Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 17 maj 2010

BINGOLOTTO-BÖNEVINST


Man kan be till Gud om allting. Och Gud svarar, tro mig!
På Sitt sätt.
Vi tror att ett "ja" alltid är själva bönesvaret. Men ett nej är också ett svar, eller hur? Likaså ett "vänta".

Det jag nu ska berätta kan vändas till sin motsats. Men jag tar risken.

Det var en gång en knarkare i Köpenhamn som knackade på prästgårdens dörr.
- Vi är så hungriga...
- Jaha.. ?!
Vad gör man åt tiggeri vid dörren?
Satt just och förberedde predikan om Jesus som sa "ge åt den som ber dig"... Hans vädjan gick rakt till hjärtat, där Jesus just hade talat. Visst, vi ordnade en matkasse.

Några år senare blev Dan frälst. Befriad, döpt och renad från sitt missbruk! Bara det är en saga i sig. Han gifte sig, han läste in en fil.kand. - och vi undrade: om han inte hade knarkat ihjäl en del hjärnceller, hade han varit professor nu? - - -

Dan har flyttat och fått sitt första jobb - någonsin... Han borde vara uträknad men är inte det. Med Guds beskydd och en makalös vilja är han nu på fötter.

Men så ringde han igen och berättade:
- Vi har haft skulder på 25.000 kr som plågat oss. Men så vann vi på Bingo-Lotto! Vet du hur mycket? Gud är så god: 27.000 kr!!!
- Jaha... sa jag igen, lika dum och förvånad som första gången.
- Ja, Gud är så god, vi har betalt våra skulder och pengarna räckte till nya sommardäck också! De kostade 2.000 kr... Gud ser verkligen våra behov, jag är så tacksam.


Läser i LP-stiftelsens tidning "StreetNews" om hur kokainet väller in över Sverige. Jag citerar ur artikeln:
"Kokainet har gjort en klassresa: de flesta som sökte hjälp hos MariaBeroendeCentrum i Stockholm var byggjobbare och hantverkare.
Polisen rapporterar att ungdomar som använder kokain inte ser sig som narkomaner, eftersom man inte behöver sprutor...

Colombias vicepresident Fransisco Santos Calderon och Jörgen Svidén på European Citites Against Drugs skriver att knarkkartellerna har koncentrerat kokainproduktionen till ekologiskt känsliga områden i Anderna.
För att producera 1 gram kokain förstörs 4 hektar av Amazonas regnskogar.
Giftiga bekämpningsmedel dumpas i Amazonas känsliga vattendrag. Skövlingen påverkar den globala uppvärmningen..."

Jag orkar inte läsa mer... förtvivlan smyger sig på.
Vad skulle Dan säga, han som vet baksidan av detta?

Vad är artikelförfattarnas poäng? Jag citerar:
"Glorifieringen av kokain måste upphöra. Media och populärkultur måste sluta att understödja denna s k champagnedrog."

Jesus förvandlade vatten till vin, berättar evangelierna. Kan han förvandla tillbaka på andra hållet också?
Iså fall ber jag i min aftonbön att kokainet ska bli till regnskogsträd igen och kemikalieförgiftade vatten ska bli friska.
Min Bingo-Lottovinst heter en Befriad Natur från människans girighet.
Och tack Gud för Dan!
Amen.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar