Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

söndag 27 november 2011

STORMIG ADVENT

Storm i sandlådan...

Vilken konstig adventshelg - det är + 9 grader och full storm, nej orkan!

När jag skriver detta är stormen uppe i 33 sekundmeter i Karlskrona skärgård.
Hur går det med trafiken? Tåg, flyg, färjor?
Träd faller...
Lokalnyheterna bryter in och meddelar att det är 41 sek/m ute på Hanöbukten... och 2500 hushåll är utan ström i länet.
Hjälp... en ny Gudrun??
Varför har de förresten kvinnonamn? Tänk att få en storm uppkallad efter sig - Stormen Helene... hu...

Och många adventsgranar ligger väl knäckta med julgransbelysningen runt lyktstolparna...

Vinden tar i - akta bilarna!

Trots detta har väldigt många varit i våra kyrkor idag och sjungit "Bered en väg för Herran" och "Hosianna Davids son".
Marinens musikkår hade konsert i eftermiddags tillsammans med körer och dirigent Gustaf Sjökvist.
Deras stora lastbil med instrument stod parkerad utanför Fredrikskyrkan.

Det hade kanske varit säkrare att ta sig fram med åsna idag? - - -

Samarbete.

Jag tycker så mycket de bibeltexter vi läser denna helgen:

SE DIN KONUNG KOMMER TILL DIG
I RINGHET KOMMER HAN, RIDANDE PÅ EN ÅSNA...
KRIGETS VAPEN SKALL FÖRINTAS.
HAN SKALL FÖRKUNNA FRED FÖR FOLKEN
OCH HANS VÄLDE SKALL NÅ FRÅN HAV TILL HAV.
Sakarja kap 9

Men som tonåring minns jag att jag störde mig på simpelheten.
Om han nu är konung, borde han inte komma med större glans?

Det tog tid för mig att förstå att Guds perspektiv alltid är underifrån.
Och enkelheten är inte simpel. Det är snarare Guds strategi... att närma sig oss på våra villkor.

... ÖDMJUK OCH RIDANDE PÅ EN ÅSNA...

Matteus upprepar profetens ord, och så går Skriften i uppfyllelse.

Vad tänkte ägaren till åsnan, när lärjungarna kom och bara tog den?
Visserligen med löfte att strax lämna tillbaka den, men ändå.
Har Herren bruk för mig och mina ägodelar?

Det här är verkligen ett gott evangelium!
Gud tar oss i bruk - oavsett om vi är åsneägare eller åsna själv!
Tänk, att få vara bärare åt Kristus - en riktig Kristoffer!

Innan stormen satte igång igår, så tände vi ljus och lyssnade till helgsmålsbönen på radion.
Fina ord från Camilla Lif i Kungsholmens församling, det går att höra igen några veckor:

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2339

Ser du reservlampan i den lilla påsen?...

Det är gott att veta att Herren kan använda oss alla!
Det krävs inga andra kvalifikationer än att säga:
- Ja.

Och om Jesus skulle kommit i vår tid - vilket fordon skulle det ha varit i såfall?
Hm... om jag med glimten i ögat låter blicken svepa över parkeringen, så tror jag att han skulle ha valt en - lastbil!
Nej, en Epa-traktor, förstås!

Enkelt, utan att skrämma eller genera någon.
Och han skulle säga:
- Hoppa upp och sätt dig! Här finns plats för dig.

Och wonderbaums-granen skulle dofta frid och salighet.
Amen, gnägg och halleluja!

De enklaste advents-hälsningar,
Helene Sturefelt

Kristus-bil.

3 kommentarer:

  1. Stormen Per drog väl fram nån gång,, annars är det väl vi kvinnor som har fått ge namn åt stormarna,, varför kan man ju undra? men dina bloggar berör verkligen,mycket att fundera på, m. dina kloka tankar, tack Helene!

    SvaraRadera
  2. Helene svarar och tackar för ditt tack!
    Jag är glad att kunna beröra och hoppas göra det på ett sätt som leder framåt, inte bakåt.
    Stillsamma hälsningar!
    HS

    SvaraRadera
  3. Uppsnappat:
    - Det är väl jättebra att stormar har kvinnonamn! Det är vi som ska röra om i grytan och se till att något händer! Jag är stolt över att heta Berit, sa hon, och att denna storm fick mitt namn!
    Berit, genom Helene.

    SvaraRadera