Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 8 december 2010

JOHN LENNON och FRÄLSARKRANSEN

Bönepärlor runt John Lennon

Idag, den 8 december 2010, är det 30 år sedan John Lennon sköts till döds.
Jag var elva år då - nä, tjugoett måste det vara! - och minns nyheten som något svårt som inte fick hända.
Det var en sorts hädelse - att gå fram och skjuta en människa.
Vem gör det?
En galning... Det är hädelse!
Brott mot Gud, som skapat livet och varje människa.

Jag hade begravning i eftermiddags. Griftetalet formade jag kring bönepärlorna i biskop Martin Lönnebos Frälsarkrans.

Jag tänker nu väva ihop några av John Lennons evigt gröna sångtexter med ord kring dessa pärlor.

Samtal med vår Herre:

GUDSPÄRLAN

Käre himmelske Fader, guldpärlan påminner mig om att du är universums skapare.
Tack för att Du är det gyllene stråket i varje människas liv!
Men John Lennon kände inte dig... inte när han skrev Across the universe, Jai guru deva... tankarna ringlar runt som i en brevlåda, de snurrar blint medan de far genom universum... Jai guru deva.

TYSTNADSPÄRLAN

Herre, kunde han ana dig bortom hinduismens dimmiga meditationer?
Imagine there´s no religion...
Fick han skåda Dig bortom alla dogmer och trossystem?
John Lennon var närvarande i Ditt liv, men lät han Dig vara närvarande i sitt liv?

JAGPÄRLAN

Tack Gud för det liv John Lennon fick leva, tack för de sånger han fick skriva.
Det är svårt att förstå varför vissa människor rycks bort så tidigt och på ett så våldsamt sätt.
Herre, jag kan längta efter dagen då allt ska klarna... whit a little help from my friends...
Do you need anybody? Absolut! Ett ensamt jag utvecklas inte.
Tack för alla de fyra Beatlarna!

Fyra skalbaggar

DOPPÄRLAN

Herre, jag vet inte om John var döpt. Vad hade han för inställning till dig, Jesus Kristus? Hur stor var hans revolt?
The world has treating me bad, misery.
När motgångar plågar mig, försöker jag tänka på att Du i dopet rört vid mig och gjort mig till Ditt barn.
Eller i svekfulla relationer... Lost her now for sure, I won´t see her no more, It´s gonna be a drag, misery...
Tyst vill jag överlämna honom i Dina händer, trots att det har gått trettio år.

ÖKENPÄRLAN

When I find myself in times in trouble, Mother Mary comes to me, speaking words of wisdom, let it be...
Tack Gud för denna underbara sång, en av de bästa. Som tonåring satt jag vid pianot och tog ut den här på gehör, sjöng med men visste inte riktigt vad alla ord betydde.

And when the broken-hearted people living in the world agree, there will be an answer, let it be...
Det finns hopp även för tider av öken och motgång.
Det kommer ett svar, så småningom, hoppas John.
Jag delar den längtan med honom.
Jesus, Du vet, Du som frestades svårt i öknen av satan, men stod emot. Tack.

BEKYMMERSLÖSHETSPÄRLAN

Herre, den blåskimrande pärlan påminner mig om att det finns en glädje, starkare än alla sorger!
John Lennon blickar tillbaka och skriver:
Yesterday, all my trouble seems so far away!
Är det undomstidens bekymmerslöshet?
But now it looks as though they´re here to stay...
Vuxenlivets krav är stora. På trofasthet, att inte såra och svika.

Tack Jesus för att Du påminner oss om att inte göra oss bekymmer. "Var dag har nog av sin egen plåga."

Pernilla N Sturefelt målar
KÄRLEKSPÄRLORNA

All you need is love!
Tack Gud för att John fick uppleva kärlek med Yoko Ono.
Finns den kvar för henne?
Oh Darling!

Gud, tänk när Du blir "allt i alla" - då fylls vi av din kärlek som inte söker sitt eget bästa, den kärlek som är tålmodig och god, som inte är stridslysten och inte uppblåst..
Love, love, love...
Kärleken är inte utmanande, nej det är inte Du heller Herre, men vi kan vara det, jag kan vara det... Love, love, love...

Allt bär den, allt bär DU, allt tror den, allt hoppas den, allt uthärdar den... Love, love, love ...
Allt uthärdade Du på korset, för vår skull...
All you need is Love, allt Du behöver är Gud... ty Guds väsen är kärlek.
Hjälp oss att ge den vidare till dem vi möter.
All my loving...

8 timmars arbetsdag?

HEMLIGHETSPÄRLORNA

Herre, man vill inte erkänna hur trött man är. Man vill inte erkänna hur missmodig och slut man är...
It´s been a hard day´s night, and I´ve been working like a dog...
Det finns många hemligheter som vi inte vill avslöja.
Våra misstag, dumheter andra har gjort mot oss, oförmåga att...
Work all day to get you money...
Bara Du vet hur ofta jag kan känna mig som A fool on a hill...

NATTENS PÄRLA

Kan vi någonsin förstå vad som hände Dig på korset?
Kan vi nånsin våga närma oss Din smärta när Du hängde där Jesus?
I look at you all...
I det mörkaste mörker, där är Du.
I don´t know how someone controlled you, they bought and sold you..

I det svartaste svarta, där är Du Jesus. Natten tillhör Dig, inte den onde.
I look at you all, see the love there´s sleeping... Tack för att Du alltid ser oss.
Vi får vila i Din blick.
Jag ger Dig min lovsång i skuggan av döden. Min gitarr får också tjäna Dig och vibrera av din närvaro ... While my guitar gently weeps.
Är John Lennons texter också ditt redskap?

HOPPETS PÄRLA

Blackbird singing in the dead of night!
Långfredagens demoner flyr, ljuset gryr, natten dör, lyckan är skör men nu sjunger koltrastarna alltmedan livet återvänder till Din kropp, käre Jesus!

Take these broken wings and learn to fly...
Där står Maria och gråter med brutna vingar och försvunnet hopp...

You were only waiting for this moment to arise...
Av jord är du kommen, jord skall du åter bli, men Jesus Kristus skall uppväcka dig på den yttersta dagen!
Ses vi?
Here comes the sun!

Complete - Det är fullbordat

Across the universe, imagine all you need is love, with a little help from my friends.
Here comes the sun, O Lord.

P.S I love you.
Obla di obla da, eller som vi säger i kyrkan:
AMEN!

Helene Sturefelt
- en pytteliten skalbagge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar