Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 7 september 2010

PILGRIMSVANDRING I SKÄRGÅRDEN

Stumholmen

Karlskrona är fantastiskt! Staden är byggt på 33 öar och vart man än vänder sig så ser man vatten.
Jag är pilgrimsvandrare i själ och hjärta.
Måste man åka till fjälls för att få vandra på detta sätt eller kan man göra det i stan?

Jag har under flera år inbjudit till enkla pilgrimsvandringar varannan söndag, som ett alternativ till söndagspromenaden. Vi går bara 1,5 timme men innehållet är rikt.
Det viktigaste är konstigt nog - tystnaden...

Följ med på en vandring! Nu går vi. Vi tar med oss orden från Psaltarpsalmen 23.

HERREN ÄR MIN HERDE, INGENTING SKALL FATTAS MIG.
HAN FÖR MIG I VALL PÅ GRÖNA ÄNGAR,
HAN LÅTER MIG VILA VID LUGNA VATTEN.

Pilgrims-simmar

Vi går på led, inte i bredd. Din rygg framför mig ger trygghet. Min rygg blir trygghet till vandraren bakom.
Tystnaden talar. Den är vilsam, för vi är tillsammans på lika villkor.
Tankarna får plats.
Jag slipper prata sönder det jag upplever. Vi slipper vara "trevliga".
Tillsammans vilar i det som händer.

HAN GER MIG NY KRAFT, HAN LEDER MIG PÅ RÄTTA VÄGAR
SITT NAMN TILL ÄRA.

Vi stannar och vilar i cirkel. Lutar oss mot staven, de som har den med.
Stadens liv och rörelse är runtomkring oss, men vi sluter ögonen och fokuserar inåt:

GUD, MIN HERDE OCH MEDVANDRARE,
DU SOM DELAR MINA STEG OCH TANKAR DENNA DAG,
BERÖR MIG NU MED DIN KÄRLEK, GENOM LYS MITT MÖRKER,
FÖRLÅT MINA FELSTEG I TANKAR, ORD OCH HANDLINGAR.
INTE ENS I DEN MÖRKASTE DAL FRUKTAR JAG NÅGOT ONT,
TY DU ÄR MED MIG, DIN KÄPP OCH STAV GÖR MIG TRYGG.

Tanke och känsla vilar vid det faktum att Kristus är världens ljus... som genomlyser oss på insidan och ut.
Förlåtelsen behåller vi inte för oss själva, vi får meditera kring detta att räcka den vidare.
Försoningen tillhör också gemenskapen. Var och en får bära den tanken med sig, att leva försonad:
med sig själv, sitt livsöde och med Gud.

Pilgrimsskorna blommar!

DU DUKAR ETT BORD FÖR MIG I MINA FIENDERS ÅSYN
DU SMÖRJER MITT HUVUD MED OLJA
OCH FYLLER MIN BÄGARE TILL BRÄDDEN.

LOVAD VARE DU; JESUS KRISTUS, VÅR MEDVANDRARE I LIV OCH DÖD.
DU ÄR HÄR I RASTPLATSENS VILA, DU ÄR HÄR, I VIN OCH BRÖD.

DEN NATT, DÅ HAN BLEV FÖRRÅD, TOG HAN ETT BRÖD, TACKADE...

Orden sjunker djupt in i min själ.
Tänk att ord kan öppna nya skikt av verkligheten! Som dessa:
- Vi får liv av ditt liv. Vi får dela för att hela. Vi får ta emot för att kunna ge.

Allt det vi ser, vävs in i Guds kommunikation med oss:

Iknuffad

En varningskon är puttad i vattnet... Vad säger det?
Ett tidens tecken, tänker jag. Det som ska varna och skydda, vill man inte veta av... bort med dig!
Precis så gör många med vår tro och vår Bibel.
Och ogräset tar över...

DIN GODHET OCH NÅD SKALL FÖLJA MIG VARJE DAG I MITT LIV
OCH HERRENS HUS SKALL VARA MITT HEM
SÅ LÄNGE JAG LEVER!
Saltö hamn

Vi stannade till vid Saltö-hem, Karlskronas Manhattan...
Återigen ställde vi oss i cirkel, men denna gången med vänster hand i mitten och höger hand ut åt alla vädersträck - så välsignade vi staden...
En tid senare kom två väninnor att samtala med varann:
- Jag satt på balkongen och solen sken. Plötsligt erfor jag en sådan frid, sa den ena.
Det var samtidigt som vi stod nedanför och välsignade...

Tack gode Gud att vi kan och får vandra på detta sätt i vår stad!
Det gör oss så gott!

Nu i september kommer pilgrimspräst Anna Alebo från Lunds stift till Blekinge för att utveckla pilgrimslederna hela vägen genom vårt län.

Kyrkan kommer sakta men säkert på fötter igen... ty vår Herre och Mästare satt inte still inne på pastorsexpeditioner... Han var ute och vandrade där folket var.
Låtom oss göra likaledes.
Skorna på!
Helene Sturefelt, stavar gärna.

2 kommentarer:

  1. Hej Helene,

    Jag heter Pernilla, är konstnär och går mitt sista år på
    Konsthögskolan Valand i Göteborg.
    Jag arbetar med ett projekt rörande pilgrimsvandringar, varför man gör
    dom, vad man hittar, om man hittar något m.m. Mitt intresse är främst
    sökandet, kanske för att jag själv varit vilsen och letar efter svar.
    Hittade din sida på nätet och undrar ifall du skulle vilja hjälpa mig
    genom att svara på frågor om dina vandringar?
    Jag är väldigt seriös i mitt arbete och kommer att behandla dina svar
    med största respekt om du väljer att vara med.

    Med vänliga hälsningar
    Pernilla Ljungkvist
    pljungkvist@gmail.com

    SvaraRadera