Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 30 december 2010

JYLLANDSPOSTEN

Jag skulle vila, vara tyst... men nöden driver mig på knä i bön...

Gud,
- jag ber ikväll om beskydd runt det fria Ordet,
- jag ber om beskydd över dem som arbetar på Jyllands Posten,
- beskydd över alla som tar det fria ordet i sin mun!

Du som själv är självaste Ordet - utsänd att verka bland oss - dra Dig inte tillbaka förrän Du har gjort det du skall: så ut försoningens frön.

Gud,
- jag slår en cirkel av kärlekens beskydd runt alla som vill tala Sanning om det som händer,
- kärlekens ögon att våga se en broder i en annan människa,
- beskydd över demokrati och frihet!

Du, Gud, är det Ord som är Liv - inte död och bomber!
Ditt Ord är Ljus - inte hat eller hämnd.

Gud,
- jag ber om ditt ljus mot islams "korståg" mot yttrandefrihet och demokrati,
- jag ber för alla dem som upplever sig vara i underläge och tar offerrollen som sin, och därmed "rätten" att slå tillbaka underifrån...

Din kärlek driver ut all rädsla.
Rädsla hör ihop med straff.
Jesus Kristus, möt Ismaels barn i deras vrede över oss, skingra mörkret.

- inled oss icke i frestelse...
- fräls oss ifrån ondo!

Ute smäller några övnings-nyårsraketer.
Jag vill inte höra fler smällar!

Helig Ande, styrk de kristna i Irak.
Ge dem mod, ge dem frimodighet.

Jag ber för redaktionen på Document.no
http://www.document.no/2010/12/infl%c3%b8kt-og-farlig/

Gud,
- ditt beskydd över denna jord, vars mänsklighet kan styrkas bort likt daggen på ett äpple...
Amen.

Helene Sturefelt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar