Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 21 september 2022

RYGGSÄCK & STIGPUNKTER Dag Hammarskjöld 7

Ryggsäck och stigpunkter, Kungsleden.

Del 7 av min berättelse från pilgrimsvandringen på Dag Hammarskjölds led (som är en del av Kungsleden) mellan Abisko-Nikkaluokta, år 2009, tillsammans med Luleå stift.

Dag Hammarskjöld skriver i sin bok "Vägmärken":

    NUET ÄR MENINGSFYLLT 
    GENOM SITT INNEHÅLL,
    EJ SÅSOM BRYGGAN TILL EN FRAMTID.

    OCH DESS INNEHÅLL ÄR VÅRT INNEHÅLL
    I NUET
    DET VARMED VÅR TOMHET FYLLES
    OM VI FÖRMÅ ATT TAGA EMOT.

Brygga till framtiden?


I min svarta lilla anteckningsbok "Stigpunkter" skriver jag och funderar:

    Om nuet är en ryggsäck
    och innehållet är tomt
    - vad blir det då av meningen?

    Om min ryggsäck är tom
    är det ett misslyckande?
    - eller väntar en uppfyllnad?

Tom ryggsäck?


Ryggsäckarna vägde ca 10-12 kg. Sängkläder fanns i fjällstugorna - förträffligt!
Vi bar all mat med oss i ryggsäckarna, mestadels torrfoder, såsom soppor, russin, nötter, torkat kött och knäckebröd. Vatten fanns i bäckarna.
Men denna dag började en av ryggsäckarna se missfärgad ut...

Vad var det för röda fläckar som trädde fram?

En av de språkbegåvade medvandrarna diktade genast en limerick som svar:

   EN OVAN VANDRARE FRÅN SÖDER
   HADE EN RYGGSÄCK SÅ RÖDER

   MEN SÅ TOG DET STOPP
   HAN TITTADE OPP
   - JAG TROR DET ÄR RENSKAVET SOM BLÖDER!

Det torkade renköttet hade blivit fuktigt och började återgå till sitt förra liv... Köttsaften trängde igenom, huvvaliigen!

Men kvällsmaten blev god, så småningom!

Till middag; skoskav. Nej! Renskav!


Vi funderade på en annan sorgs ryggsäck - livets ryggsäck.
Jag skriver i mina "Stigpunkter" ett citat som Moa, vår präst, delade:

   Ryggsäcken
   - bara full med Mitt?
   - full av andras Krav?
   - töm den!

   Så att andra får plats.
   Och att du själv får plats.

Fullpackad.

En hade sin livssäck full av utmaningar. Någon annan fyllde den med vilopunkter.
En tredje fyllde sin säck med kreativitet.
Vår säkerhetsledare Anders Rehnman sade:

- Finns utmaningen där, kan jag inte låta bli att ta upp den...

Finns det skillnad mellan manliga ryggsäckar och kvinnliga?
Vi kacklade och kuckelurade lågmält till taktfasta steg mot Kungsledens hårda yta.

    - Hönspappa!
         Han visar omsorg.

    - Tuppmamma!
         Hon vill ha makt.

Ryggsäcksbärare.


Nästa vandringstimme var i tystnad. Då fick alla intryck sjunka till ro.

Stigen var grå. 
Bergen var mörkgrå. 
Himlen var ljusgrå. 
Jag umgicks med alla nyanser av grått.

En liten gul blomma stack till i ögonen. Hur kan något vara så gult!?
Med hälsning från solen.

Gul fjällsippa.


Nya tankar dök upp. Och fler dikter och sånger!

    VI GÅR ÖVER SKRAVLIGA BERG, 
       FALLER EJ!
    SOM INTE ALLS HAR LÅNAT NÅGON FÄRG
      FALLER EJ!

    OCH SKAVSÅR HAR VI INGA
    VÅRA GLADA BEN VI SVINGAR
    NÄR VI GÅR ÖVER SKRAVLIGA BERG
       FALLER EJ!

Skravliga berg.


Denna tredje vandringsdag närmade sig sitt mål - Tjäktjastugan - efter ca 13 km vandring.
Den hade "bara" 24 platser och vi var tio personer. Det skulle väl räcka till? Eller vem skulle sova var?
Alltid lika spännande...

Dag Hammarskjöld skriver:

   DU VÅGA DITT JAG - OCH UPPLEVER MENING
   DU UPPREPAR DITT JA - OCH ALLT FÅR MENING.
   NÄR ALLT HAR MENING - HUR KAN DU LEVA
      ANNAT ÄN ETT JA.

Ja!
Tack, Gud, för denna dag!

Helene Fransson Sturefelt,

- fjällsippa och pilgrimsvandrare i norr.

Det var en liten stuga!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar