Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

tisdag 13 september 2022

POLITISKT TJAFS - TALA MED ALLA!

Talar du med alla?

Redan i sandlådan lär sig barnen att de måste kunna leka med alla och prata med varandra. Barnen lär sig även den svåra konsten att låna ut sin spade... även till den som de inte tycker om.

Detta är grunden för vår mänskosyn - att kunna prata med alla och visa respekt.

Men av någon anledning tappar de vuxna det när de blir politiker. Varför?
Det är ett hot mot demokratin och ett förakt för andras åsikter. Man bör ha så god talförmåga på den nivån, att man kan argumentera mot andras förslag, utan att säga:
- Vi pratar inte med er.

Det betyder att de inte har bättre argument... och ger därmed motståndaren ett tyst rätt.
Detta är det första jag vill lyfta upp.

Var och en bygger sitt sandslott.

Politiskt sandslott?


Vi befinner oss i väntans tider att få klara besked hur det politiska valet faller ut efter röstningen i söndags, den 11 sept 2022.
Just nu är det majoritet för det "blå" blocket med minsta möjliga marginal, 175 mandat i riksdagen mot 174. 

Jag har inte röstat på något av blocken, därför ställer jag mig nu på distans och betraktar vår svenska sandlåda. 
Jag bor i ett invandrartätt område i Sölvesborg... och är därmed utsatt för andras fördomar och åsikter. Jag har grannar från hela världen och det jag nu tänker skriva är självupplevt, och i samtal med folk i min närhet.

Jag talar med alla - utom de döda!


Den andra punkten jag reagerar över är den intellektuella ohederligheten; att dumförklara andra som röstat annorlunda än det röda blocket.
Journalister av alla de slag talar lätt fördömande om SD och glömmer sin neutralitet, då siffror skall redovisas.
Så skulle de själva inte vilja bli behandlade.

Den Gyllene Regeln gäller inte längre, men då påminner jag om Jesusordet från Bergspredikan:

ALLT VAD NI VILL ATT ANDRA SKALL GÖRA FÖR ER, DET SKALL NI GÖRA FÖR DEM.

Resultatet som många föraktar.

Eftersom jag bor i Sverigedemokraternas "skyltfönster" där 38,9%  röstade på SD, kan jag konstatera att det bland dem finns många kloka och välutbildade människor, inte bara "dumma bönder"... som en del gärna uttrycker det.

I Mjällby var det 47,4% som röstade på SD - se tabellen ovan.

Det är extra intressant eftersom fotbollen är så stor här - Mjällby AIF, MAIF - med många duktiga spelare från Nigeria... Det är mycket svart bland de gula på det gröna gräset... så någon rasism handlar det inte om i första hand.

Listerlandet har även varit duktiga på att engagera sig i språkcaféer för flyktingar sedan 2015.
Vänskapliga band har knutits och kännedom om varandras kulturer.

Vi hoppas på Yusuf.


När jag gick runt och pratade i valstugorna förra veckan, ville jag bl a ha svar på hur man såg på "religion".
För de flesta röda är det en ickefråga, eftersom många av dem lever med en materialistisk livssyn.
Inte heller KD här vågade stå för de kristna värderingarna. Konstigt, tyckte jag och gick vidare.
Men SD hade svar på tal.

Och det har de häcklats för!

Minns att jag står utanför detta tjäbbel när jag nu skriver detta.

Många av våra invandrare har berättat att de röstar på SD. Varför?
- Det är de enda som förstår hotet mot det förtryck vi har flytt ifrån...

Här får du tänka fritt.


Nu ser vi ett nytt parti ta form med det missvisande namnet NYANS, där de muslimska värderingarna ligger till grund. 
Vi vet att förorterna i våra tre största städer greppas allt mer av fundamentalistiska strömningar, där de vill återupprätta den ordning de är vana vid från hemlandet.
Detta är en grogrund för konflikt, som kommer att bli mycket farlig.

Sharialagarna går inte att kombinera med demokrati.


Återgå ??


Inget parti vågar ta tag i detta. Ingen vågar sätta ord på det som börjar ske.
Men KD har antytt det, och SD gör det, tillsammans med många flyktingar som vill leva sekulärt och i svensk frihet.
Jag står på avstånd och förfäras över att så få vågar tala om detta.

Det handlar inte om att värdera människor olika, utan det handlar om att se att olika ideologier och religioner kan vara varandras totala motsats. Synen på demokrati och yttrandefrihet går stick i stäv.
Därav framgången för SD.

Gilla det eller inte.

Men var vuxen i rummet och tala lugnt om det som är svårt.

Alla ska bidraga i samhällsbygget.


Det finns en pytteliten nykomling på den politiska kartan med namnet MoD - Mänskliga rättigheter och Demokrati - ett nytt "folkhälsoparti" skriver de.


Orsaken är pandemin, som drev fram ett uselt ledarskap hos dem som hade makten.
När rädslan tar tag i beslutsklubban, då blir det fel.

Den smittsamma C-19 har en överlevnadsgrad på 99,9%. Trots det, hotades grundlagsstadgade rättigheter kring människors hälsa vad gäller vaccinering.
En överstatlighet hotade med v-pass, vilket är så pass allvarlig att detta parti bildades för att hålla emot att mänskliga rättigheter slukas p g a läkemedelsföretagens vinstbehov.

Rätt skydd ?

Nya frågor kräver nya svar.

Ännu ett litet parti, som börjar ta sig framåt är MED - Medborgerlig samling.


Äldre partier riskerar att bli populistiska då de gör snabba utspel och uppmärksammar dagshändelser utan att förankra det i sitt parti. Det är lätt hänt att ideologin då får stå tillbaka. Genomarbetade lösningar med långsiktighet tar tid. 

Det är frestande för en ledare att springa före sitt parti och yttra sig själv, och sedan bli kritiserad.

Här är dilemmat mellan att vara "snabb i tiden" och samtidigt invänta ideologins malande kvarnar.

Samhället byggs långsamt.


Jag står bredvid och konstaterar att detta med överstatlighet har inget annat parti lyft upp. 
Valfrågorna var varit ganska små, och flera grannländer har förvånat sig över att Sverige inte lyft fram NATO-frågan i valrörelsen, som om det redan vore avgjort.

I slutet av denna vecka har röstsiffrorna stabiliserats. Då vet vi vilket block som har majoriteten.

Nu kommer den sista kommentaren från Sture fälts sida.

I vanliga fall, där demokratin råder, får det största partiet frågan att bilda regering.
Om det nu är så att SD är störst inom det blå blocket, då ska de naturligtvis få den frågan, med efterföljande ministerposter!

Eller, ska demokratin sättas ur spel? Hur motiveras det?


Vad sätts ur spel?


Nya frågor kräver nya svar.
Nya situationer kan inte bemötas med gammal retorik.

Inget parti tog de frågor på allvar som jag menar ska prioriteras högst:

1. Landets självförsörjning av mat - ge lantbrukarna bästa möjliga förutsättningar att bruka jorden!
2. Energifrågan med de naturresurser som är gratis - underlätta för sol- vind- och vattenenergi.
3. Överstatligheten med sin digitala globalisering. Håll emot!

Till sist vill jag yttra ett tack till alla er som vågar och vill vara engagerade i det politiska arbetet. Ni riskerar att bli kritiserade vad ni är gör, eller inte gör, och ni måste ha nerver av stål.
Trycket kan bli för hårt, oavsett framgång eller motgång.

Sölvesborgs "skyltdocka" tar nu en timeout.
Det blev för mycket.

Jag tror hon behöver se lite fin fotboll på Strandvallen och koppla av tillsammans med oss andra...

        Det blev för mycket.


Så, då lämnar vi  alla sandslott och hoppas på att det bli många vuxna i rummet, bland alla elefanter som slår med snabeln;

- med hopp om att journalisterna ska våga gräva lite djupare än sandslotten och avslöja den ytliga retoriken.
- med böner om ett kommande gott samarbete, 
- med vilja att lyssna på varann, så att vårt gemensamma samhällsbygge blir stabilt.

Eller som scouterna sjunger:

    Bygg inte hus på en sandig strand
    Bygg inte hus på grus
    Kanske verkar det okej
    men en dag du ångrar dig
    Du måste bygga huset en gång till...

Stabilt sandslott?

Tjafsiga hälsningar från

Helene Sture Minoritetsfelt,

- amatörtyckare, på Sturedagen den 13 sept.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar