Sidor

UNDER GUDS BESKYDD

Välkommen att dela mina tankar om Tro och Liv!

torsdag 1 september 2022

FÖRSVARA DIN EXISTENS! To feed or to need.

Är du på rätt plats?

Är du verkligen på rätt plats? Ska du verkligen göra det du gör? Jag tycker att du istället borde... och sedan skulle du...
Åsikterna är många, och plötsligt faller man för trycket att förklara sig.

Ja, ja! Jag skall motivera min existens!

Men det gjorde inte Jesus.

Hans biologiska bröder, som Maria fick med Josef, accepterade honom inte. De trodde inte heller på honom och hans uppdrag. 
Judarnas lövhyddohögtid närmade sig och många skulle gå från Galileen upp till Judeen, där Jerusalem ligger, och de hade åsikter om vad "storebror" Jesus skulle göra:

HANS BRÖDER SADE DÅ TILL HONOM:
- STANNA INTE HÄR, UTAN GÅ TILL JUDEEN, SÅ ATT OCKSÅ DINA LÄRJUNGAR FÅR SE DINA GÄRNINGAR.
INGEN VERKAR I SKYMUNDAN OM HAN VILL BLI ALLMÄNT KÄND.
Johannes kap 7:2-4.

Vi måste vara digitala och virala och...

Det låter ju precis som vår tids tryck på att bli "viral"! Den som vill nå ut med sitt budskap måste synas på alla sociala medier, vara med i TV, ha ett eget program, twittra, blogga och lägga upp allt man säger på Instagram... 
Kom igen nu, Jesus! Sitt inte här och uggla.
Galileen är för litet! Upp till huvudstaden med dig.

Du vill väl nå ut med din mission, eller? (som vi ändå inte tror på... kanske inte du själv heller, eller?)

Hans bröder tyckte att de menade väl, att de ens brydde sig, när de inte ens trodde.

OM DU GÖR SÅDANA TING, VISA DIG DÅ FÖR VÄRLDEN!
INTE HELLER HANS BRÖDER TRODDE PÅ HONOM.
Joh 7:5

Vad gjorde Jesus? Tappade han självförtroendet? Började han tvivla på sig själv och Guds uppdrag?

Jesus, du måste vara i Jerusalem!

I kapitlet före, Johannes 6, berättas det om Livets Bröd och hur Jesus mättar tusentals människor.
Nu måste jag ta till ett engelskt ord, för jag har lyssnat på min "hus-predikant" Steven Furtick och han talar om ledarskapet och säger:

- To feed or to need.

Är du som ledare den som mättar andras behov, eller är du själv i behov av att bli mättad?

Om Jesus hade varit en vanlig, mänsklig ledare då hade han kunnat falla för brödernas tryck och börjat tigga om bekräftelse. Men Jesus gör inte det. Han behöver inte andras godkännande för att fullfölja sitt uppdrag. Jesus inväntar inte andras beröm för att fortsätta.

Jag vet vad jag gör.

Jesus svarar sina bröder milt och skarpt, han mättar dem med sanning och kärlek:

MEN JESUS SADE TILL DEM:

- MIN TID ÄR ÄNNU INTE INNE, MEN FÖR ER ÄR DET ALLTID RÄTT TID.
ER KAN VÄRLDEN INTE HATA, MEN MIG HATAR DEN DÄRFÖR ATT JAG VITTNAR OM ATT DESS GÄRNINGAR ÄR ONDA.
Joh 7:6-7.

Hur många gånger har vi inte själva fått höra av andra vad vi skall göra?! Skall du verkligen stanna på den där gamla arbetsplatsen? Skall du inte öka din status, höja dig lite? Gå upp i lön. 

Alla har vi vårt "Galileen" där upp i norr, som inte är lika intressant som Judeen och alla dess möjligheter.
Predikanten Steven Furtick är en god själavårdare. I sin predikan från den 25 juni i år, 2022 (den finns på YouTube) sätter han ljus på vars och ens lilla tillvaro - som är tillräckligt bra.

- Mitt Galieen är bra nog! Jag stannar här. Gå ni!
- Men om du inte syns så finns du inte...

Gå ni. Jag stannar.


Stopp! Det där är inte Guds röst. Det är satan som försöker lura oss att tappa fokus. Det finns en fiende som inte vill oss väl, ofta förklädd i ljusa kläder med smöriga ord.

Jesus sa väldigt ofta "Min tid är ännu inte inne".
Vad menar han med det?
Jo, han inväntar hela tiden Guds tid, Guds bud att nu är rätta tiden här. Jesus gör endast Guds vilja. 
Han är Ett med Gud och gör ingenting bara för att andra vill det och tycker att det passar.

Inte rätt tid (-s-lager).


För hans bröder fanns inte detta perspektiv. 
- För er är det alltid rätt tid, sa Jesus.
Utan kontakt med Gud, gör var och en som den vill, utan att vänta. 
- Er kan världen inte hata, för ni gör inga anspråk att tala å Guds vägnar.

Men kanske ville bröderna ändå att Jesus skulle visa upp sina konster...?
- Om du gör sådana ting, som att bota sjuka och mätta tusentals hungriga som lyssnat på dig, varför inte visa det ordentligt för andra då?
De fattar inte hans tillbakadragna sätt.
Är han blyg, eller? Förstår han inte sitt eget värde? Begriper han inte spelreglerna?

Jo, men det är Guds spelregler som gäller, inte människors.

Jag sitter här, där jag ska vara.


Eller som Georg Rydberg sa i filmen "Eldfågeln" om vem som skulle få spela huvudrollen:

- Det finns riktiga konstnärer; det är de som ger. 
Och så finns det falska konstnärer; de som tar och bara vill ha... beröm, rubriker och uppmärksamhet kring sin egen person. 

Det sammanfattar olikheten mellan Jesus och hans biologiska bröder.

- To feed or to need.

Hasse Ekmans film "Eldfågeln".

Så började lövhyddohögtiden i Jerusalem. Mycket folk var samlat och bröderna gick dit, för att högtidlighålla traditionerna. Det där känner vi också igen. Vi gör som folk gör mest, men utan större engagemang eller kunskap om varför vi gör som vi gör.

Jesus visste att de judiska skriftlärde skulle leta upp honom. Därför var det klokast att dröja lite.
Jag läser vidare i Johannes evangelium:

MEN NÄR HANS BRÖDER HADE GÅTT UPP TILL HÖGTIDEN, GICK HAN OCKSÅ DIT, MEN INTE ÖPPET, UTAN I HEMLIGHET.
Joh 7:10.

Jesus är klok. Han är inte "needy" - behövande - utan är den som föder och mättar andra - "feedy".
Man behöver inte gå rakt in i getingboet. 
Man behöver inte söka upp de värsta kommentarerna i facebookflödet, sa Steven Furtick, och så bli sårad.
De sanningar som Jesus kom med, gjorde honom hatad.

Han kritiserade de religiösa ledarna för att leda folket fel, bort från Gud.
Hur är det ställt i våra kyrkor, undrar jag. Hur mår våra kristna församlingar? Förkunnas syndernas omvändelse och frälsningens underbara befrielse hos Jesus?

Gå i smyg?

Jesus gick dit i hemlighet. Han ville inte ha något ljus på sig. Men folk pratade. Det snackades och spekulerades. Vem var han och vad var han ute efter? Vems ärende gick han?
Johannes fortsätter beskriva händelsen:

JUDARNA SÖKTE EFTER HONOM UNDER HÖGTIDEN OCH UNDRADE VAR HAN FANNS.
DET PRATADES MYCKET OM HONOM BLAND FOLKET: 
NÅGRA SADE ATT HAN VAR EN BRA MÄNNISKA, 
ANDRA ATT HAN VILSELEDDE FOLKET.

MEN INGEN VÅGADE TALA ÖPPET OM HONOM, I RÄDSLA FÖR JUDARNA.
Joh 7:11-13.

Vad ska folk tycka?


Åsikter och tyckande. Mänskofruktan. Rädsla. Vad ska andra tycka? Jag vågar inte stå för det jag gör...

Ett fult knep i barnuppfostran är just att skrämma barnet till lydnad med dessa ord:
- Vad ska andra tycka om du gör si och så? Gör nu som mamma säger, annars..!

Mitt inlägg igår hade en mörk skugga. Jag skrev om frågan som ofta ställs:
- Vad jobbar du med nu för tiden?

Beroende på vem som frågar, anpassar man svaret. Men om man lever i en situation som inte handlar om anställning, utbildning eller andra accepterade förhållanden, då blir det jobbigt. De gängse mönstren är snäva.
Och jag föll i diket... och kände mig nödgad att förklara mig. För att bli godkänd?

Jag tvingades lämna mitt lilla "Galileen" och gå uppför stegen med "ordnade förhållanden".
Det kändes inte bra. Jag ångrar att jag skrev det, men det får står kvar som en lärdom för andra. 
Att inte vara nosig, "prata på torget" eller vara nyfiken.

Jesus ville vara ifred för att kunna utföra sitt uppdrag.
Får jag säga att det vill jag också? Vara ifred för att utföra den mission som Herren lagt på mitt hjärta, i min lilla tillvaro.

Jag vill vara ifred här.

Nu avrundar vi detta inlägg med att se vad som hände när högtiden började närma sig sitt slut.

NÄR HALVA HÖGTIDEN REDAN VAR FÖRBI, GICK JESUS UPP TILL TEMPLET OCH BÖRJADE UNDERVISA.
JUDARNA BLEV FÖRVÅNADE OCH SADE:
- HUR KAN HAN SOM INTE HAR STUDERAT VARA SÅ LÄRD?

JESUS SVARADE:
- MIN LÄRA ÄR INTE MIN, UTAN HANS SOM HAR SÄNT MIG.
OM NÅGON VILL GÖRA HANS VILJA, SKALL HAN FÖRSTÅ OM MIN LÄRA ÄR FRÅN GUD ELLER OM JAG TALAR AV MIG SJÄLV.

DEN SOM TALAR AV SIG SJÄLV SÖKER SIN EGEN ÄRA.

MEN DEN SOM SÖKER HANS ÄRA SOM HAR SÄNT HONOM, HAN TALAR SANNING, OCH DET FINNS INGEN ORÄTTFÄRDIGHET I HONOM.
Joh 7:14-18.

Eldfågeln blir jagad...

När Hasse Ekman gjorde film av "Eldfågeln" 1952, då var kristendomen ännu levande. Därför är Georg Rydbergs ord nästan ett citat av Jesus: 

- att tala på Guds uppdrag, att ge, och att vara den som ger andra näring, "to feed",
- eller att tala av eget intresse, att ta och att vilja få, och att vara den som behöver uppmärksamhet, "to need".

Jag önskar så att Guds Ord skall vara levande mitt ibland oss!
Och hjälpa oss till ett stilla accepterande av våra uppgifter, tills Herren sänder annat i vår väg.
Låt oss be.

Guds Ord mitt ibland oss.

Tack käre himmelske Fader,
att Du är den som mättar alla våra behov, 
Du är den som ger, inte den som är behövande...

Förlåt oss när vi glömmer att vi lever där Du har satt oss, i vårt lilla Galileen, där vi får vänta till dess att en annan tid kommer, som Du har utsett.

Hjälp alla ledare så att de mognar till att se andras behov, och att inte själva stå i rampljuset.
Herre, denna värld behöver betydligt bättre ledare... Hjälp oss!

Jesus, jag vill gärna göra Din vilja, som är Faderns vilja.
Jag vet ju vad gott det för med sig. Låt tvivlarna testa Dig på samma sätt.
Amen!

Vi vill göra din vilja, Herre.

Läs nu själv Johannes evangelium kapitel 7, och sedan kapitel 6, eller tvärtom.

Försvarslösa hälsningar,

Helene Sture Johannesfelt,

- som fotograferade i de judiska kvarteren i Jesusalem 2018,
- med tack till Steven Furtick och din goda bibelundervisning,
- och tack till katten Siri, som fick illustrera detta inlägg, utan övrig personlig inblandning...


Min tid har inte kommit än. För förändring.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar