Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

fredag 4 november 2011

PSALM i ALLHELGONATID "Mänskofrö"

Uppskattning.

Allhelgonahelgen är storhelg.
Många är lediga och kommer att besöka sin familjegrav.
Det är tillåtet att sörja - så skönt!
Gråt, medan höstregnet faller. Sörj och minns och tacka...

Här får du en psalm i allhelgonatid, som jag skrev för några år sedan:

Mänskofrö...

MÄNSKOFRÖ

ETT LIV ÄR SLUT, EN MÄNSKA DÖR
BLOTT SKALET LIGGER KVAR.
AV DET SOM VAR
SOM KÄRLEK GAV
ETT HOPP ÄR ALLT JAG HAR.

DITT LIV FÖRSVANN, DU GICK DIN VÄG
JAG ENSAM ÄR, OCH SKÖR.
VAD HÄNDER NU?
VAD HÄNDER SE´N?
DIN RÖST JAG ÄNNU HÖR.

EN ÖPPEN GRAV, VÅR MODER JORD
HON TAR DIG I SIN FAMN.
ETT MÄNSKOFRÖ
SOM DÖMD ATT DÖ
DJUPT VILAR, NÄMND VID NAMN.

O GUD GIV TRÖST, ÅT SORGSET BRÖST
OCH LÅT MIN SJÄL SLÅ ROT,
OCH VÄXA STARK
MOT HIMMELSK MARK
OCH BRISTA UT I BLOM!

UR TIDEN GÅ, ATT VARA SÅ
I EVIGHET HOS DIG.
DÄR KLARHET ÄR
OCH KÄRLEK BÄR
DITT NAMN ÄR HOS MIG.

Fjärilsbukett. Flyg, du är fri.

Du får så gärna använda den här texten - ännu inte tonsatt - och ange då varifrån du har fått den.
Kram i mörkret!

Och glöm inte att sorgen är kärlekens baksida.
Den som sörjer, har älskat.

Den som inte har älskat, sörjer det...

Helene Sturefelt
- präst och psalmförfattare.

1 kommentar: