Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 4 maj 2010

HÅLL BUDEN - ELLER ÄLSKA!

Kärleksglas från Kosta Boda

- Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning.
Fräscha ord från 90-talet. Alltså år 90 efter Kristus. Det är Johannes som skriver, han som satt nära Jesus vid bordet och kände andedräkten från honom när han talade.
- Och detta är hans bud, att vi skall tro på hans son Jesu Kristi namn, och älska varandra, såsom han har befallt.

Vad menas? Vilka bud ska vi hålla?
Är de alla de tio? Eller Moseböckernas renhetsföreskrifter? Eller muslimernas fem pelare? Älskar Gud oss om vi håller allt detta?

Detta är allvar. Om Gud bara älskar de som håller hans bud, då har Gud låst sig... och målat in sig i ett hörn... eftersom det inte finns någon enda som kan hålla alla buden.

Dessutom, och det är allvar, om Gud bara älskar dessa duktiga människor, då är det inte kärlek!!
Då är det en sekuritas-funktion från himmelen med smak av helvete...
Kodlås: Joh 3:16

KÄRLEK KAN ALDRIG VARA VILLKORAD!
Då är det inte kärlek.

Därför är det så skönt att läsa att "buden" handlar om att luta sig mot Jesus, han som har gjort allt, t o m besegrat döden. Vem kan det?!
Att vara kristen för mig är just detta: att få luta mig mot och lita på Jesus.
Att TA EMOT.
Min prestationer är ingenting att vifta med framför Sankte Per.

Eller som om jag bara skulle älska barnen när de har städat sina rum... Jag älskar dem nästan mer när de har slagit sig... eller misslyckats på provet... 

- Den som håller Guds bud (lutar sig mot Jesus) förbllir i Gud (som är kärlek) och Gud förblir i honom. Och att Gud förblir i oss VET VI av anden, som han har gett oss.

PrÄstationslösa hälsningar
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar