Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 15 maj 2010

SLÅSS MOT VÄDERKVARNAR

Kvarnen i Loppertorp, Öland

Ur Diktsamlingen VREDENS HETTA:

SVÄRD

Don Quijote
   slogs mot väderkvarnar
- vilka kvarnar maler mig?

Hans mjöl blev aldrig malet
- går jag också till usla kvarnar?

   Så ditt utsäde i stenig mark
   Frid över mager teg
   Hellre än i den feta myllan
   där ofärd svälter dig.

                II

Ädel hjälte
   drog sitt svärd
- vilket vapen sårar mest?

Möllans vingar tog hans liv
- slåss jag också mot luftslott
med svärd?

   Så ditt utsäde i stenig mark
   Frid över mager teg
   Hellre än i den feta myllan
   där ofärd svälter dig.

Det heter att man ska välja sina strider.
Man kan slåss mot människor, idéer eller miljögifter, (de tre hänger ihop).
Man kan bruka det fria ordet och prata, tala, skriva insändare och blogga...
Gör det någon skillnad?

Engagemang slåss mot likgiltighet. Kampen slåss mot bekvämligheten.
Slappheten mot Anden.
Stenig teg mot den feta myllan.

"Mänskan ej lever blott av bröd, henne Guds ord måste nära."
Sv Ps 161.
Möllan maler. Kornen krossas. Blir till mjöl som blir bröd.
Tanken maler. Orden krossas. Blir till meningar som bär liv.

Om man tror stort om sig själv, vaktar man sin tunga över vilka ord som får komma ut, ty man vet dess kraft och verkningar.

Kritik? Ja, mot orättvisorna och dumheten.
Beröm? Ja, till glöden och klokheten.
Jag fortsätter så mitt utsäde i stening mark, precis som jag skrev en augustidag 1998.
Frid över mager teg, även 2010.

Ordtuggaren
Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar