Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 28 september 2010

LÄTTSINNIG

Tusenskönor, Borgs By Öland

Jag är lättsinnig.
Inte lättroad, men lätt i sinnet.
Livet går som en dans!

Men det är inte som du tror...

Lättsinne i sin negativa betydelse handlar om ansvarslöshet och ytlighet. Då är det en av dödssynderna.
Men om vi vänder på begreppet hittar vi en annan sida.

Lättsinnig kan också vara att vara lätt till sinnet.
Det är att ta ansvar för sina känslor och beslut.


Vi var och handlade idag, min dotter och jag samt barnbarnet. Vi hittade en fin väggprydnad som personalen lade undan medan vi tittade vidare.
Efter en stund dök personalen upp med ledsen min.
- Tyvärr... vi har råkat slå sönder ett av era glas.. och det var de sista... vi är jätteledsna... tyvärr, mycket ledsna...
- Ja ja, sa vi och fokuserade på en lösning, det finns väl andra glas?
- ... mycket ledsna...
- Jo jo, men vi hittar säkert något som passar! sa vi och vägrade dras ned av "olyckan".
Vi ville behålla vårt lättsinne, vårt lätta sinne att inte fastna i problem utan gå vidare.

Inget tungsinne här!

Tungsint?

Maria, Rönn, präst och diplomerad Helig Dansledare berättar om sitt lättsinne:

- När vi tar några danssteg till musik som vi tycker om, blir vi lätta till sinnet. Det tunga sinnelaget liksom flyger bort så vi kan gå vidare, trots motgångar och känslor av meningslöshet. Dansen kan ge det andlösa lugn som om tiden stod stilla.
Man är i ett "flow" eller "peak experience" eller varför inte i det tillstånd som de kristna mystikerna kallar "uno mystica".

Jag älskar att dansa!
När vi kom hem tog jag mitt barnbarn i famnen, tog några danssteg och kände den lilla barnakroppen snurra runt tillsammans med mig.
Gammal och ung, men generna minns... minns hur det var och alltid ska vara i den rörelse som är livets ständiga spiral.
Vi svävade som på små moln av lycka.

Flytande moln

Maria Rönn fortsätter i Nätverksbladet för cirkeldans:

- Jag måste investera min egen energi för att den ska växa till min fördel. Vägen dit kan vara motig. Steg ska läras och samordnas med andra.
Men på detta sätt överskrider människan sig själv och kan växa. Hon tar kontroll över sitt eget liv.

Dansen i sig väcker känslorna av lätthet. Dansen väcker den energi som gör människan levande, ja det som legat i träda väcks till liv.

Maria Rönn har en egen hemsida:
http://www.mariaronn.com/

Jag tänker på kroppens fem sinnen. Tre är till för att kommunicera med omvärlden, två för min egen skull.
Hur då?
Jo, ögon, öron och lukt hjälper oss möta omvärlden. Jag ser dig, jag hör dig jag känner din doft.
Men hudens känsel och tungas smak är bara till för mig och mitt välbefinnande.

Dans är hud.
Kärlek är smak. De två viktigaste sinnena?
Sådant kan man ligga och fundera på medan kvällen övergår till natt..

Är du muren eller blomman?

Hur gick det med glasen?
Jo, vi hittade några ännu finare - och fick dem dessutom gratis, som plåster på såren!
Tack gode Gud för lättsinnet.

"Allting har sin tid, klaga har sin tid och dansa har sin tid.
Allt har Gud gjort skönt för sin tid, ja han har också lagt evigheten i människornas hjärtan.
Dock så att de inte till fullo förmår fatta det verk som Gud har gjort.

Och jag insåg att inget är bättre för människan än att hon är glad under sitt arbete, ty det är den del hon får."
Predikaren kap 3.

Med tacksamt lättsinne ska jag nu äta, dricka och vara glad.
Skål!

Helene Sturefelt
- flädersaftsdrickare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar