Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 16 maj 2010

FOTBOLLEN PREDIKAR

Västra Mark
- Spring! Passa! Hit!
- MÅÅÅL! Ja! Nej....
Inkast, off side, frispark och en fruktansvärd massa svettiga springsteg.
Det var ingen tvekan om vad de två fotbollslagen höll på med. Alla visste sin uppgift, alla hade sin position och kämpade för att inte svika sitt lag.

Ingen skulle få för sig att börja spela handboll istället... eller leka psykologer och förklara för domaren hur det Egentligen Är... eller bara lämna spelplanen och gå hem. Nej, sådant inträffar inte på en idrottsarena.


Låt oss nu överföra detta till kyrkan...
Jag har hört en dålig radiopredikan idag. Det var pinsamt. Prästen svek sin uppgift och talade om "gemensamma mål" och "balans" precis som med inandningen, in och ut och ... utan att nämna vår huvudperson Jesus Kristus, utan att utlägga vår evangelietext.
Om jag inte hade vetat vad jag lyssnade på, skulle det lika gärna ha kunnat vara en politisk retorik...

Det roliga med dagens fotbollsmatch på Västra Mark var att just de politiska partierna var där och spelade mot varann! Röda mot blågrön allians. Härliga rytmer från estetlinjen höjde stämningen. Straffläggning i pausen, då de "riktiga" spelarna vilade sig.

Det var Olidigt Spännande... Skulle sossarna göra mål på straff, eller hur skulle det gå...?
KD drog för långt åt höger och missade målet... Så Synd.
Men alla kämpade.
Det är tur att politiken inte avgörs på idrottsarenan!

Vad jag vill komma fram till är att kyrkan måste vara kyrka, inget annat.
Det måste märkas att vi är kristna, eller? Sekulariseringen - inom kyrkan själv - har gått så långt att jag blir rädd ibland...
Kyrka, Kyrios = de som tillhör Herren.
Jag  tar gärna hjälp av psykologi och glada trumrytmer i gudstjänsten, men det måste vara klart att det är Jesus i Centrum och hans Nåd. Jag vill inte bli bortdribblad av otydlighet och kringprat.

- Where is the Gospel? frågade ju Craig Satterlee från Canada när han besökte oss präster i Lund.
Var är målet?
Att möta sin Lagtränare i omklädningsrummet efteråt och få en uppmuntrande klapp på axeln?
Att möta Domaren i respekt med ett Tack?
Att hälsa på motspelarna med ett fast handslag?

Ja, säkert allt detta.
Och i kyrkan att få höra hur Jesus säger:
- Detta har jag sagt er i bilder... (!) Det kommer en tid då jag inte skall tala i bilder utan med klara ord låta er veta allt om Fadern. jag kom från Fadern och trädde in i världen. Jag lämnar världen och går till Fadern."
Johannes evangelium kap 14:23-33

Vi har mycket att lära av fotbollen, som idag var den bättre predikan.
Men nästan gång kan det vara tvärtom.

Hälsningar med ett kraftfullt Inkast.
Helene Sturefelt

1 kommentar: