Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 3 november 2011

UTTRÄDENA MINSKAR

Fredrikskyrkan. Nu vänder det!

Det här är en riktigt glad nyhet!
Utträdena ur Svenska kyrkan minskar. Och allt fler hittar tillbaka igen.

Siffrorna för hela riket är dock förskräckligt stora:
Ut - 56939  personer
In -    5927  personer

Karlskrona stadsförsamling har följande siffror (bara utträden):
2009 - 183
2010 - 169
2011 - 132

Ni som är bra på % - hur stor är minskningen?
Trenden är helt klar, tack för det.

Forskaren Jonas Bromander, Uppsala, bekräftar minskningen. Vad beror detta på?
Han tror, liksom flera församlingar i landet, att Svenska kyrkan inte figurerat så mycket i tidningarna, varken negativa eller positiva artiklar.

Det där håller inte jag med om.
Positiva händelser bidrar naturligtvis att man vill vara med i kyrkan - inte minst vad gäller diakonernas arbete bland nyfattiga, samt gudstjänster som berör...
För att inte tala om vid livets slut:
- Det känns säkrast att vara med, som en farbror sa...

Det är också en trosbekännelse...

Varje 1 advent bjuder vi in dem som valt att åter inträda i kyrkans gemenskap. Då hälsar vi dem välkomna och ger en liten gåva - vilken härlig start på det nya kyrkoåret!

Korsberga kyrka, Växjö stift.

Nu ska jag säga en arg sak:

Till alla som valt att gå ur Svenska kyrkan för att något felaktigt eller dumt har hänt - hur tänker ni egentligen?
Kyrkan är ingen butik som levererar varor, som kunden kan rata... och gå där ifrån....

Förstår ni inte hur viktiga ni är - i en kristen gemenskap - att ni stannar kvar och deltar i arbetet mot förbättringar??
Exempel:
1. En del kyrkor flirtar med islam - Stanna kvar och var kristen då! Annars medverkar du till att kyrkan islamiseras.
2. Kyrkan hanterar pengar fel - Stanna kvar och se till att bli invald i kyrkorådet, och medverka med dina kunskaper och erfarenheter!
3. Kvinnliga präster (men det är snart utagerat) - stanna kvar och stöd oss som är kvinnor och ändå (!) predikar Kristus!

Jag vill att du ser på dig själv som en tillgång - inte som en sur kund som rynkar på lilla näsan så fort det inte passar, det är lite barnsligt....

Tänk dig själv:
- Jag vill gå ur kommunen! Bu hu  för de bygger så konstiga hus här...
Eller:
- Jag tänker gå ur landstinget för jag är minsann aldrig sjuk!

Hässleholms kyrka.

Kyrkan värnar kollektivet, som består av enskilda ansvarstagande individer.
Jag vill inte bara ha din kyrkoskatt... jag vill ha ditt engagemang!
Jag vill ha dig i kyrkbänken! I kören! I bönegrupper och beslutskommittéer!

Till den som ändå väljer att stanna utanför, vill jag säga:

- Hoppas du inte var så dum att du betalade 150 kr för en blankett på internet...
I så fall är du lurad.
Vi i kyrkan tar inget betalt att träda ur... det är gratis...
Du kan också se dig själv i spegeln och säga:
- Mitt utträde har medverkat till att avkristna Sverige, vilket förmodligen är det du vill, och jag har därmed lämnat plats för andra religiösa riktningar...
... för ty, samhället kommer aldrig att bli sekulariserat, även om själva staten är det.

Till sist:
Kyrkan håller på att arbeta med ett förslag till dig som har dålig ekonomi, så att du ändå ska kunna vara kvar, och inte behöva lämna kyrkan p g a ekonomin.

Kom in!
Ölmstad kyrka, Växjö stift.

Och om jag inte har retat upp allt för många, så tipsar jag om INTRÄDES-blankett hos din lokala församling.
Tjohoo så välkommen du är! Från livets början till dess slut- och ända in i evigheten!

Fast, är det så enkelt?
Hm, det tar vi en annan gång....

SIN ENDA GRUND HAR KYRKAN I KRISTUS, FRÄLSAREN...
Sv Psalm 57

Helene Sturefelt
- kyrklig OCH kristen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar