Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

måndag 28 november 2011

TUGGA BIBELORD

Kollekt - givandets glädje!

Jag tillhör en egendomlig skara som tycker om att betala räkningar...

Särskilt roligt är det att få skicka iväg en summa pengar till det som kan förändra människors liv - såsom Rädda Barnen, LP-stiftelsen, MAF och Svenska Bibelsällskapet.

Nu saxar jag ur den sistnämndas tidning BIBEL, där generalsekreterare Krister Andersson skriver, jag citerar:

Krister Andersson, Svenska Bibelsällskapet.

"Det är ännu långt kvar till den dag då vi kan säga att det överallt är en mänsklig rättighet att äga sin egen Bibel, på sitt eget språk.
Och ändå sprids redan nu 400 miljoner biblar per år".

Jag minns högstadiet i Höganäs där Gideoniterna delade ut gratis små Nya Testamenten.
Har du också kvar ditt fick-testamente?
Jag smygläste och vågade inte visa mitt intresse för de andra.
- Är du religiös Helene?
- Nja, du vet... eh... nu ringer det! Rast!

Biblar till konfirmanderna.

Krister Andersson fortsätter:
"Västerländska protester är nästan obefintliga när kristna förföljs...
Kristna egyptier massakrerades av militärfordon i Kairo i oktober och kristna skolflickor halshuggs i Indonesien... det rapporteras sällan..."

Varför denna blindhet för vår egen kristna tro?

"Nedkokat till gripbara siffror så dödas 287 kristna varje dag. Den totala summan för 2011 är den makabra 105.000 mördade kristna i världen."

INSKRIV DITT ORD I VÅRA HJÄRTAN:
 DET SOM TRÖSTAR, LÄR, FÖRMANAR OCH VARNAR OSS.

Så avslutades alltid predikan förr.
Och jag tuggade i mig varje bibelord jag hörde:

- det som tröstade mig att Gud alltid känner mitt hjärta,
- det som lärde mig försoningens mysterium,
- det som förmanade mig att se upp för min egoism,
- det som varnade mig för förakt och hädelse.

Farmors älskade Bibel.

"I en helt annan del av världen, i Norge, firades i frihet den 19 oktober den nya bibelöversättningen på nynorsk och bokmål.
Och media tycks där ha en positiv grundton när Bibeln recenseras och diskuteras.
Hur länge till?" undrar Krister Andersson.

VEM HAR JAG I HIMMELEN UTOM DIG!
OCH NÄR JAG HAR DIG GUD, DÅ FRÅGAR JAG EFTER INTET PÅ JORDEN.
Psaltaren 73:25

I England firar King James Version (KJV) 400 år.
Det finns nog ingen översättning av Bibeln som har haft så stor betydelse för så många människor världen över som just denna version KJV.

Skottska Bibelsällskapet har gjort ett roligt engagemang för vanligt folk på stan:
- Man har låtit allmänheten handskriva två verser var ur Bibeln på stora ark. Sedan har folkets "handskrift" laddats upp direkt på internet i "The Peoples Bible".

Vilken bra idé! Något för oss i Karlskrona?!

Läs mer om Bibelsällskapet: http://www.bibelsällskapet.se/

Kollekthåvar i Vadstena Klosterkyrka.

OM ÄN MIN KROPP OCH MIN SJÄL FÖRSMÄKTAR,
SÅ ÄR DOCK GUD MITT HJÄRTAS KLIPPA, OCH MIN DEL, EVINNERLIGEN.
Psalt 73:26

Krister Andersson får avrunda:

"Det dröjer nog innan kristna bibelbrukare i Skandinavien behandlas lika grymt som skett i Kairo denna höst.
Men vi skall inte förvånas om trycket hårdnar, även där skydd av kristna varit självklar.
Redan nu bildas här hemma lätt drev mot dem som hävdar sitt samvetes rätt att markera en avvikande hållning mot samhälle och kyrka."

Fråga mig....

Nåde den som inte är politiskt korrekt!
Det var inte Johannes Döparen heller - och han blev huvudet kortare...
Jag skall förbereda ett inlägg noga om sanna och falska profeter.
Återkommer längre fram.

SALIGA ÄR NI NÄR MAN SKYMFAR OCH FÖRFÖLJER ER,
OCH PÅ ALLT SÄTT FÖRTALAR ER FÖR MIN SKULL...
PÅ SAMMA SÄTT FÖRFÖLJDES JU PROFETERNA FÖRE SIN TID.
Jesus i Bergspredikan Matteus 6:11

Heliga Birgitta - tillrättavisare.

Gud välsigne alla Bibelsällskap runt om i världen, som hjälper människor till insikt om Guds kärlek, förlåtelse och upprättelse.
Detta evangelium räcker jag vidare till dig, kära läsare.

Helene Sturefelt
- ständigt hungrig efter Guds Ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar