Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

lördag 19 november 2011

GREKISK PSALM 490

Hellas. Bland gudar och gudinnor.

Finns Grekland kvar?
Jo, folket, landet och språket är kvar, men det ekonomiska Grekland som ska dra runt vardagen, finns det kvar?

Jag har aldrig hört talas om att ett land kan bli bankrutt, men nu tycks vi vara nära...

Svågern skickade ett sms:

Stöd en grek - bli fadder idag!
Hjälp Kostas, Dimitros och Georgiosodupulopuluos att få det fortsatt bra hemma i Grekland.
De riskerar nämligen hemskheter i sitt hemland såsom:
- betala skatt
- behöva gå till jobbet varje dag
- jobba längre om dagarna än 9-15
- inte få sina 14 månadslöner om året
- inte få gå i pension vid 50 års ålder med 96% av lönen...

Ge din gåva redan idag!
Sms:a Souvlaki till 72500, sms:et kostar bara 18.000 Skr... 

Man smälter bort i Grekland.

Det finns en psalm som vi sjunger ofta vid denna tiden på kyrkoåret - inför Domsöndagen - och det är psalm 490.
Den handlar om att Jesus skall komma tillbaka med glans. Allt som dolts skall då bli avslöjat.

Texten är grekisk från början, men översatt av en skotte, frikyrkopastorn Brownlie, som levde 1857 till 1925.
Det blir ett intressant möte, att låta en hundra år gammal psalm få möta dagens elände i Grekland...

JESUS ÄR DENSAMME SOM HAN VAR, MEN KLÄDD I HÄRLIGHET,
MED SOLENS KRONA BLIR HAN KRÖNT OCH STJÄRNORS DIADEM.

Av nyhetsrapporterna tycker jag mig ana två sorters egoism:
- folkets egoism, där individualismen är ett bättre alternativ än det solidariska och kollektivt bästa,
- makthavarnas egoism, där den gemensamma potten hamnar fel...
Ingen härlighet lyser här och Gud tycks frånvarande...  Eller?

Jag älskar Grekland. Det är vår kulturs vagga. Jag njöt av studierna i koiné-grekiska, jag lärde mig uppskatta moussaka och jag har dansat Helig Dans på Lesvos...
Men nu tror jag att jag spottar ut feta-osten när jag hör om den här imploderande egoismen!

OCH KLARARE ÄN PÅSKENS LJUS, DÅ HAN STEG UR SIN GRAV
OCH KROSSADE DET ONDAS MAKT
OCH DÖDENS UDD BRÖT AV...

Lider grekerna av hybris? Vem tror de att de är? Förstår de inte sin del i Europas helhet?
Menar de att vi andra kan jobba och slita ut oss, medan de ligger på stranden och solar?
Det provocerar mig!
Precis som i skolans grupparbeten, då bara den duktiga jobbade och de andra gled med, utan att göra något...

Läckert. 1986.

HANS STORA DAG, LÅT OSS MED BÖN OCH TRO PÅSKYNDA DEN!
GUDS SON SKALL KOMMA, ALLT SOM DOLTS SKALL DÅ BLI UPPENBART...

Pengar finns. Men de är på fel ställen.

Det är likadant här hemma i Karlskrona kommun, där det högerledda minoritetsstyret vill lägga ner alla byskolor och bowlinghallen där många samlas och sjukvården och ...
De sänker skatten och drar in allt som kostar pengar.
Det kollektiva samhället minskar och kvar ska bli - vaddå?
Sköt dig själv...

Här om dagen såg jag en "rolig" artikel och annons i tidningen:
- M och KD vill minska sjukvården, och strax intill:
- KD välkomnar till höstmöte: "Ett önskligare samhälle"  ?!

Ändå är vi i Sverige duktiga på att betala vår skatt, men landsbygdsfolkets insats tycks mest gå till att finansiera stadens utsmyckningar.
Mer om det en annan gång.

Bidé-bad. Håll huvudet kallt. Och fötterna.

Snälla greker, inse er plats i kollektivet. Ge inte upp! Kämpa.
Med Paulus avslutar jag detta inlägg:

JAG SKÄMS INTE FÖR EVANGELIET.
DET ÄR EN GUDS KRAFT SOM RÄDDAR VAR OCH EN SOM TROR,
JUDEN FRÄMST MEN OCKÅ GREKEN...

MEN GUDS VREDE DRABBAR ALL GUDLÖSHET OCH ORÄTT HOS MÄNNISKOR SOM HÅLLER SANNINGEN FÅNGEN I ORÄTTFÄRDIGHET.
Romarbrevet 1:16-18

Oj, jag har glömt betala TV-licensen...
Hejdå, måste skynda mig!

Hellan Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar