustru. Detta är den sanna jämbördigheten.
Han ger, för att hon skall kunna ge tillbaka.

Men det gällde kanske bara under 5 Moseboks tid... Det verkar vara alltför underbart för att kunna fungera nu...

Finns det en man av gull?


Här om dagen hörde jag en låt av Molly Sandén. Hon sjunger så här:

ALLA VERKAR VETA VEM JAG ÄR
IALLA FALL DE GÅNGER JAG GÖR FEL.
ALLA KÄNNER MIG, FÖRUTOM JAG
JAG SOM KNAPPT BESTÄMT VEM JAG VILL VA'

FIN OCH FUL OCH ALLTING DÄREMELLAN
ALDRIG MER, MEN KANSKE EN GÅNG TILL
JAG VILL HA DET OFTA, HA DET SÄLLAN
JAG VET VAD JAG VILL, JAG VET INGENTING.

KÄNNS SOM OM JAG ÄR GJORD AV SAND
JAG BYGGER HÖGT OCH RASAR IBLAND
HITTAR MIG NÅN HELT ANNANSTANS
DÄR JAG KAN BÖRJA OM, STARKARE IMORRN.

KÄNNS SOM OM JAG ÄR GJORD UTAV SAND
JAG BYGGER MINA MURAR FÖR HAND
RIVER DEM OCH TESTAR MIG FRAM
SÅ JAG KAN BÖRJA OM, STÖRRE NÄSTA GÅNG.

Vad ville du?


Molly Sandén ger uttryck för vår tids vilsenhet. Man vet inte vem man är. Man vet inte vad som gäller och man tvekar på sitt mänskovärde.

När människan har reducerat tillvaron och satt sig själv som högsta måttstock, då tvingas hon också själv skapa den mening hon inte finner...

Relationer talas om i termer av projekt och tillfälliga förbindelser. 
Sambo vågar vissa sig på, men "att ta sig en hustru" och våga gå in i ett trofast äktenskap är väldigt långt bort för de flesta i 2020-talets Sverige.
Lyckan blir därefter. Eller uteblir...

Uteblir lyckan?


Till lilla vilsna Dig, tänk om Gud sände en Riktig Man i din väg, en som älskade Dig, mitt i din fulhet och när Du gör fel.
Tänk om Du vågade lita på att Gud finns och att Herren ser dina behov, och vill mätta dem - inte dina begär, dock.
Gud låter en klok och kärleksfull man ta ett helt år ledigt för att bara vara tillsammans med Dig, och göra livet gott för dig, så att Du kan lära känna dig själv.

När du rasar i ditt sandbygge, då är han där. När du river och testar dig fram, då håller han om dig och har redan lovat att vara Dig trogen, så länge han lever.
Du kommer inte att hitta dig någon annanstans, i någon annans armar eller i någon annans säng.
Den här mannen är av Guds sinne, förstår du. Han har överlåtit sitt hjärta till Herren och följer hans vilja.

Låt livet få bära frukt!


I höst är det val till den svenska riksdagen. Tänk om det fanns ett parti som utgick just från detta, att mannen inte ska åläggas någon annan samhällstjänst än att ta hand om sin hustru. Detta är samhällets viktigaste byggstenar.
Och om det kommer en liten bebis, så finns det ännu några månader att ta hand om både barnet och mamman.

Sitter jag och drömmer?

Kanske det, men det kan bara bli bättre än att fortsätta leva som om mannen vore tillvarons centrum, och arbetets effektivitet och profit det högsta goda. Nej, vi håller ju på att gå under i detta kvävande samhällsbygge vi har åstadkommit.

På livets resa.


Jag avslutar dessa mosebokiga reflektioner med att sända starka böner till Ukraina, och Ryssland, där männen orättfärdigt sänds ut i ett orättfärdigt krig av en orättfärdig envåldshärskare. 
Har inte Putte en familj att ta hand om?? Hoppas inte det... för om han bemöter dem på samma sätt som sitt folk så pågår det lilla kriget även där.

Tack, himmelske Fader,
för Din maning till mannen att ta hand om sin hustru!
Hjälp oss, hjälp oss, hjälp oss.
Amen.




Glada hälsningar från en glad hustru,

Helene F Sturefelt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar