Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 6 maj 2010

GÖR DET OSYNLIGA SYNLIGT


- Det är ett problem med er produkt, sa marknadschefen till kyrkoherden.
- Eh, vad kan det vara..?
- Den är osynlig.

Jag tror på Gud.
- Visa mig Gud då!
Eller som en av lärjungarna sa:
- Visa oss Fadern, det är nog för oss.
Jesus svarade Filippos:
- Så länge har jag varit tillsammans med er, och ändå känner du mig inte?
(Joh 14:8)

"Religionens ärende är att försöka göra det osynliga synligt för människor" skriver pilgrimspräst Tomas Wettermark i "En studie om kristen ikonografi."

Varje troende vet att det är omöjligt att "visa Gud". Ändå finns det en lust och längtan att berätta om uppenbarelser, boningar och manifestationer.
Både juden, den kristne och muslimen vet att Gud är för hög för att begripa. OM man skulle avbilda Gud, finns risken att man börjar tillbe bilden istället för Gud.
Eftersom människan är så liten.. står inte ut med det abstrakta... och vill göra allt konkret.

Muslimen har löst det genom att utveckla den sköna konsten kalligrafi - skönskrift.

Men i Tio Guds bud står ett påbud: 2 Mosebok 20:4
- Du skall inte göra dig något beläte eller någon bild vare sig av det som är uppe i himmelen eller av det som är nere på jorden... Du skall inte tillbe sådana, ej heller tjäna dem...

Hårda ord, hårda bud. Vad säger alla konstnärer? Vart ska kreativiteten då ta vägen?
Lägg märke till att detta bildförbud alltså är en del av Tio Guds bud, som nr 2!
Luther tog bort det när han formade sin katekes:
- Det har spelat ut sin roll.
Och så delade han det tionde budet i två delar, så att det inte skulle bli Nio Guds Bud...
Så får man väl inte göra?!!
På knä framför ikonen i Vadstena Klosterkyrka.. såg jag högaltaret under det främre altarbordet..

Nåväl, tillbaka till ordningen.
Vid det sjunde ekumeniska konciliet i Nicea 787 fastslogs:
- Vi bevarar alla de kyrkliga traditioner som gått i arv till oss... framställandet av ikonmålningar som tjänar till intyg om Guds ords förkroppsligande...

Aha, här kommer motiveringen till att "göra bilder" (grek: ikon = bild). Eftersom Gud blivit Människa i Jesus Kristus, då har Gud lämnat det abstrakta och blivit konkret! Ande blir Kött.
Min tro blir en bild. Eller ett foto.

Djävulens lilla sändebud Malört gör allt för att den troende ska tillbe själva bilden istället för Kristus.
C S Lewis skriver insiktsfullt om vår svaghet i boken "Från helvetetes brevskola", läs den!

Kyrkohistorien har uppvisat båda dikena:
- ikonoduler (= ikondyrkare)
- ikonoklaster (=ikonkrossare)

Det viktigaste för mig är att försöka göra Guds kärlek verklig genom det jag säger och gör. Det måste märkas. Annars är det problem med produktförmedlaren...

Jag har lärt mig att ikoner är "fönster mot himlen", titthål, kikhål.
Och, det kanske inte är jag som är betraktaren... det är Gud själv... som SER MIG... genom några färgklickar på en träbit... förmedlade genom målade ögon...

TACK gode GUD!
- Det synliga är förgängligt, men det synliga är evigt. (2 Kor 4:18)

Helene Sturefelt
- osynlig som person i bloggosfären, men tillgänglig i form av ord.

1 kommentar:

  1. Karin Sundmark6 maj 2010 kl. 19:41

    tack för detta. det är omväxlande njutning och glädje och nya tankar att läsa din blogg

    SvaraRadera