Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 19 juni 2022

AULAWAABLAR PÅ UTSTÄLLNING

Tavlor på en utställning.


Vi har en underbar bakgård här i Sölvesborg. Det är kulturkvarteret "Karibakka" med Salix Galleri och restaurant Blåregn.
Människor kommer och går, strosar och tittar, är hungriga, nyfikna och några köpsugna.
Här finns fina gamla saker, mat och någon att småprata med.

Åter igen har jag fått förtroendet att ställa ut min tavlor med den galna figuren AULAWAABELN.

Det är ett fantasifoster som är full av känslor, sådant man inte pratar om men som ändå finns där inom en.
Själva ordet "aulawabbel" betyder "manet" på listerländska.
Nu skall du få möta några av dem.

Pia, Helene och Attila.

Jag lånar texter från en annan kulturarbetare och artistförmedlare; Patrik Gustafsson, Karlskrona.

"Jag har lärt mig att människor glömmer bort vad du sa, att de glömmer bort vad du gjorde, men att de aldrig glömmer hur du fick dem att känna sig". Kärlek och respekt.

Alla är olika och har olika förutsättningar. 
Vi har olika gränser för vad vi kan, orkar och vill. Så självklart. Men så sällan respekterat.
Titta på den här Aulawaabeln - vad känner du?

Aulawaabel. Skam och skuld.


"En del människor utger sig för att vara bättre än vad de är. Det har jag svårt för.
Att människor behandlar alla olika har jag svårt för.
Att en del trycker ned andra har jag svårt för."

Den här Aulawabbeln nedan har en rund och härlig kropp! Men den är missförstådd och utnyttjad.
Allt för många ville bara ha hennes pärlor, medan hon bara ville bli älskad...
Där började hennes olycka, och hon gömmer sina ögon, i rädsla.

"Känslan att känna sig utnyttjad av sin godhet kan vara svårt att själv spegla."

Aulawaabeln med pärlorna.


"Vi vuxna har ett stort ansvar att vara närvarande bland våra barn och ungdomar.

Att barn mobbar andra accepterar jag inte. Att vuxna mobbar accepterar jag inte."

Och på vår släktträff sa en klok person:

- De förälder som kritiserar sitt barn får det att känna skam. Hårdhet och kritisk ger barnet en offerroll.
Den känslan av att vara ett offer tar sedan barnen med sig till skolan, och ställer sig själv längst ned i den sociala hierarkin.
Det känner de andra barnen, och steget är inte långt bort till att just hon eller han blir mobbad.

Eller blir själva mobbaren, i rädsla att bli mobbad själv...

Vad har ni gjort med mig??

Skulden ligger hos den förälder som använder härskarteknik, förminskar, skuldbelägger och inte visar sitt barn medkänsla. Förstår du inte vad du gör mot barnet??
Och jag tillägger med stor upprördhet: Må f-n ta dig!! För du är väl inte mottaglig för Guds kärlek i omvändelse?!

Det gör så ont. Även i mig.

OCH JESUS SA:
- DEN SOM FÖRFÖR EN AV DESSA MINA MINSTA VORE DET BÄTTRE OM EN KVARNSTEN HÄNGDES OM HANS HALS.
Markus kap 9:42.

När vreden skulle ut, kom en döskalle. En aulawaabel-skalle, med benknotor som vill dra, och med ögon som vill simma ut ur sina hålor...

Aulawaabel - svordomar...

Patrik Gustafsson fortsätter:

"För en del människor är du speciell så länge det är bekvämt. När det inte är bekvämt längre då är du "ingen". Det är svårt att förstå och hantera, men en viktig insikt.

Att man inte kan umgås med en del personer på det sätt man önskar har sin förklaring. Det kan handla om rädslor.
Det kan vara svårt att se sin egen del i ett problem, men en oerhört viktig insikt.
Vi behöver alla arbeta med personlig utveckling."

Men att tala om det, vad andra behöver, det blåser in genom ena örat och ut genom det andra.

En stormande Aulawaabel.

Paulus säger:

DÄRFÖR, MINA KÄRA, ARBETA MED FRUKTAN OCH BÄVAN PÅ ER FRÄLSNING.
TY DET ÄR GUD SOM VERKAR I ER SÅ ATT NI BÅDE I VILJA OCH GÄRNING FÖRVERKLIGAR HANS SYFTE.
Filipperbrevet kap 2:12

Vad då "därför"..?

Arbeta med sig själv och sin frälsning därför att Jesus Kristus ägde Guds gestalt, men vakade inte över sin jämlikhet med Gud, utan avstod allt och antog en tjänares gestalt då han blev en av oss.
Ja, jag jobbar på!

Och en dag skall alla tungor bekänna att Jesus Kristus är herre, Gud Fadern till ära.

Så skönt att det är Gud som verkar i oss! Det är Herren som är motorn. Då är jag inte orolig. Glädjen letar sig fram.

Aulawaabel full av glädje.

Tillbaka till de mänskliga klokheterna:

"Vad som är viktigt för mig, kan vara oviktigt för andra. Det vore mycket enklare om vi alla tyckte samma..." skriver Patrik Gustafsson.

"Frihet för mig behöver inte vara frihet för dig.

När man bestämmer sig för att vara sig själv ända ut i fingerspetsarna, först då blir man fri.
Att lära sig säga "nej" till det som tar energi eller inte hinns med, då är man fri."

Att säga "ja" till det som ger kraft och glädje" är en personlig mognad."

Men en del är kvar i sin personliga omognad hela livet.

Jag väljer mina ord.

"Att bry sig om vad andra tycker om dig, kan vara lagom klokt, men att ta det på för stort allvar hämmar dig. 

Det spelar ingen roll vad du gör. Det finns alltid människor som inte tycker om det du gör. Orsaken kan variera, men är ofta dold avundsjuka. Det är en jobbig insikt."

Ja, sannerligen!
Tyvärr har jag mött mycket avundsjuka inom kyrkan, där personlig mognad inte räckt till och där Jesus inte fått driva ut småsintheten.
Det är en sorg och smärta, som är som stenar på det förflutnas stigar.
Men ingen arbetsplats går fri från dumheter, varken vården, skolan eller det militära.

Denna Aulawaabel vill bitas.

Hindra inte mina funktioner!


"Att våga vara modig och gå sin egen väg och öppna dörrar till det okända kan vara läskigt, men att stänga dörrar till det kända krävs ofta mer styrka och mod.

Då man bestämt sig för att gå sin egen väg, förlorar man ofta vänner, men de som stannar kvar är ofta de som har störst betydelse.
För mig kallar jag det äkta kärleksband att vänner kan fira med oss när vi är som bäst, och stöttar varandra när vi är som sämst."

Smäll till dörr'n med stjärten!

Vår storfamilj är mycket kreativ. Vi har firat en nybliven musikalartist, en medaljdiplomerad soldat och en Grammis-vinnare i klassen EMD - Electric Dance Music - Henrik "Himself" (leta upp honom på DuTuben!).
Om vi skulle vara avundsjuka på varann, då skulle vi vara mycket sjuka i vår familj...

Istället ser vi varandras talang som en gemensam styrka, som vi alla har glädje av.

För mig är detta den bibliska mänskosynen, att förstå att vi alla är en enda kropp, med olika lemmar.

TY LIKSOM KROPPEN ÄR EN OCH HAR MÅNGA DELAR OCH DE BILDAR EN ENDA KROPP, SÅ ÄR DET OCKSÅ MED KRISTUS.

MED EN OCH SAMMA ANDE HAR VI ALLA DÖPTS TILL ATT HÖRA TILL EN OCH SAMMA KROPP, VARE SIG VI ÄR JUDAR ELLER GREKER, SLAVAR ELLER FRIA - ALLA HAR VI FÅTT EN OCH SAMMA ANDE ATT DRICKA!
 1 Korintherbrevet kap 12.

Nyblivna artister planerar.

"Det finaste vi kan ge oss själva är att följa vårt eget hjärta. Det är inte alltid enkelt.
Att våga säga nej till andra, och slippa dåligt samvete, är att säga ja till sig själv, menar Patrik Gustafsson.
Det är en fin gåva till sig själv."

Suck, den som ändå hade fått uppleva det i unga år... Då hade jag läst latin och allmän språkkunskap, gått på dansutbildning på kvällarna och målat tavlor på helgerna. Utan att behöva förklara "Vad ska du ha det till?"

Hon é så läcker!

Men kanske har Gud en pott med uppgifter åt oss alla. Om det blir fördröjningar i livet, så ser Han till att det ändå händer, förr eller senare - bara vi inte är för envisa och dumma.

Och plötsligt kom det trettio Aulawaablar till mig - en om dagen - och jag ritade och tecknade och förfärades och skrattade...

På utställningarna hör jag ibland folk säga:

- Det här uttrycker alla mina känslor - även de förbjudna...
- Hm, alla mina arbetskamrater har du tecknat...
- Och vår släkt!

Karibakkas innergård, Sölvesborg.


Välkommen till Galleri Salix Annex på Karibakkas innergård!
Här kan beskåda hela detta känslomässiga galleri, tillsammans med "Tokiga Tanten" (finns även på facebook) och Attila Forsbergs mäktiga Greta Garbo-tavla. 

Du kan beställa mina tavlor och även köpa dem direkt på plats.
Om de tar slut, så samarbetar jag med Peter Hörlin på Expose Print i Karlskrona.

Dessutom kan du denna vecka runt Midsommar få smaka på min nybryggda Kombucha, och småprata med Roger och Maggan!
De håller innergården öppen torsdagar, fredag och lördagar under sommaren.

Kombucha - fermenterat te.


Galna hälsningar, 
- med tack till Patrik Gustafsson att jag fick citera några av dina tankar.
Vi ses!

Helene F Sturefelt,

- högkänslig manet-kreatör...

Det är ingen som förstår mig...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar