Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

onsdag 7 september 2022

ANDLIGA SÅNGER nr 83 - Träd & skog

Sånger om träd.


Välkommen till Andliga sånger, utsänt från radio Sölvesborg, 92,0.
Detta avsnitt nr 83 vill ge dig riktig träsmak... med förgreningar både till familjen Björling och Psaltarens skuggande grönska.

Men det handlar inte bara om lindelöv och furor, eller om olivlundar och fikonträd.
Det finns fyra Existentiella Träd som har helt andra egenskaper. Vilka kan de vara?
Lyssna på programmet, med intressant musik från oväntat håll.
Längst ned finns en länk där du kan läsa min artikel om Bibelns speciella träd, med läckra foton.



                           MUSIKLISTA

CICCIE PERNVEDEN MALM: "Det sjunger i själen och hjärtat".

HANS-MARTIN: "Var jag går i skogar, berg och dalar".

MARIA GUSTIN BERGSTRÖM: "Du väcker min längtan" och "Tid för tårar".

BÖRJE RING: "Olivträdet".

RAYMOND BJÖRLING: Wilhelm Peterson-Bergers "När jag för mig själv i mörka skogen går" och "Bland skogens höga furustammar".

JUSSI BJÖRLING: Hugo Alvéns "Skogen sover" i en inspelning från 1940-talet.

Hugo Alvén skulle i år 2022 fyllt 150 år, och det kan ju firas med att spela dessa underbara romantiska, nordiska sånger!

Acaziaträdet vill leva...


CELTIC Tradition: "There's A Tree In My Garden".

LISA EKDAHL: "Jag tar vara på vattnet när åskan går" - lyssna på hennes text! Den har stora existentiella djup.

Amatörinspelning med min diktafon från St Nicolai kyrka:
- Psalm 61 "Lågorna är många"
- Psalm 721 "Trädet och grenen".

CAROLA - "Gud jag behöver dig" från CD'n Credo - om att vara i Guds skyddande skugga, trots allt man gjort.

TRE BARYTONER: "O, store Gud".

... men det vill inte parkförvaltningen.


I andakten läser jag ur Johannes evangelium kapitel 15.

I programmet citeras även:

- Jeremia 17:6-8
- 1 Mosebok 2:9
- Psaltaren 92:13-16
- Uppenbarelseboken  22.
- Jesaja 55:12-13.

"Och alla träd på marken skall klappa i händerna!"

Grönskande hälsningar från den gren vi håller på att såga av...

Helene Fransson Sturefelt, programkreatör och trädherde.
Jörgen Hjärtenflo Sturefelt, ljudtekniker och skogsflanör.

Ett trumpetträd!

Läs mer här om Bibelns fyra existentiella träd:



Vilket fikon kan du äta?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar