Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 19 september 2010

HELENES VAL-ANALYS

Min valhemlighet

Det är lika högtidligt varje gång att få gå till valurnorna i röstlokalen.
Det firas varje gång med söndagsmiddag med sås... och efterrrätt!

Skolorna tar sitt ansvar och lär eleverna hur ett demokratiskt val går till. Bra!
Jag har en känsla av att det är därför röstdeltagandet ökar.
Såg några muslimska kvinnor gå nedför backen med fladdrande dräkter, på väg till vallokalen. Undrar vad de skulle rösta på?
Inte Sverigedemokraterna ialla fall!

Sunnadalsskolan är vallokal

Resultatet är inte klart än och jag sitter uppe vid radion och lyssnar. Här kommer min enkla men arga valanalys:
- Vi vill inte ta i dem med tång!

Nä, just det. Förbaskade alla renhåriga partier som är så fega att de inte vågar ta debatten med SvD!!!
Genom att tiga har de drivit många i armarna på SvD, precis som jag har varnat för.

Varför har ingen tagit debatten med dem?
Missnöjet med integrationspolitiken är stor, liksom invandringspolitiken.

Jag anar det värsta:
- Man saknar motargument och håller egentligen med dem...

Jag hörde någon säga:
- Jag röstar inte på SvD men hoppas att de kommer in, så att de kan påminna de andra om att de måste ta itu med invandringspolitiken. Precis som miljöpartiet var ett sak-frågeparti som skulle driva fram grön politik hos de andra, så kan SvD bli det i detta fallet.

Miljöpartiet kom för att stanna - grattis till det bästa valresultatet.
Men SvD har väl inte kommit för att stanna?? Bevare oss väl...

Jag har under hela valrörelsen undrat varför man talar om "mångfald" utan att definiera den.
Alla kryddor är inte bra i maten. Det måste finnas kunskap om vad som fungerar ihop.
Mångfald är inget bra i sig. Det kan tvärtom vara den faktorn som splittrar allt.
Mångfald fungerar bara när alla har funnit sin plats och kan samverka, och det är ju just detta som är bristen.

Morötter: röda, gula, vita, orange...

Kom igen nu och ge konkreta förslag hur de nya svenskarna ska integreras i vårt samhälle!
Nere i Europa ser vi ju redan hur muslimska grupper bildar egna samhällen i samhället. Vill vi det?
Då är det inte mångfald utan just splittring.
Var finns mötesplatserna?
Var finns kunskapen om varandra?

Denna "tång-politik" är barnslig.
Vi ska visst ta i varandra och syna varandras argument!
Om vi släpper för ett ögonblick allt tal om "rättigheter" och istället talar om "skyldigheter" då närmar vi oss det som många kanske tänker i det tysta:
- Jag är skyldig att följa den mänskosyn som råder här.

Utsidan inte likadan som insidan..

Har du sett röda morötter? Det har inte jag. Likväl fick jag en påse här om dagen med gula, vita och röda morötter! Konstiga typer...
När jag delade de mörkröda rotfrukterna såg jag till min förvåning att det var orange inuti...

Just det! Det är så det är! Innerst inne är vi alla lika, med samma behov att bli tagna på allvar - vi som har bott här länge och de som har kommit hit av olika anledningar.
Segregation eller integration?
När vi lär känna varann blir vi riktiga människor och inte bara "konstiga morötter" som vi inte känner igen...

Så, alla politiska partier, ta SvD på allvar och se till att forma en klok invandrarpolitik så att ingen har anledning att rösta på dem någon mer gång!
Bruna morötter är inte ätliga.

Helene Sturefelt,
som har grön sidofärg i denna blogg:
= grönskande natur
= dialog med islam
= diakoni för den utsatte

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar