Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 26 september 2010

BERÖRD

 Underläge

Jag går inte på bio, ser inga filmer och har slängt ut TV´n.
Det får inte plats fler intryck efter en dag på jobbet.

Jobbet... vilket jobb!
Att få arbeta och tjäna som präst är alldeles fantastiskt!
Vilka möten, vilka livshistorier - filmskapare får ursäkta men en dag på "jobbet" har uppfyllt kvoten med råge.
Lägg därtill Guds dimension... och smaken av himmelriket är nära.

Låt mig få dela några ögonblicksbilder då Gud berörde. Tre möten.

Dopängel från 1744

Jag tillhör dem som tror att även små barn förstår vad man säjer. De kommunicerar och jag tar dem på största allvar.
Släkten var samlad till dophögtid och alla ljus var tända.

- Vem är rik inför Gud? Den som är förälder, absolut! Men ännu mer den som har ett sådant öppet hjärta som detta lilla barn. Där finns ännu inga erfarenheter av svek och smärta, där finns bara två öppna ögon som ser...

Från djupet av den himmel hon just lämnat, såg detta barn på oss.

- Måne och sol, vatten och vind och blommor och barn skapade Gud...
Hon tittade och såg, rakt igenom oss, tog in det som hände och var fullt närvarande.

Pappan hällde upp dopvattnet, jag tog henne i famnen och satte henne på höften för att hon skulle se...
- Jag döper dig...
Hon tittade i dopvattnet...
Skenet från det stora Kristusljuset speglade sig i dopvattnet och färgade hennes ansikte med svag guldfärg...
- ... i Faderns...
Vad är en människa? Omsluten av Guds kärlek!
- ... och Sonens...
Vad är en brusten snubbelmänniska? Förlåten och försonad!
- ... och den Helige Andes namn.
Guds presens är lagd i vårt hjärta. Hur länge ska det bära? I evighet.

Närgången

Nästa möte.
Tonåringar, fjortisar, stora barn eller unga vuxna?
Hormoner som rusar runt.
- Fyra krav har jag ställt på den livsåskådning som ska bära mig genom livet, sa jag.
Den måste klara av att hjälpa mig igenom SKAM, SKULD, LIV OCH DÖD.

En orolig grabb med "myror i brallan" lystrade och stannade upp.
- Skam, att alltid känna sig fel, vara fel, alltid rodna, drivas av rädsla... Vad botar det? Vem?
Min erfarenhet är Guds kärlek.
Jag har blivit berörd av denna stora kärlek. Den har drivit ut mänskofruktan. Jag är fri!

- Skuld, jag orkar inte sona mina egna synder och hålla på och återfödas om och om igen... Reinkarnationens förbannelse vill jag inte deltaga i!
Jesus på korset har brutit den förbannelsen. Han har löst min skuld.
När jag förstod det, kom en värme emot mig...

- Livet: min tro ska hålla att leva på.
- Döden: min tro ska tåla att dö för.

"Jag tror på en Gud som är helig och varm... och som lever med mig när jag dör..."
Sv Ps 766.
Vilken fantastisk trosbekännelse! Den bär mig! Och dig?

När vi skulle avsluta med sången "Må din väg gå dig till mötes" fångade en kvinna blicken hos den oroliga grabben, och deras djup möttes...
Jag hoppas och ber att pojken kände att det är så Gud berör oss.

Gul, Guld, Orange - Gudfärgad

Det tredje mötet.
En man mitt i karriären. Tufft jobb, krävande uppgifter. Cynism så till den milda grad att hans själsliv höll på att gå förlorat.
Han beslöt sig för att ta "time out", hoppa av hjulen ett tag.
Finna sig själv.
Pilgrimsvandra.... I den långsamma lunken kom själen och känslan tillbaka. Bedövningen släppte.
Det inre samtalet med Gud fick plats.

Och utan att han visste hur det gick till, samtalade han med ett DU...

Han återvände hem från vandringen med vissheten att han inte längre var ensam.

"Närvaron finns där, en kraft som vill bära".
Sv Ps 762.

Berörd. Be och rörd.
Rör vid mig! Jag blir rörd när du ber för mig.

Jag glömmer aldrig den dagen jag tog bort det svarta locket framför mitt hjärta och med bävan öppnade för Guds närvaro...
Skulle jag dö nu?
Ja.
Mitt ego skulle dö nu. Men inte Jag!
Jag blev så levande som jag aldrig varit tidigare!
Hur ska man någonsin kunna återge detta mysterium som det är att bli berörd av Guds kärlek?


Käre himmelske Far, jag ber för den som just nu läser dessa rader...
Kom och berör honom/henne med din värme.
Kom med ditt ljus och bränn bort mörker och ovilja.
- Ja, Gud, jag välkomnar dig in i mitt liv.
I Jesu namn, amen.

Helene Sturefelt
- taggad av tagetes, berörd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar